De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4."— Transcript van de presentatie:

1 Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4

2 Wat is Eye Movement Desensitization and Reprocessing?  = EMDR  Aangetekende methode voor behandeling  gevolgen psychotrauma.  Geheugenprestaties  emotionele lading ontdoen.  Relatief efficiënte procedure.  = EMDR  Aangetekende methode voor behandeling  gevolgen psychotrauma.  Geheugenprestaties  emotionele lading ontdoen.  Relatief efficiënte procedure.

3  Bevat elementen psychologische scholen.  Cliënt verzocht erge herinnering ophalen  concentreren afleidende stimulus. bv: volgen vingers therapeut.  Eerste keuzebehandelingen voor posttraumatische stress- stoornis.  Bevat elementen psychologische scholen.  Cliënt verzocht erge herinnering ophalen  concentreren afleidende stimulus. bv: volgen vingers therapeut.  Eerste keuzebehandelingen voor posttraumatische stress- stoornis.

4 Ontstaan van EMDR  Eerste versie: Amerikaanse psychologe Francine Shapiro in  ontwikkelaar EMDR  Jaren daarna: procedure verder uitgewerkt  evolueerde volwaardige therapeutische methode.  ≠ typen trauma gerelateerde psychopathologie: - PTSS -fobische aandoeningen.  Eerste versie: Amerikaanse psychologe Francine Shapiro in  ontwikkelaar EMDR  Jaren daarna: procedure verder uitgewerkt  evolueerde volwaardige therapeutische methode.  ≠ typen trauma gerelateerde psychopathologie: - PTSS -fobische aandoeningen.

5 Doel van EMDR  Cliënt terugdenken traumatische gebeurtenissen zonder spanning.  Subjectieve spanning herinnering  hoog genoeg zijn.  Geheugennetwerk herinnering opgeslagen wordt  goed geactiveerd worden.  Cliënt terugdenken traumatische gebeurtenissen zonder spanning.  Subjectieve spanning herinnering  hoog genoeg zijn.  Geheugennetwerk herinnering opgeslagen wordt  goed geactiveerd worden.

6  Herinneringsbeeld meest emotionele van gebeurtenis in gedachten opgenomen.  Cliënt richten op traumatische gebeurtenis  richten op emotionele reacties, lichamelijke sensaties.  Belangrijk: hulpverlener + cliënt zoeken krachtige idiosyncratische negatieve cognitie.  Herinneringsbeeld meest emotionele van gebeurtenis in gedachten opgenomen.  Cliënt richten op traumatische gebeurtenis  richten op emotionele reacties, lichamelijke sensaties.  Belangrijk: hulpverlener + cliënt zoeken krachtige idiosyncratische negatieve cognitie.

7  Cliënt verzocht uitspraak doen over hoe hij zichzelf waarneemt.  Lokken sterke affectieve reacties op.  Cliënt verzocht cognitie verwoorden  toekomst willen geloven.  tegengesteld vorige verwoordde negatieve opvatting.  Cliënt verzocht uitspraak doen over hoe hij zichzelf waarneemt.  Lokken sterke affectieve reacties op.  Cliënt verzocht cognitie verwoorden  toekomst willen geloven.  tegengesteld vorige verwoordde negatieve opvatting.

8 Cognitie: 5 thema’s  = cognitieve domeinen. 1.Verlies van controle 2.Schuld of verantwoordelijkheid 3.Zelfwaardering 4.Kwetsbaarheid 5.onveiligheid  = cognitieve domeinen. 1.Verlies van controle 2.Schuld of verantwoordelijkheid 3.Zelfwaardering 4.Kwetsbaarheid 5.onveiligheid

9 Elementen  Opbouwen therapeutische relatie.  Identificeren disfunctionele en functionele cognities.  Blootstelling aan herinnering traumatische gebeurtenis.  Opbouwen therapeutische relatie.  Identificeren disfunctionele en functionele cognities.  Blootstelling aan herinnering traumatische gebeurtenis.

10  Niet nodig:  Ervaringen grondig beschrijven.  Therapeut alle details op de hoogte is.  Tussen de zittingen huiswerkopdrachten geven.  Niet nodig:  Ervaringen grondig beschrijven.  Therapeut alle details op de hoogte is.  Tussen de zittingen huiswerkopdrachten geven.

11 Besluit  Toepassing: spanning cliënt afnemen.  Spontane associaties gelegd, inzichten ontstaan  MAAR: kan contact maken andere traumatische ervaringen.  Belangrijkste voordeel: korte behandelingsduur.  2 de voordeel: kleine emotionele belasting cliënt.  Toepassing: spanning cliënt afnemen.  Spontane associaties gelegd, inzichten ontstaan  MAAR: kan contact maken andere traumatische ervaringen.  Belangrijkste voordeel: korte behandelingsduur.  2 de voordeel: kleine emotionele belasting cliënt.

12  Oogbewegingen leiden tot beduidende vermindering helderheid en emotionaliteit van herinneringen.  Er vergt enige tijd stellen complexiteit van neurobiologische processen verwerking van traumatische gebeurtenissen.  Oogbewegingen leiden tot beduidende vermindering helderheid en emotionaliteit van herinneringen.  Er vergt enige tijd stellen complexiteit van neurobiologische processen verwerking van traumatische gebeurtenissen.

13  Bron: https://books.google.be/books?id=E5uVkFGkvSsC&pg=PA119 &dq=gevolgen+van+stress+bij+jongeren&hl=nl&sa=X&ved=0a hUKEwjuhY- qsrXJAhVJQBQKHetbCWEQ6AEITDAG#v=onepage&q=gevolg en%20van%20stress%20bij%20jongeren&f=false https://books.google.be/books?id=E5uVkFGkvSsC&pg=PA119 &dq=gevolgen+van+stress+bij+jongeren&hl=nl&sa=X&ved=0a hUKEwjuhY- qsrXJAhVJQBQKHetbCWEQ6AEITDAG#v=onepage&q=gevolg en%20van%20stress%20bij%20jongeren&f=false  Bron: https://books.google.be/books?id=E5uVkFGkvSsC&pg=PA119 &dq=gevolgen+van+stress+bij+jongeren&hl=nl&sa=X&ved=0a hUKEwjuhY- qsrXJAhVJQBQKHetbCWEQ6AEITDAG#v=onepage&q=gevolg en%20van%20stress%20bij%20jongeren&f=false https://books.google.be/books?id=E5uVkFGkvSsC&pg=PA119 &dq=gevolgen+van+stress+bij+jongeren&hl=nl&sa=X&ved=0a hUKEwjuhY- qsrXJAhVJQBQKHetbCWEQ6AEITDAG#v=onepage&q=gevolg en%20van%20stress%20bij%20jongeren&f=false


Download ppt "Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4."

Verwante presentaties


Ads door Google