De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jan Masschelein (& Maarten Simons) Laboratorium voor educatie en samenleving (KU Leuven)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jan Masschelein (& Maarten Simons) Laboratorium voor educatie en samenleving (KU Leuven)"— Transcript van de presentatie:

1 Jan Masschelein (& Maarten Simons) Laboratorium voor educatie en samenleving (KU Leuven)

2

3 Scholè: vrije tijd Collectieve aandachts- en zorgpraktijk Mensen en wereld in elkaars gezelschap brengen

4 School-vorm drukt een opvatting over gelijkheid en vrijheid uit (inhoud en richting van studie en oefening niet bepaald vanuit herkomst, toekomst of afkomst)

5 Historische uitvinding en beslissing om bestaande gebruik even buiten werking te stellen zodat men zelf bestemming kan vinden – meer dan socialisatie

6

7 Heeft potentieel revolutionair karakter – utopische gedachte “iedereen kan alles leren”

8 de school is een historische uitvinding, kan verdwijnen, kan her-uitgevonden worden gezinSCHOOL samenleving unieke setting: De vrije/onbezette/onbestemde tijd en ruimte die de samenleving geeft aan de nieuwe generatie om zichzelf te vernieuwen mogelijk gevaarlijk, revolutionair: temmen en neutraliseren van de school en de leerkracht

9 Zich verhouden tot wat ons bepaalt Belang van basisgrammatica’s Interesse wekken Op tafel leggen

10

11 Digitalisering – de grammatica van het internet Virtualisering – de fictionering van werkelijkheid Personalisering – de logica van dienstverlening Kapitalisering – de bezetting van de (vrije) tijd

12

13 “School’s over: Learning Spaces in Europe in 2020: An Imagining Exercise on the Future of Learning” (European Commission Joint Research Center, 2008) ‘Leeromgevingen’ gericht op het effectief en efficiënt produceren van leeruitkomsten (meerwaarde) geformuleerd in termen van competenties (inzetbare leerresultaten) Mobilisatie en acceleratie Individueel lerende en zijn/haar noden staan centraal Permanente monitoring en profilering Mogelijk gemaakt door nieuwe technologie

14 - Vertraging - Zonder (natuurlijke) bestemming - gelijkheid Realiseren van de utopische gedachte: “Iedereen kan alles leren” Zorg voor gemeenzame wereld


Download ppt "Jan Masschelein (& Maarten Simons) Laboratorium voor educatie en samenleving (KU Leuven)"

Verwante presentaties


Ads door Google