De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BUSINESS IT & MANAGEMENT 30-5-2015 Instituut voor Bedrijfskunde.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BUSINESS IT & MANAGEMENT 30-5-2015 Instituut voor Bedrijfskunde."— Transcript van de presentatie:

1 BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde

2 Week 3 – Risicofactoren BIMBDK07 – Business Case 2

3 Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent Principal Consultant Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management

4 Bereikbaarheid Profilehttp://www.linkedin.com/in/jbeelenhttp://www.linkedin.com/in/jbeelen Twitterhttp://twitter.com/djiepiehttp://twitter.com/djiepie Fileshare

5 Wat gaan we doen? Theorie en praktijk van een Business Case De modulewijzer: med.hr.nl/beejp Beoordeling Groepsopdracht plus rapportage praktijkcase

6 Literatuur Verplicht BoektitelInformatiseringseconomie Auteur(s)R. van Oirsouw, J. Spaanderman en C. van Arendonk UitgeverAcademic Service ISBN , Eerste druk Aanbevolen BoektitelBusiness Model Generation Auteur(s)Alexander Osterwalder en Yves Pigneur UitgeverBusinessmodelgeneration.com ISBN BoektitelManagement accounting Auteur(s)Wim Koetzier UitgeverNoordhoff Uitgevers ISBN

7 Planning BIMBDK07 DatumOnderwerp 11 MeiIntroductie / Toelichting Case / Baten 18 MeiRendement, bijdrage en risicofactoren 22 MeiBezoek Center Parcs 25 Mei2 e Pinksterdag 1 JuniCasus: Rendement en Risico 1 8 JuniCasus: Rendement en Risico 2 15 JuniCasus: Rendement en Risico 3 22 Juni 29 JuniInleveren rapport

8 Tentamen VKA IEF Selectiecrtiteria/proces Businessmodel/plan Begrippen: kosten/baten Kasstroom TVT GBR NCW ROI TVKV

9 Case – Center Parcs BIMBDK07 – Business Case 2

10 Groepen

11 Groepen BIVR Fabienne Janssen 2. Anne Verzijl 3. Michelle de Graaf 4. Gerold van Dortmont 1. Tamara Janson 2. Karel Bolier 3. Robin van de Meer 4. Viresh Bhoulai 5. Melvin Derkse 1. Marien de Bruijn 2. Bart van den Berg 3. Matthijs Alberts 4. Laurens Veenstra 5. Dennis Postmus 1. Laurens Koot 2. Danilo Mak 3. Erik van Vliet 4. Suzanne van Poelgeest

12 Groepen BIVR Richard Rossen 2. Enes Gulcicek 3. Vaisel Fremouw 4. Dave de Rooij 5. Emre Aydin 1. Job Hordijk 2. Yasin Yegenaga 3. Nick Gerritsen

13 Groepen BIVR Shane van den Engel 2. Rik de Jong 3. Arthur Biver 4. Sander Nijmeijer 1. Rene Kunst 2. Maurice Vogel 3. Daniel Pauptit 4. Sander Hoornweg 1. Fabio Haring 2. Mitchell Eiting 3. Bob Boons 4. Freek Muilwijk 5. Dhaniel Siddiqui 1. Maarten Geul 2. Willem Baauw 3. Mitchell Zweistra 4. Vincent v.d. Starre 5. Arwish Kisoensingh

14 Groepen BIVR Eline Rozendaal 2. Jeroen van der Veen 3. Kimberley Hermann 4. Maarten van Duivenbode 5. Sathroopa Bajnath 1. Kadir Kilic 2. Hamza Mediani 3. Ronnie Rustveld 4. Ahmed Sarwari 5. Ricardo Pereira

15 Week 2 – Rendement, bijdrage en risico BIMBDK07 – Business Case 2

16 Rendement en bijdrage (IE 7) Strategic Match (IE 7.2) Competitive Advantage (IE 7.4) Competitive Response (IE 7.5) Management Information (IE 7.3) Strategic IS Architecture (IE 7.6)

17 Strategic Match (IE 7.2) Doelstellingen zijn tastbare resultaten die je nastreeft om de missie, visie en strategie van de organisatie te verwezenlijken. Om doelstellingen te kunnen halen moet je ze SMART maken. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden

18 Competitive Advantage (IE 7.4) Wanneer zorgt een project voor concurrentievoordeel? Wat is concurrentievoordeel?

19 Competitive Response (IE 7.5) Starbucks Strategy vs. McDonald's: 10 Possible Competitive Responses McDonald's will sell premium coffee drinks made by baristas at most of their 14,000 stores 1.Do nothing 2.Cut prices 3.Diffentiate the product 4.Move upmarket 5.Lock up the resource to make the product 6.Build customer loyalty 7.Go head to head 8.Merge 9.Ask for regulation 10.Cut costs to maintain profits while sales are falling /2008/01/starbucks-strat.html

20 Management Information (IE 7.3) Strategisch Tactisch Operationeel Direct Indirect 1. Structuur van de informatie volgt de structuur van het bedrijf 2. Up-to-date 3. Juiste tijdvakken 4. Visueel 5. Juiste vergelijkingsreferentie

21 Strategic IS Architecture (IE 7.6) Informatieplan Informatiestrategie ICT-plan

22 Week 3 – Risicofactoren BIMBDK07 – Business Case 2

23 Wat voor soorten risico’s ken je?

24 RISMAN-Methode Technisch/uitvoerend Juridisch/wettelijk Organisatorisch Politiek/bestuurlijk Financieel/economisch Ruimtelijk/geografisch Sociaal/maatschappelijk

25 Risicomanagement Doelstelling risicoanalyse Risico-inventarisatie Beoordelen risico’s Beheersmaatregelen Monitoren Evaluatie en rapportage

26 Risicomanagement

27

28

29 Strategisch Politiek Maatschappelijk Technologisch Fusies en overname Juridisch Integriteit / governance

30 Operationeel Technisch Organisatorisch Ruimtelijke Prijs/Markt Persoonlijk Calamiteiten Aansprakelijkheid IT

31 Hoe ga je om met risico’s?

32 Omgaan met risico’s Vermijden Afwentelen Verminderen Aanvaarden Verzekeren

33 Risicofactoren (IE 8) Project or Organizational Risk (IE 8.2) Definitional Uncertainty (IE 8.3) Technical Uncertainty (IE 8.4) IS Infrastructure Risk (IE 8.5)

34 Project or Organizational Risk (IE 8.2) Mate waarin de organisatie het veranderingsproces kan dragen Weergegeven in de relatie tussen het aantal betrokken medewerkers en het aantal bedrijfsprocessen dat wordt beïnvloed 1. Strategisch 2. Operationeel 3. Financieel 4. Kennis 5. Compliance

35 Project or Organizational Risk

36 Definitional Uncertainty (IE 8.3) Projectdoelen Beschrijving functionaliteiten Operationele ondersteuning Beschrijving entiteiten Tijdsduur project Terugverdientijd

37 Definitional Uncertainty

38 Technical Uncertainty (IE 8.4) Vaardigheden Hardware / Software Applicatiesoftware

39 Technical Uncertainty

40 IS Infrastructure Risk (IE 8.5) Beheer van applicaties Beheer van informatie en security Beheer van apparatuur Structurering en transport van gegevens Zelf bouwen of kopen

41 IS Infrastructure Risk

42


Download ppt "BUSINESS IT & MANAGEMENT 30-5-2015 Instituut voor Bedrijfskunde."

Verwante presentaties


Ads door Google