De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presenteren van gegevens Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.5.4 nominaal of reëel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presenteren van gegevens Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.5.4 nominaal of reëel."— Transcript van de presentatie:

1 presenteren van gegevens Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf nominaal of reëel

2 samengesteld indexcijfers Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf hebben betrekking op meerdere grootheden en vallen uiteen in de de samengestelde ongewogen indexcijfers gewogen indexcijfers

3 Gegeven het prijsindexcijfer en de afzetverdeling van verschillende artikelgroepen in de textielbranche. Het afgelopen jaar is het basisjaar: Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf VOORBEELD Samengesteld ongewogen prijsindexcijfer SPI= x 100 = 101, , , ,8 artikelgroepEPIafzetverdeling in procenten kindermode101,820% herenmode101,128% damesmode102,552%

4 Gegeven het prijsindexcijfer en de afzetverdeling van verschillende artikelgroepen in de textielbranche. Het afgelopen jaar is het basisjaar: Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf VOORBEELD Samengesteld gewogen prijsindexcijfer SPI= x 100 = 101,8 x ,1 x ,5 x artikelgroepEPIafzetverdeling in procenten kindermode101,820% herenmode101,128% damesmode102,552%

5 defleren Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf het corrigeren van de omzetcijfers voor de prijsveranderingen. Het omzetten van nominale in reële grootheden.

6 voorbeeld Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf Jan Polko behaalde het afgelopen jaar in zijn elektrozaak een omzet van € ,-. Dat jaar is het prijsindexcijfer in de elektrobranche 106,5. De verwachting is, dat dit jaar het prijsindexcijfer daalt tot 104,8. Jan wil weten bij welke omzet in dit jaar sprake is van “echte” groei. Hij moet dus de omzet van het afgelopen jaar defleren.

7 Jan Polko behaalde het afgelopen jaar in zijn elektrozaak een omzet van € ,-. Dat jaar is het prijsindexcijfer in de elektrobranche 106,5. De verwachting is, dat dit jaar het prijsindexcijfer daalt tot 104,8. Jan wil weten bij welke omzet in dit jaar sprake is van “echte” groei. Hij moet dus de omzet van het afgelopen jaar defleren. Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf VOORBEELD €  106,5 x 104,8 = € ,49 - € ,-

8 nominale groei Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf Onder de nominale groei van de omzet verstaat men de groei van de omzet in geld (euro’s).

9 reële groei Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf Onder de reële groei van de omzet verstaat men de groei van de afzet (hoeveelheden).

10 Jan Polko behaalde het afgelopen jaar in zijn elektrozaak een omzet van € ,-. Dat jaar is het prijsindexcijfer in de elektrobranche 106,5. De verwachting is, dat dit jaar het prijsindexcijfer daalt tot 104,8. Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf VOORBEELD € € = € nominale omzetdaling € € = € reële omzetstijging (afgerond) De werkelijke omzet bedraagt € ,-. Gedefleerde omzet

11 OPGAVEN 35, 38, 40 45, 49, 52 58, 60, 66 77, 80, 87 Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.5.4


Download ppt "Presenteren van gegevens Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.5.4 nominaal of reëel."

Verwante presentaties


Ads door Google