De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management

2 Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent Principal Consultant Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management

3 Bereikbaarheid Profilehttp://www.linkedin.com/in/jbeelenhttp://www.linkedin.com/in/jbeelen Twitterhttp://twitter.com/djiepiehttp://twitter.com/djiepie Fileshare

4 Wat gaan we doen? Twee bedrijfskundige thema’s per week Thema’s: tools die je gebruikt in project 1 (Cronus) De modulewijzer: op Natschool en med.hr.nl/beejpmed.hr.nl/beejp Beoordeling Tentamen; Multiple Choice (40 vragen)

5 Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: (8 e druk) bezoek de website Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: (7 e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: (21 e druk)

6 Planning 31 Aug-Introductieles en Marketing 7 Sept-Bedrijfstypologieën en Dienstverlening 14 Sept-Logistiek 1 en Organisatiestructuren 21 Sept-Organiseren en structureren en Logistiek 2 28 Sept-Financieel Management en MVO 5 Okt-Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden 12 Okt-Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking 19 Okt-Vakantie 26 Okt-Startups en Proeftentamen 2 Nov-Tentamen 9 Nov-Feedback rapportage

7 Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!

8 Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)

9 Week 2 Dienstverlening

10 Bedrijfstypologieën (AO 1.3) Basis-typologieën: Productiebedrijf Handelsbedrijf Dienstverlening Financiële dienstverlening meestal apart Hebben dus verschillende: Producten/diensten Informatiebehoeften/KSF Processen

11 Noem eens een aantal dienstverlenende bedrijven

12 Dienstverlenende bedrijven

13 Wat is kenmerkend voor dienstverlenende bedrijven?

14 Kenmerken dienstverlening Tijdelijk beschikbaar stellen van capaciteit Veel soorten primaire processen in één bedrijf Vaak ook combinaties van diensten Complexe AO Denk ook aan onze ICT dienstverleners En dus niet standaard!

15 Verschillen met handel en industrie (AO 10.1) Meestal geen eigen goederenbeweging (probleem met bepalen waardekringloop!) Focus: sturen op optimale bezettingsgraad Focus op klantcontact: kwaliteitsbeleving klant staat centraal Sturing op efficiëncy niet altijd eerste prioriteit Geringe mogelijkheden tot controle- technische functiescheiding

16 Waardekringloop

17 Overeenkomsten Marktgericht Commerciële activiteiten Inkoop en verkoop (heet wel vaak anders, bv. verhuur i.p.v. verkoop) Behoefte aan goede informatie …….. ……voor uitvoering van planning & control

18 Processen gericht op: Geen productie van goederen, maar ‘het ter beschikking stellen’ van Arbeidskracht (AO 10.4) Productiemiddelen (AO 10.5) Ruimten (AO 10.6)

19 Maak groepjes van 4-5 Opdracht: 1. Kies per type dienstverlenend bedrijf ( ) een concreet voorbeeld? Bijv. Advocaat, Hosting, Café 2. Vergelijk de drie bedrijven 3. Wat valt je op? 4. Waarin zijn ze gelijk / verschillen ze

20 Arbeidskracht (AO 10.4) Uitzendbureau’s en dienstverleners Aspecten: inspanningsverplichting vs resultaatverplichting Attentiepunten: Registratie extra opdrachten (offerte duidelijk?) Deskundigheid actueel? Aanneemsom vs nacalculatie Aansprakelijkheidsverzekering

21 Productiemiddelen (AO 10.5) (Gebruiks-)goederen Duurzame productiemiddelen Applicatiesoftware Computerfaciliteiten Communicatiefaciliteiten Aspecten: individueel (unieke kenmerken), inspectie, secundaire dienstverlening Attentiepunten: Investeringsbegroting Opdrachtenportefeuille Diverse controleaspecten

22 Ruimten (AO 10.6) Wonen, kantoren en bedrijven Ruimten met apparatuur en faciliteiten Ruimten voor evenementen Aspecten: huurovereenkomst, verhuurbestand Attentiepunten: Afsluiten huurcontract Bijhouden bestand Standenregister huurontvangst Huurincasso Onderhoud

23 Outsourcing (10.7) Meestal ondersteunende processen zoals ICT- beheer, salarissen, administratie, wagenparkbeheer In de ICT: grote marktpartijen zoals IBM en KPN Maar ook catering bij bedrijven Aspecten: besturende, ondersteunende en uitvoerende procesactiviteiten Attentiepunt: Service Level Agreement (SLA)

24 Vragen zijn welkom


Download ppt "Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk."

Verwante presentaties


Ads door Google