De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije."— Transcript van de presentatie:

1 Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije

2 Vandaag Theorie bespreken Oefenen!

3 Clientgerichte benadering?

4 Cliëntgerichte benadering Biedt inzicht in het functioneren van mensen Maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan Activeert bij het (zelf) zoeken naar oplossingen

5 Rogers Zelfactualisering: je mogelijkheden optimaal te benutten, het beste uit je zelf te halen. Onder welke omstandigheden kan een individu zich optimaal ontwikkelen?

6 Rogers De hulpverlener moet aan 3 voorwaarden voldoen: Onvoorwaardelijke positieve waardering Echtheid Empathie

7 De theorie: de clientgerichte therapie Wat is belangrijk in je houding en vaardigheden als therapeut? Echtheid Onvoorwaardelijke acceptatie Empathie Patiënt = cliënt Cliënt staat centraal Voorwaarden creëren voor verdere ontplooiing Geen oplossingen Geen diagnose Bevorderen van het proces van zelfexploratie Technieken: ik-boodschappen geven, hummen, papegaaien, Spiegelen, Reflecteren Rogers

8 Ervaar het eens zelf..... Oefen dit gesprek Cliënt: Na ruzie met je stiefmoeder ben je van huis weggelopen. Je zwerft nu een week op straat, je wilt absoluut niet naar huis. Je hebt al een paar keer geld gestolen van toeristen, de eerste keer vond je dit verschrikkelijk, maar het lijkt alsof het went. Je weet niet goed wat je nu verder moet. De jongere zit op een bankje in de stad. Hij is door de SPH’er daar al drie dagen achter elkaar gesignaleerd. De werker besluit dat dit het moment is om contact te leggen. SPH’er: Je werkt vanuit het Leger des Heils. Jouw opdracht is deze jongere van straat te krijgen en op te nemen in een begeleidingstraject. Doe dit vanuit de cliëntgerichte benadering Observator: noteer alle vragen en opmerkingen die positief aankomen bij cliënt (dit blijkt uit het verbale en non-verbale gedrag van cliënt). Let ook op wat er gebeurt met de SPH’er wanneer de cliënt negatief (verbaal en non-verbaal) reageert. Je kunt ook gebruik maken van je eigen casus!

9 Ervaar het eens zelf..... Oefen hetzelfde gesprek nog eens, maar laat nu alle onderdelen van de cliëntgerichte benadering achterwege (dus geen empathie, geen technieken als hummen, geen echtheid) Hoe voelt dat? Wat zou je anders willen doen?

10 Reflectieverslag bijhouden! Reflectie van elke les (zie p. 16)  max 1 A4, vermelden van de datum  Input: theorie, lesopdracht, verkregen feedback  Vragen: wat heb je geleerd, waar moet je nog aan werken, wat neem je mee in je contact met cliënten, wat heb je over jezelf m.b.t. communicatie geleerd?

11 Huiswerk Lezen H. 3.4 t/m.3.5.3, Psychologische gespreksvoering Lezen H.3 Reflecteren de basis Maken huiswerkopdracht 2 Complimenten


Download ppt "Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije."

Verwante presentaties


Ads door Google