De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteit van de hulpverlening Transactionele analyse Dorien `t Hart

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteit van de hulpverlening Transactionele analyse Dorien `t Hart"— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteit van de hulpverlening Transactionele analyse Dorien `t Hart

2 De dramadriehoek

3 Dramadriehoek Aanklager: beschuldigd, wijst de ander op fouten en spreekt in verwijten. Redder: Dit is diegene die helpt, die de verantwoordelijkheden overneemt en die vanuit zijn ( onbewuste ) overtuiging meent te weten wat goed voor de ander is. Het slachtoffer: Dit is degene die “iets niet kan”, die geen verantwoordelijkheid wil of kan dragen.

4 Rolwisseling dramadriehoek 1.De redder wordt aanklager 2.Het slachtoffer wordt aanklager

5 Groeidriehoek Ten eerste, voorkom dat je in de dramadriehoek komt. Lukt dat niet: 1. Houdt de ander verantwoordelijk voor het leerproces. 2. Zet verwijten om in behoeften: “Je luister niet!”, wordt, “ik wil graag dat je naar me luistert”. 3. Enkel gevraagd advies geven en checken wat de ander daar mee gaat doen. 4. Als aanklager assertief zijn en je eigen grenzen bewaken. 5. Je steeds afvragen waarom je in een rol zit.

6 Eigen voorbeeld.


Download ppt "Kwaliteit van de hulpverlening Transactionele analyse Dorien `t Hart"

Verwante presentaties


Ads door Google