De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatieavond klas 3 Profielkeuze Even voorstellen: Erik Hegge decaan / docent Aardrijkskunde / mentor klas 4 ‘ s-Hertogenbosch, 5 januari.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatieavond klas 3 Profielkeuze Even voorstellen: Erik Hegge decaan / docent Aardrijkskunde / mentor klas 4 ‘ s-Hertogenbosch, 5 januari."— Transcript van de presentatie:

1 Informatieavond klas 3 Profielkeuze Even voorstellen: Erik Hegge decaan / docent Aardrijkskunde / mentor klas 4 ‘ s-Hertogenbosch, 5 januari 2016

2 Waarom een ouderavond over profielkeuze? Eerste inhoudelijke keuze van zoon/dochter Een keuze die uitsluit Info  gesprek Wat neem je mee op het eind? Besef van voorsorteren Inzicht in activiteiten voor profielkeuze Informatie over (gevolgen van) profielkeuze

3 Leerling SchoolOuders/verzorgers Waarom samen? Hoe kun je je kind helpen? Hoe heb je wat aan je ouders? (bij de profielkeuze…)

4 ► inrichting Tweede Fase ► de verschillende wiskundes ► keuzebegeleiding profielkeuze (Qompas) Informatie over:

5 ► In klas 3 kies je een profiel  Natuur en Techniek  Natuur en Gezondheid  Economie en Maatschappij  Cultuur en Maatschappij ► Totaal: minstens 11 vakken. (minimaal: 25 lesuren/klassikale uren) ► Toetsuren/counseloruur Inrichting Tweede Fase

6 ► Minimaal 4800 slu in 3 jaar ► Dus minimaal 1600 slu per jaar (40 weken x 40 uur) Drie componenten: ► Gemeenschappelijk deel (2120 slu) ► Profieldeel (1880 of 1920 slu) ► Vrije ruimte (minimaal 760 slu) Inrichting Tweede Fase

7 Gemeenschappelijk deel: ► Nederlands ► Engels ► Lichamelijke Opvoeding ► Taal in Ontwikkeling (Tio) ► Maatschappijleer (in klas 6) ► Klassieke taal

8 Natuur en Techniek ► Profieldeel:  Wiskunde B  Natuurkunde  Scheikunde ► Profielkeuzevak:  Biologie  Wiskunde D (vanaf klas 5)  Informatica (vanaf klas 5, mits gekozen in het vrije deel) ► Vrije deel (twee vakken)

9 Natuur en Gezondheid ► Profieldeel:  Wiskunde A of B  Scheikunde  Biologie ► Profielkeuzevak:  Aardrijkskunde  Natuurkunde (vanaf klas 5, mits gekozen in het vrije deel) ► Vrije deel (twee vakken)

10 Economie en Maatschappij ► Profieldeel:  Wiskunde A of B  Economie  Geschiedenis ► Profielkeuzevak (een vak):  Aardrijkskunde, Frans of Duits ► Vrije deel (twee vakken)

11 Cultuur en Maatschappij ► Profieldeel:  Wiskunde A (of C na klas 4)  Geschiedenis  Aardrijkskunde ► Profielkeuze vak (één vak):  KUBV, fatl, dutl, gtc, ltc, fi ► Vrije deel (twee vakken)

12 ► In Qompas:  Op de home-pagina: informatie zoeken / optie Speel met je profiel: Hier kun je keuzes uitproberen en zien wat wel en niet kan.home-pagina  Daarnaast staat ook het keuzeformulier en de voorwaarden voor het kiezen van een meerpresteerdersvak. Profielkeuzeformulier

13 Kenmerkend voor de tweede fase op onze school ► Keuzes school  Combinatie filosofie/informatica is niet mogelijk  NT en NG: combinatie KUBV/Fa/Inf niet mogelijk  Geen bi, na en sk in maatschappijprofielen  Organiseerbaarheid en betaalbaarheid

14 Kenmerkend voor de tweede fase op onze school ► Nieuwe vakken  In klas 4: Informatica Filosofie Economie KUBV (kennismaking in de projectweek / informatie tijdens de les)  In klas 5 Wiskunde D (alleen bij N&T)

15 Kenmerkend voor de tweede fase op onze school Meerpresteerdersvakken  vakken naast en buiten het reguliere vakkenpakket. Bv. buiten het profiel of buiten de twee keuzevakken  niet of niet voor alle lessen ingeroosterd. Vereist dus veel zelfstandigheid  Voorwaarden : Cijfer voor het betreffende vak: minimaal onafgerond 7,5 óf Gemiddeld cijfer voor alle vakken samen: minimaal onafgerond 7,5.

16 Kenmerkend voor de tweede fase op onze school Cambridge Engels:  Apart ingeroosterd  Onder voorwaarden (test, cijfer voor Engels minimaal 7,5 én een motivatiebrief)  Aan het volgen van dit programma zijn kosten verbonden.  Informatie in lessen Engels

17 Vooruitkijkend naar klas 5 en 6 ► Gemeenschappelijk deel:  Ne, En, Lo, Maatschappijleer, Klassieke taal ► Nog maar één vak verplicht in vrije deel  Tijdens het schooljaar vakken laten vallen is niet mogelijk ► Voor alle vakken schoolexamens ► N.B. Alleen vakken die leerlingen in klas 4 hebben gevolgd kunnen in klas 5 gekozen worden.

18 Keuzes klas 3 ► Grieks en/of Latijn? ► Welk profiel? ► Welke vakken in profieldeel? ► Welke vakken in vrije deel? ► Een meerpresteerdersvak? ► Cambridge (pas aan het eind van het schooljaar) ► en …

19 … keuze tussen wiskunde A/C of B Hoe kies je de juiste wiskunde ?  cijfers – A/C-hoofdstukken: H4 & H9  7 of hoger: wiskunde A – B-hoofdstukken: H5 & H6  7 of hoger: wiskunde B  advies docent (indruk in klas, opgaven in andere toetsen)  voorlichting projectweek klas 3 (o.a. door bovenbouwleerlingen)  interesse / vervolgstudie: α of β ?

20 verschil wiskunde A/C en wiskunde B Wiskunde A/C  het rekenwerk gaat niet erg diep, veel gebruik GR bijvoorbeeld: H3 kwadratische vergelijkingen - met GR  belangrijk bij wiskunde A/C is dat je problemen uit de praktijk leert te vertalen naar een stuk wiskunde

21 verschil wiskunde A/C en wiskunde B Wiskunde B  abstracte/wiskundige problemen oplossen met moeilijke wiskundige technieken.  je zult wiskunde leuk moeten vinden  beste basis voor veel vervolgstudies

22 klas 5: wiskunde A, B, C en D eind klas 4  keuze tussen wiskunde A en wiskunde C  in vergelijking met wiskunde C krijg je bij wiskunde A meer onderwerpen en moeilijkere problemen op te lossen  als je een CM-profiel kiest kan wiskunde A noodzakelijk zijn voor je vervolgopleiding  cijfer, advies, vervolgstudie  cijfer voor wiskunde A/C eind klas 4 op basis van keuze wiskunde A of wiskunde C  keuze voor al dan niet wiskunde D  in klas 4 krijg je bij wiskunde B een wiskunde D module over complexe getallen

23 onderwerpen wiskunde A,B en C Wiskunde CWiskunde AWiskunde B formules, grafieken, vergelijkingen algebra statistiek & ICT telproblemen en kansrekening normale verdeling en binomiale verdeling differentiëren logisch redenerenrijenintegreren vorm en ruimte/ perspectief toetsen van hypothesenvectormeetkunde

24 Qompas: een online profielkeuzemethode ► Leerlingen kunnen zelfstandig in hun eigen tempo werken, thuis en op school ► Actuele informatie over profielen, vakken, studies en beroepen ► Persoonlijk online dossier; inzichtelijk voor mentoren en decaan ► Ouders kunnen thuis meekijken en hebben een actieve rol ► Ouders kunnen de oudermodule aanschaffen

25 Uw rol als ouder(s)/verzorger(s) ► Vragen naar de voortgang van het stappenplan in Qompas ► Het maken van een opdracht over uw kind via Qompas ► Bespreken van en helpen bij het maken van keuzes ► Ondertekenen van voorlopige en definitieve profielkeuze

26 Thuiswerk ► Stoeien met de keuze(on)mogelijkheden: ► Qompas (Voorlopig keuzeformulier)  Lijst met nadere vooropleidingseisen  

27 Tijdspad ► Keuzebegeleiding door mentoren m.b.v. Qompas (begin november tot half januari) ► Informatieavond (dinsdag 5 januari) ► Projectweek (18-22 januari) ► Voorlopige keuze (uiterlijk donderdag 4 februari; ondertekend) ► Adviezen vakdocenten (dinsdag 16 februari) ► Interviews met vijfdeklassers (februari) ► Evt. gesprek met mentor (mentoruur / ouderavond woensdag 30 maart) ► Evt. gesprek met decaan (op aanvraag) ► Definitieve keuze (uiterlijk donderdag 14 april; ondertekend)

28 Vragen? … kunt u later ook altijd stellen Mailadres:


Download ppt "Informatieavond klas 3 Profielkeuze Even voorstellen: Erik Hegge decaan / docent Aardrijkskunde / mentor klas 4 ‘ s-Hertogenbosch, 5 januari."

Verwante presentaties


Ads door Google