De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkplekleren in lerarenopleiding Laura Vandermeersch 1BaTP.B3 Academiejaar 2015 – 2016 Ballet, K., Kelchtermans, G., Maes, J., März, V., Peeters, E.,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkplekleren in lerarenopleiding Laura Vandermeersch 1BaTP.B3 Academiejaar 2015 – 2016 Ballet, K., Kelchtermans, G., Maes, J., März, V., Peeters, E.,"— Transcript van de presentatie:

1 Werkplekleren in lerarenopleiding Laura Vandermeersch 1BaTP.B3 Academiejaar 2015 – 2016 Ballet, K., Kelchtermans, G., Maes, J., März, V., Peeters, E., Piot, L. & Robben, D. (2008). De effectiviteit van werkplekleren in diverse omstandigheden en met verscheiden doelgroepen. Associatie K.U.Leuven: School of Education.

2  Werkplekleren  centraal thema  Varianten:  Stage  Leerwerkproject  Werkplekopleiding  Duale leerroutes ……  krachtige leeromgeving Werkplekleren in lerarenopleiding

3  Proces over hele loopbaan  Belangrijke fase in loopbaan  Professionele ontwikkeling Opleiding leerkracht

4 = Menselijk vermogen om expliciet terug te blikken op en na te denken over het eigen handelen als leerkracht  Reflecteren  ervaringen verbinden met kennis   breder, verfijnder effectiever repertoire aan handelingsvaardigheden   meer gefundeerde geldige kennisbasis over de professionele situatie en opdrachten Reflectief ervaringsleren

5  Breedte  Situaties analyseren en verbeteren  Wezenlijke dimensie plaats geven  Engagement in relatie van zorg tov leerling Reflectie

6  Diepte  Reiken voorbij niveau van handelen  Doorstoten tot onderliggende opvattingen

7  Single loop learning  Verbeteren handelen  Nadruk op leren specifieke handelingsrepertoires  Verbeteren werkwijze en resultaten  Double loop learning  In discussie stellen van handelingsrepertoires  Onderliggende opvattingen in vraag stellen tijdens leren Leren: twee vormen

8  Geheel van cognities  hoe ze beroepssituatie waarnemen  welke betekenis aan geven  hoe erin handelen Persoonlijk interpretatiekader

9  Professioneel zelfverstaan:  Zelfbeeld  Zelfwaarde gevoel  Beroepsmotivatie  Taakopvatting  Toekomstperspectief Interpretatiekader: twee domeinen (1)

10  Subjectieve onderwijstheorie:  Persoonlijk geheel kennis & opvattingen over onderwijzen Interpretatiekader: twee domeinen (2)


Download ppt "Werkplekleren in lerarenopleiding Laura Vandermeersch 1BaTP.B3 Academiejaar 2015 – 2016 Ballet, K., Kelchtermans, G., Maes, J., März, V., Peeters, E.,"

Verwante presentaties


Ads door Google