De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TRENDS 2014 Hafida

Verwante presentaties


Presentatie over: "TRENDS 2014 Hafida"— Transcript van de presentatie:

1 TRENDS 2014 Hafida

2 Wees voorbereid op de toekomst: Voor deze module ga je op zoek naar trends Wat zijn de trends in jouw vakgebied? Welke nieuwe inzichten zijn er? Voel je een trendwatcher !

3 Programma  Doornemen Studiehandleiding  Historisch Perspectief: hoe nieuw zijn trends?  Maken van 2 opdrachten

4 Studiehandleiding  Elke week literatuur lezen ! Zie info per week  (Bijna) elke week discussieonderwerp bedenken

5 Toetsing Toetsing door schrijven van een paper: - over (maatschappelijke) trend die van invloed is of mogelijk van invloed kan zijn op het werkveld van de student -gebaseerd op minimaal 70 p. actuele bronnen

6 Beoordeling Zie beoordelingsformulier p.17 Let op voorwaardelijke eisen: Als je stuk daaraan niet voldoet, wordt het als niet beoordeelbaar (E) gekwalificeerd en krijg je het terug voor herkansing zónder feedback

7 Relatie met afstuderen: Als je een relatie legt met je afstudeeronderwerp, kun je een aantal bevindingen uit je paper meenemen in je scriptie. Dit geldt bijvoorbeeld voor het internationale aspect. Of je kunt er iets van gebruiken voor je kritische reflectie, of je portfolio. Benut deze module dus voor je scriptie en eindgesprek!

8 Na deze module volgt voor de Voltijd:  FIT = Festival van Inspiratie en Trends Een meer persoonlijke zoektocht naar wat de nieuwe arbeidsmarkt je kan bieden

9 Deze week eerst achterom kijken…. ‘Historisch besef is dat je als sociaal werker weet waar je werk vandaan komt. Je staat in een traditie. Als je goed kijkt zie je niet alleen de verschillen, maar ook de overeenkomsten tussen vroeger en hoe het nu is. Soms is een ogenschijnlijk spiksplinternieuw idee al eeuwen geleden ontstaan en uitgeprobeerd. Oog krijgen voor continuïteit en discontinuïteit, veranderingen en overeenkomsten, dat is historisch besef.’

10 Pedagogisch klimaat in de klas  Basisschool 1950 (VS): n&v=MSMZkTL77gE n&v=MSMZkTL77gE  Kleuterschool 1966:  Basisschool 1974: Welke overeenkomsten met ons huidige onderwijs zie je hier?

11 Behandeling van kinderen met gedragsstoornis VS, 1950: Tommy

12 De pedagoog als frontlijnwerker Complexiteit van en dilemma’s in Social Work werden meer dan 30 jaar geleden al beschreven door Michael Lipsky in zijn boek Street-level Bureaucracy (1980): anon_id=182http://www.canonsociaalwerk.eu/int/details.php?cps=18&c anon_id=182 (filmpje 5 min.)

13 Opdracht individueel Zie studiehandleiding p.12: Lees p. 17 (vanaf: Historisch besef als hulp) t/m p. 23 van het boekje Doe wel, maar…zie om (2011) van Maarten van der Linden (te vinden op , Trends DT of uit te delen door de docent). Noteer wat je opvalt. Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie voldoende geschiedenis gehad in de opleiding?

14 Opdracht in groepjes Bekijk de Canon Sociaal Werk aandachtig: of php Kies een persoon of maatschappelijke ontwikkeling die jullie aanspreekt en waarom. Noteer kort jullie bevindingen !! In deze Canon kunnen ook veel literatuurtips voor je paper zitten (zie ook  essays)

15 Voor volgende week:  Lees 15 p. literatuur (zie SHL p.12) over trends in de maatschappij en wetenschap en als gevolg daarvan trends in het sociaal werk


Download ppt "TRENDS 2014 Hafida"

Verwante presentaties


Ads door Google