De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ACT = PSYCHOLOGISCHE FLEXIBILITEIT 1. Positieve Psychologie Beck’s Cognitieve Therapie Oplossingsgerichte Therapie Veel technieken zonder theoretisch.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ACT = PSYCHOLOGISCHE FLEXIBILITEIT 1. Positieve Psychologie Beck’s Cognitieve Therapie Oplossingsgerichte Therapie Veel technieken zonder theoretisch."— Transcript van de presentatie:

1 ACT = PSYCHOLOGISCHE FLEXIBILITEIT 1

2 Positieve Psychologie Beck’s Cognitieve Therapie Oplossingsgerichte Therapie Veel technieken zonder theoretisch model en theorie Kracht-gebaseerde Benaderingen Acceptance & Commitment Therapy PERMA Model van Seligman

3 C GT Exposure met response prevention Compassie gerichteTherapie Dialectische Gedragstherapie Mindfulness Based Cognitive Therapie Rationieel Emotieve Therapie Schema Therapie Gedragsactivatie Functional Analytic Psychotherapie Metacognitieve Therapie Veel andere Prolonged Exposure Motivationeel Interviewen Integratieve partnerrelatie geragstherapie Acceptatie & Commitment Training Beck’s Cognitieve Therapie

4 Toepassingen van ACT 4 Angst (per specifieke angststoornis meer evidentie nodig, goed alternatief voor andere bewezen behandelingen) Depressie (verschillende studies geven evidentie aan, meta- studie: ACT is effectief) Verslaving Pijn (APA evidence based 2014) Psychose (4 RCT’s ACT minder depressie, betere levenskwaliteit) Autisme Epilepsie Diabetes Agressie Kinderen en jeugdigen (het weinige onderzoek duidt op effectiviteit bij uiteenlopende klachten) Ouders van kinderen met ontwikkelings- en of psychische problemen (pilot onderzoek is veelbelovend) Verstandelijke beperking (weinig toegepast) Preventie (zelfhulpprogramma’s Bohlmeijer)

5 Wat is ACT? 5 Accepteer wat je niet kunt beinvloeden en doe iets wat waar je invloed hebt Actief Vaardigheden leren Krachten en kwaliteiten ontwikkelen Verduidelijken wat belangrijk voor je is Oefening baart kunst

6 6 Wees Hier Nu Weet wat er toe doet Doe wat nodig is Flexibel perspectief innemen Neem waar wat je denkt Open jezelf

7 7 Welke richting wil de cliënt op? Wat zijn de obstakels?

8 8 Welke richting wil de cliënt op? Wat zijn de obstakels?

9 Dus we kunnen beginnen met V:Welke richting wil de client op? waarden verduidelijken doelen stellen & toegewijd handelen 9

10 Of we kunnen beginnen met: V: Wat zijn de obstakels? Fusie=> Defusie Vermijding=> Acceptatie Automatische piloot=> Bewustzijn/ toewijding 10

11 Bij crisis en paniek: begin met aarden en contact met hier en nu Bij rouw en verlies: begin met zelfcompassie 11

12 12

13 Waarden als professional 100e verjaardag 13

14 Zoet moment. 14

15 Zoet moment Wat zegt deze herinnering over wat jij belangrijk vindt? Welke persoonlijke kwaliteiten liet je zien? Hoe behandelde je jezelf en anderen? Wat suggereert dit over de manier waarop je je wilt gedragen, of over waar je van houdt, om te doen om vooruit te gaan? 15

16 Gewenste kwaliteit van gedrag Hoe je diep in je hart wil zijn Waarden zijn als een kompas, ze geven richting, helpen je om op koers te blijven Doelen versus waarden: huwelijk versus liefhebben Waargericht leven versus doelgericht leven Waarden zijn niet: doelen, wensen, behoeften, ethiek, moraal, gevoel, regels, opvattingen 16

17 Waarden zijn hier en nu, doelen in de toekomst Waarden hoeven niet verantwoord te worden Waarden moeten vaak wel geprioriteerd worden Waarden kunnen we het best lichtjes hanteren Waarden zijn vrij gekozen In ACT komen waarden eerst en dan doelen Als waarden duidelijk zijn volgen doelen: korte termijn en langere termijn 17

18 18 Geef oefeningen in: * Acceptatie * Defusie * perspectief innemen* Hier en nu

19 Stap voor stap 1. Identificeer de problematische gevoelens/emoties/sensaties 2. Normaliseer 3. Identificeer gevolgen van automatische piloot en vermijding 4. Automatische piloot/vermijding is het probleem 5. Nieuwe mogelijkheid. 19

20 . 20 Helende hand Zachter worden De keuze om te voelen Compassie De vechtschaal Toestaan Ruimte maken Metaforen De nieuwsgierige wetenschapper Verobjectiveren Normaliseren Opmerken Er naar toe ademen Het observerende zelf

21 21

22 22

23 Eenzijn (versmelten) met cognities & Letterlijk nemen van taal Hierdoor ontstaan obstakels 23

24 1. Bepaal ‘problematische’ gedachten 2. Bepaal de gevolgen van fusie 3. Fusie is het probleem 4. Normaliseer negatieve gedachten 5. Geef nieuwe mogelijkheden 24

25 Pragmatisme Interesse Meditatief Je geest is als een … Pesten etiket Probleem oplossen Opmerken De klassiekers Ziektewinst Vorm en plaats Computerscherm Inzicht Naam geven aan het verhaal Bruikbaarheid 25

26 uitleggen van handelingen gedachten als reflexen je hoofd bedanken handen voor de ogen de zonnebril ik heb de gedachte... melk melk melk 26 gedachten en gevoelens benoemen buschauffeur demonen op de boot cellofaan defusie gedachten als pop-ups hersenen als probleemmachine die zich verveelt

27 27

28 Observator oefening Kijken naar object oefening Ik merk nu op dat ik opmerk oefening 28

29 Kan niet als een ‘ding’ of ‘object’ ervaren worden Zuiver bewustzijn 29

30 Schaakbord Wolken in de lucht Soepkom en ingrediënten 30

31 Bereidheid is springen Ruimte maken voor je gevoelens Jan de zwerver Bereidheidfocus versus barrièrefocus 31

32 ACT-EMDRcentrum.nl Cursussen en trainingen Docent en trainer: Peter Balde ACT-EMDRcentrum.nl Cursussen en trainingen Docent en trainer: Peter Balde


Download ppt "ACT = PSYCHOLOGISCHE FLEXIBILITEIT 1. Positieve Psychologie Beck’s Cognitieve Therapie Oplossingsgerichte Therapie Veel technieken zonder theoretisch."

Verwante presentaties


Ads door Google