De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Variabelen. Wat zijn variabelen? Klassiek: een variabele houdt informatie bij. Klassiek: een variabele houdt informatie bij. bvb: int getal; getal = 5;

Verwante presentaties


Presentatie over: "Variabelen. Wat zijn variabelen? Klassiek: een variabele houdt informatie bij. Klassiek: een variabele houdt informatie bij. bvb: int getal; getal = 5;"— Transcript van de presentatie:

1 Variabelen

2 Wat zijn variabelen? Klassiek: een variabele houdt informatie bij. Klassiek: een variabele houdt informatie bij. bvb: int getal; getal = 5; Object-geörienteerd: ietwat complexer. Object-geörienteerd: ietwat complexer.

3 Object-oriëntatie: Objecten Objecten Maken: via “new” Maken: via “new” Voorbeelden (zie voorbeeld): Voorbeelden (zie voorbeeld): new TextField(15); new TextField(“Hallo daar”, 15); new TextField(“Kerstboom”);

4 DUS: referenties Eenvoudige soort variabele Eenvoudige soort variabele Dient om een object te kunnen onthouden door er een naam aan te geven. Dient om een object te kunnen onthouden door er een naam aan te geven. Een referentie is of een null reference (= null pointer), of wijst naar een object (p35 boek). Een referentie is of een null reference (= null pointer), of wijst naar een object (p35 boek). Voorbeeld: TextField text1; Voorbeeld: TextField text1;

5 Mechanisme: de TOEKENNING Mechanisme: de TOEKENNING Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = )

6 Mechanisme: de TOEKENNING Mechanisme: de TOEKENNING Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) TextField text1; text1 = new TextField(15);

7 Mechanisme: de TOEKENNING Mechanisme: de TOEKENNING Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) TextField text1; text1 = new TextField(15); de naam het object waar ‘t over gaat

8 Mechanisme: de TOEKENNING Mechanisme: de TOEKENNING Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) TextField text1; text1 = new TextField(15); Betekenis: text1 wordt de naam van dit object. Betekenis: text1 wordt de naam van dit object.

9 Gevolg: Als je in een programma een object wil gebruiken, dan ga je zijn naam (referentie) schrijven. Als je in een programma een object wil gebruiken, dan ga je zijn naam (referentie) schrijven. Bvb: Bvb: TextField text1; text1 = new TextField(20); text1.setText(“Ingevuld”);

10 Vragen: Kunnen meerdere referenties naar hetzelfde object wijzen? Kunnen meerdere referenties naar hetzelfde object wijzen?


Download ppt "Variabelen. Wat zijn variabelen? Klassiek: een variabele houdt informatie bij. Klassiek: een variabele houdt informatie bij. bvb: int getal; getal = 5;"

Verwante presentaties


Ads door Google