De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vrijheid binnen elastische kaders leidt tot creatief denken! Bewustwording van metacognitie leidt onder meer tot verantwoorde keuzes voor de vervolgstudie:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vrijheid binnen elastische kaders leidt tot creatief denken! Bewustwording van metacognitie leidt onder meer tot verantwoorde keuzes voor de vervolgstudie:"— Transcript van de presentatie:

1 Vrijheid binnen elastische kaders leidt tot creatief denken! Bewustwording van metacognitie leidt onder meer tot verantwoorde keuzes voor de vervolgstudie: 12 % van de ex-IBC-leerlingen op diverse Hogescholen is de afgelopen vijf aar gestopt met de gekozen HO-studie! En dat scheelt 23%! Het International Business College E E N GOEIE ZAAK

2 International Business College Willem van Oranje College Waalwijk 2008 + BRC Wijk & Aalburg 2010, Gouda 2011, Veenendaal 2012 + ISC, Holten 2012 2013: Heerenveen, Helmond, Ede, Capelle aan de IJssel, Bemmel, Arnhem 2014: Rotterdam, Groningen, Apeldoorn: IBC IAC ISC 2015: Bunschoten, Nijmegen, Doetinchem, Horst 2016: Sneek, Zwolle, Kesteren, Rosmalen, Breda, Huizen, ……., 20 …: Zweden, Italie, … 20.. MVO: India http://www.youtube.com/watch?v=r0mx_nwb4No&f eature=youtu.be 20

3 EEPA 20-80learning RUNNER UP in EUROPA Entrepreneurship[

4 IBC verfrissend ontsaaiend innovatief ondernemend uitvoerbaar betaalbaar erkend Een greep uit data 2014 - 2015 ontvangst buitenlandse gasten uit Unna/ start virtuele bedrijven participatie Open dag/ ouderavonden/ IBC-uitrol door 45HI oktober december februari mei : buitenschools leren in bedrijven 4HI salesdagen voor 5HI 9 oktober ontvangst Ministerie OCW 9 oktober: hospitality Day o.lv. Studenten HHS oktober: EEPA Naples Bedrijvenbezoeken Essent ASML november – januari 5HI HBO november: ondernemerschapsbijeenkomst Kamer van Koophandel 4HI december: ontvangst gasten voor werklunch 4HI maart examen elementair boekhouden 5HI april aandeelhoudersvergadering 4HI Dragon’s Dan maart buitenlandse reis Unna 4HI maart liquidatievergadering en diploma-uitreiking 5HI 1 mei sluiting sollicitatieprocedure 3HAG en 4VMBO

5 Ontstaan en Doelen E&M Problematiek Havo4-leerling: Te weinig zicht op vervolgonderwijs Te weinig leerkrachtige omgeving Te weinig kennis Moderne Vreemde Talen Te weinig expliciete toepassingsgerichtheid in leren Te weinig expliciete metacognitieve gerichtheid in reflectie Mogelijke gevolgen: onderpresteren, negatieve werkhouding, negatieve wisselwerking met docent

6 Essentie van het IBC Het motiveren en stimuleren van havo-leerlingen door ondernemend onderwijs met als expliciet doel te komen tot betere (leer)prestaties en betere voorbereiding op het vervolgonderwijs. Onderbouwing hoofddoel/ subdoelen: 1.Betere aansluiting VO – HBO/ Universiteit ► bewustwording van ontwikkelingsfase ► kennismaken met HBO-onderwijs 2. Betere leerhouding en leerprestaties van de leerling door: uitdagen tot presteren op zijn niveau ► ondernemendheid bevorderen 3. Uitdagender werkklimaat voor docent: uitdagen tot ontwikkelen van zijn creativiteit op DROP-gebied bewust te maken van het gevaar van automatisme bevorderen van ondernemendheid bevorderen van opbrengstgericht werken uitdragen van professionaliteit naar leerlingen en ouders 4. Versterken van de moderne vreemde talen

7 Unieke Concept International Business College Opzet IBC: 20 - 80 toepassingsgerichtheid in leerproces antwoord op grenzeloze generatie rekening houdend met ontwikkelingsfase: bewustwording van ontwikkeling metacognitie International Business College

8 IBC – leerling aan het woord Kim: ik heb gekozen voor IBC, omdat …. Elementair boekhouden Voorsprong leren Eigen bedrijf

9 Leerling aan het woord Lente: ik heb gekozen voor IBC, omdat …. Internationalisering Buitenschools leren Ervaring regulier onderwijs in 4 dagen

10 IBC – leerling aan het woord Timo: ik heb gekozen voor IBC, omdat …. Eigen bedrijf Etiquette Presenteren als persoonlijk doel Vervolgstudie HBO

11 Monitoring Innovatieve ontwikkelingen Verschil slagingspercentages 1 ste onderzoek: op Avans Hogeschool hebben de ex-IBC- leerlingen de afgelopen vijf jaar 12 % uitstroom Monitoring 2014 op de hele cohort ex IBC-leerlingen: 23% minder uitval dan gewone HBO’er IBC uitrol over Nederland: momenteel 17 scholen actief Vanaf 2014 voor VWO: BRC; International Business & Research College Vanaf 2011 voor VMBO: VMBO Business Vanaf 2014 Havo: ISC International Science College Vanaf 2015 Havo: IAC International Art College Vanaf 2016 Havo: ISportC International Sport College http://www.youtube.com/watch?v=foPDttu_AvQ http://www.youtube.com/watch?v=r0mx_nwb4No&feature=youtu. behttp://www.youtube.com/watch?v=r0mx_nwb4No&feature=youtu. be

12 Affiniteit met Onderwijs Ondernemen Voor mij telt dat een dag zo belangrijk is dat saaiheid niet mag. Een ondernemer moet alert zijn op gebied van marktwerking: een docent is een ondernemer en dient zicht dagelijks bewust te zijn van zijn klant en zijn product: onderwijs = ondernemen! Onderwijs moet niet dichtgetimmerd zijn, dat leidt tot innerlijk faillissement met alle nadelige gevolgen van dien. (Van der Ham- van Dijk) Het International Business College E E N GOEIE ZAAK


Download ppt "Vrijheid binnen elastische kaders leidt tot creatief denken! Bewustwording van metacognitie leidt onder meer tot verantwoorde keuzes voor de vervolgstudie:"

Verwante presentaties


Ads door Google