De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid. Programma 1.Een warming up 2.Laaggeletterdheid: definitie en omvang 3.Taal en kinderen 4.Het belang van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid. Programma 1.Een warming up 2.Laaggeletterdheid: definitie en omvang 3.Taal en kinderen 4.Het belang van."— Transcript van de presentatie:

1 Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid

2 Programma 1.Een warming up 2.Laaggeletterdheid: definitie en omvang 3.Taal en kinderen 4.Het belang van het herkennen van laaggeletterdheid bij ouders 5.Tot slot Doel: bewustwording van probleem laaggeletterdheid

3 1. Warming up Naar school

4 Hoeveel procent van de woorden van een tekst moet je kennen om die tekst te kunnen begrijpen: Sta: 60% Zit: 90%

5 60% Maar toen veegde - - de -- - uit haar gezicht en hij – haar. ‘-- …., neem me niet Wat is er-- ?’ riep hij --. Er stonden drie --- en een – in de - en toen de – mevrouw --- binnen kwam, - ze – zo – dicht - in de hoek – maar niet --- te worden.

6 70 % Maar toen veegde mevrouw - de -- - uit haar gezicht en hij – haar. ‘-- …., neem me niet Wat is er gebeurd?’ riep hij --. Er stonden drie dames en een – in de - en toen de – mevrouw --- binnen kwam, drukten – zich zo - - in de hoek – maar niet -- te worden.

7 90 % Maar toen veegde mevrouw - de slierten – uit haar gezicht en hij herkende haar. ‘-- …., neem me niet kwalijk. Wat is er gebeurd?’ riep hij --. Er stonden drie dames en een heer in de lift en toen de – mevrouw --- binnen kwam, drukten ze zich zo - mogelijk in de hoek om maar niet -- te worden.

8 100 % Maar toen veegde mevrouw Helderder de slierten kroos uit haar gezicht en hij herkende haar. ‘Gunst …., neem me niet kwalijk. Wat is er gebeurd?’ riep hij verschrikt. Er stonden drie dames en een heer in de lift en toen de druipende mevrouw Helderder binnen kwam, drukten ze zich zo dicht mogelijk in de hoek om maar niet aangeraakt te worden.

9 2. Laaggeletterdheid: definitie en omvang

10 Wat is een andere benaming voor laaggeletterdheid? Sta:Analfabetisme Zit:Functioneel analfabetisme

11 Definitie laaggeletterdheid Het beheersen van lees- en schrijfvaardigheden op zo’n laag niveau dat iemand niet in staat is zich te ontwikkelen of te functioneren in de maatschappij, thuis en op het werk.

12 Taalniveaus Vergelijking taalniveaus Europees referentiekader A1A2B1B2C1C2 Referentiekader Meijerink -F1F2F3F4- =laaggeletterd =leesniveau Nederlandse bevolking =communicatieniveau bedrijven & overheid

13 Hoeveel % van de volwassen Nederlanders is laaggeletterd? Sta: meer dan 10% Zit: minder dan 10%

14 Hoeveel % van de laaggeletterden is autochtoon? Sta: meer dan 60% Zit: minder dan 60%

15 Hoeveel % van de volwassen Rotterdammers is laaggeletterd? Sta: 15% Zit: 22%

16 Oorzaken Onvoldoende aandacht en begeleiding op school Weinig opleiding (bijv. door ziekte, spijbelen etc) Een taalarme omgeving Thuis wordt dialect gesproken of een buitenlandse taal Leer- en gedragsproblemen Het wegzakken van de vaardigheden

17 We begrijpen de ervaring vaak beter als mensen hun ervaringen met laaggeletterdheid zelf vertellen. Kies een filmpje uit de Canon van laaggeletterdheid Ervaringen

18 3. Taal en kinderen

19 Veel kinderen verlaten de basisschool met een leesachterstand van 2 jaar, namelijk: Sta:15% Zit: 25%

20 Kinderen in Nederland en de Verenigde Staten vinden lezen het minst leuk. Het percentage kinderen in Nederland dat thuis niet leest is: Sta:33% Zit:42%

21 Kinderen die 15 minuten lezen per dag, lezen per jaar: Sta:+/ woorden Zit:+/ woorden

22 4. Het belang van het herkennen van laaggeletterdheid bij ouders

23 Ouders hebben een belangrijke rol in de taalontwikkeling van kinderen. Sta:waar Zit: niet waar

24 Lisa en Marieke

25 Oefening Maak laaggeletterdheid bespreekbaar

26 Tips Benoem het probleem: ik zie dat je niet graag leest met de kinderen…. Normaliseer het probleem. Maak duidelijk dat er veel mensen zijn die moeite hebben met lezen en schrijven. Vertel dat er goede taalcursussen zijn en waar Vertel dat je de ouder wilt steunen Kom terug op het gesprek

27 5. Tot slot Het belang van lezen …. “Lezen is de sleutel naar elke vorm van leren en vormt de verbinding met de voortdurend toenemende informatie en kennis in de wereld.” (dr. Kees Vernooy, lector Hogeschool Edith Stein)

28 En leesplezier!


Download ppt "Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid. Programma 1.Een warming up 2.Laaggeletterdheid: definitie en omvang 3.Taal en kinderen 4.Het belang van."

Verwante presentaties


Ads door Google