De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Artistieke Interventies

Verwante presentaties


Presentatie over: "Artistieke Interventies"— Transcript van de presentatie:

1 Artistieke Interventies
HKU Kunst en Economie

2 Wie? Saskia van de Wiel Museum van Bommel van Dam Arjan Moerbeek
HKU Kunst en Economie Namens Community of Practice Artistieke Interventies

3 Wat? Interesse opwekken in gebruik van artistieke interventies
Interesse opwekken in deelname aan Onderzoek van de community of practice

4 ‘Artistieke interventies zouden behulpzaam
kunnen zijn om een innovatieve, reflectieve en op verandering ingestelde bedrijfscultuur tot stand te brengen’ (Velthuis, 2005)

5 Veld van paradoxen Duchamps ready-mades, symbolen
van kritiek op de economiserende kunstwereld: een enorme financiële opbrengst voor kunstenaar Rechtstreekse samenwerking met bedrijfsleven maakte het mogelijk om kunsthandel te omzeilen, terwijl tegelijkertijd kunsthandel nodig is om binnen de geïnstitutionaliseerde kritiek de aandacht te krijgen Wat weer de vraag oproept of dat werk dan nog als daadwerkelijke kritiek op de institutionele kunstwereld opgevat kan worden (Velthuis, 2005). Veld van paradoxen

6 De artistieke interventie is een proces in elk denkbare vorm waarin de aanwezigheid van kunst of kunstenaars bij deelnemers zorgt voor nieuwe denkbeelden, die kunnen leiden tot nieuwe perspectieven voor een organisatie in een complexe context. De artistieke interventie is een geregisseerde confrontatie tussen de logica van de kunst en de logica van een zakelijk georiënteerde organisatie.

7 Toepassingen INSTRUMENTAL ZONE ARTFUL ZONE IGNITING ZONE
INTRINSIC ZONE

8 Waarom gaan bedrijven met Artistieke Interventies in zee?
Belangrijkste argument: het heruitvinden van de organisatie (Prata, 2013) Nieuwe methoden en processen noodzakelijk Veranderen van cultuur, innovatie, motivatie

9 Effecten van artistieke interventies
Strategisch-operationeel (grotere omzet, verbeterde productiviteit, betere dienstverlening, minder stress en afwezigheid, betere branding) Relaties (medewerkers leren hun collega’s op een andere manier kennen. Dit verbetert hun sociale netwerk en gevoel van verbondenheid, respect en vertrouwen in de ander.) Organisatie-ontwikkeling (Cultuur, leiderschap en werkklimaat kunnen onderwerp van de interventie zijn. Zij kunnen echter ook een interventie frustreren). Persoonlijke ontwikkeling (Meer zelfvertrouwen en risicobereidheid, ontwikkeling van nieuwe vaardigheden) Collaboratief werken (Kwaliteit van de samenwerking, kwaliteit en kwantiteit van de communicatie) Artful ways of working (Innovatie en betere prestaties in ambiguë en onvoorspelbare omstandigheden, het uitstellen van oordeel, het adopteren van ‘artistic formats’ in projecten, werken met weerstand, het proces vertrouwen) Meer en anders zien (Meer reflectie, meer bewustzijn van de omgeving) Activatie (Aanzet tot daadwerkelijk nieuwe actie, emoties worden vaker geadresseerd en gebruikt als gids ‘Energie’)

10 Join in! Artistieke interventie in Museum van Bommel van Dam, Venlo

11

12 Museum in bedrijf Samenwerking met bedrijven en instellingen uit regio Venlo Creativiteit inzetten om tot innovatie te komen Museum treedt op als makelaar en intermediair Resultaat: artistieke interventies in het bedrijfsleven

13 Context Opdracht gemeenteraad:
onderzoek scenario’s voor verzelfstandiging betrek eigen stad en regio ontwikkel zakelijke houding

14 Project ‘Museum van de toekomst’
Werkgroep van 5 kunstenaars/ontwerpers Vraag: hoe ziet het museum van de toekomst eruit? Ontwikkelde voorstellen vormen samen Join in!

15 Jonge ambassadeurs Kick-off meeting

16 Intensivering kijkervaring
Kunstwerk met twee geuren

17 Intensivering kijkervaring

18 Muur te huur 74 huurders bepalen de inrichting van de middenzaal

19 Open podium Schildersessie ‘Europa ontmoet de Maghreb’

20 Open podium Pop-up expositie

21 Verzameling Venlo Topstukken uit particulier bezit

22 Evaluatie Veel data verzameld Niet meer, wel ander publiek
Netwerk uitgebreid en geactiveerd Veel media-aandacht Debat gestimuleerd Betrokkenheid vergroot Houding van het museum blijvend veranderd

23 COP Ongeveer 60 leden Kunstenaars/kunstinstellingen Intermediairs
Opleidingen Doel: kennis maken en delen rond thema Artistieke Interventies Plan: onderzoek

24 Wat willen we met het onderzoek
Steen in de vijver: zoveel mogelijk mensen laten delen in onderzoeksproces Gezamenlijke resultaten naar voren brengen Gezamenlijke discussie tot stand brengen

25 Mogelijke invalshoeken
Effecten van AI Waarde van AI Succesfactoren van AI Context/randvoorwaarden (wat beinvloedt de effectiviteit met name op de LANGE termijn)

26 Voortborduren op resultaten
Randvoorwaarde Voortborduren op resultaten Art of Impact

27 Wat zoeken we? Thema’s vanuit veranderopgave
Kunstenaars die maatschappelijke impact willen hebben Organisaties met een veranderopgave en LEF Intermediairs die kunnen koppelen Opleidingen/onderzoekers die mee willen doen

28 Wat zoeken we? Thema’s vanuit veranderopgave
Kunstenaars die maatschappelijke impact willen hebben Organisaties met een veranderopgave en LEF Intermediairs die kunnen koppelen Opleidingen/onderzoekers die mee willen doen

29 Planning? Op basis van reacties kernteam formuleren ( jan. 2016)
Presentatie Projectplan op miniconferentie (juni 2016) Aanvang onderzoek (sept/okt 2016)

30 Interesse in onderzoek?
Mailtje naar

31 Interesse in CoP? Mailtje naar arjan.moerbeek@hku.nl
2 a 3 bijeenkomsten per jaar Open Linkedin-groep Dropbox met stand van zaken onderzoeksliteratuur Juni internationale miniconferentie


Download ppt "Artistieke Interventies"

Verwante presentaties


Ads door Google