De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding."— Transcript van de presentatie:

1 OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding op het pictogram Afbeeldingen om uw eigen afbeelding in te voegen. PESTEN ONDER DE LOEP Sociale kenmerken van slachtoffers, pestkoppen en pestkop-slachtoffers (www.obsburght.nl) Cools Céline 1BaSWb

2 Inhoudstafel  Inleiding  Resultaten voorgaande onderzoeken  Focus studie  Resultaten status leerlingen  Resultaten sociale kenmerken onderzoek  Bibliografie

3 Inleiding  Studie door: Jannick Demanet Mieke Van Houtte  Sociale kenmerken van slachtoffers, pestkoppen en pestkop-slachtoffers in Vlaamse secundaire scholen.  Definitie pesten in de wetenschappelijke literatuur (Olweus, 1994)  Groot aantal kinderen komt in contact met pesten 1. en 2. (www.ugent.be) 3. (www.hazelden.org)

4 Resultaten voorgaande onderzoeken  Slachtoffers: grote kans op ontwikkeling psychosomatische klachten  Pestkoppen: problemen met externalisatie en kans op risicovol gedrag (bv. roken en alcoholgebruik)  Pestkop-slachtoffers: grootste kans op negatieve gevolgen

5 Focus van deze studie  Relatie met de leeftijdsgenoten 3) Relatie met de ouders 2) Relatie met de leerkrachten 1. (vasten.dominicanen.nl) 2. (www.hln.be) 3. (www.kleurrijk-coachen.nl)

6 Resultaten status leerlingen Niet- betrokken Gaven geen pestkoppen op Werden niet als pestkop aangeduid 77,2% Pestkop Gaven geen pestkoppen op Minstens één keer als pestkop aangeduid 11,4% Slachtoffer Gaven minstens één pestkop op Werden niet als pestkop aangeduid 8,4% Pestkop- slachtoffer Gaven pestkop op Werden zelf als pestkop aangeduid 3%

7 Resultaten sociale kenmerken Relatie met leeftijdsgenoten  Aantal beste vrienden: -Slachtoffers < niet - betrokkenen -Pestkoppen > niet – betrokkenen  Verbondenheid -Slachtoffers < niet – betrokkenen -Pestkoppen = niet – betrokkenen (www.juflidy.be)

8 Resultaten sociale kenmerken Relatie met leerkracht  Verbondenheid -Slachtoffers < niet – betrokkenen -Pestkoppen < niet – betrokkenen -Pestkop – slachtoffers: laagste verbondenheid! (www.onderwijszaken.com)

9 Resultaten sociale kenmerken Relatie met ouders  Ouderlijke aanmoediging -Slachtoffers < niet – betrokkenen en pestkoppen -Pestkop – slachtoffers: minst ouderlijke aanmoediging! (www.gezondheid.be)

10 Bibliografie Pesten stoppen: stappenplan (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op Vakgroep sociologie (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op Dan Olweus (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op Vriendschap handen (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op afleggen-van-je-ziel/ Leerkrachten (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op lelijkste-kleren.dhtml Kind in zijn leeromgeving (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op coachen.nl/school/ Klas vol vriendjes (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op vriendjes/ Wat is de rol van de leraar (2011). Geraadpleegd op 28 november 2015, op Ouders ook op de proef gesteld (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op


Download ppt "OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding."

Verwante presentaties


Ads door Google