De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Oriënterende stage 1 DOCENT: JENNIFER DE VRIES-AYDOGDU.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Oriënterende stage 1 DOCENT: JENNIFER DE VRIES-AYDOGDU."— Transcript van de presentatie:

1 Oriënterende stage 1 DOCENT: JENNIFER DE VRIES-AYDOGDU

2 Programma vandaag  Toelichting studiehandleiding  Samenstelling groepen en organisatie bijeenkomsten

3 Een geschikte stageplaats  30 weken  3 uur per week  SPH doelgroep  Niet te complexe werkzaamheden  Contactpersoon vanuit instelling/organisatie  Contactpersoon tekent stage overeenkomst en geeft een beoordelingsadvies

4 Beginvereisten  5 EC (140 uur)  90 uur stage in praktijk: 30 dagdelen van 3 uur in kwartaal 2, 3, en 4 Periode 16 november 2015 t/m 24 juni 2016  10 bijeenkomsten + 2 x 50 minuten consult Kwartaal 2: 4 stagebijeenkomsten Kwartaal 3: 4 stagebijeenkomsten + coachingsgesprekken 4 e jaars Kwartaal 4: 2 stagebijeenkomsten + coachingsgesprekken 4 e jaars  Aanwezigheidsplicht en opdrachten

5 Leergemeenschap  Begeleide en onbegeleide tijd  Belang van leren in een leergemeenschap  Eigen verantwoordelijkheid voor je leerproces

6 Competenties en leerdoelen Beroeps oriënterend: Competenties 1 en 2, 4 en 12 + prestatie- indicatoren eindniveau jaar 1  Beginnende methodische hulpverleningsrelatie vormgeven  Professionele communicatievaardigheden inzetten  Eigen ideeën, gevoelens, opvattingen herkennen en hierop reflecteren

7 Literatuur Groen, M. (2015). Reflecteren de basis. Op weg naar bewust en bekwaam handelen. Groningen/houten: Noordhoff 3 e druk

8 Toetsing en beoordeling 1. Kwantitatief: urenverantwoording 2. Kwalitatief: opdrachten op voldoende niveau, inbreng begeleidingsgesprekken, uitwerking toetsbare leerdoelen, praktijkadvies 3. Praktijkplan en eindverslag volgens criteria + taal 4. Begeleidingseisen: aanwezigheid, werkinbreng en actieve deelname 5. Coachingsgesprekken met 4 e jaars

9 Inleveropdrachten  Logboek 1. Praktijkplan  Wie is de cliënt? (wordt opgenomen in eindverslag) 2. Eindverslag

10 Logboek  Start nu met logboek over je ervaringen + activiteiten  Reflectie hierop (½ A4)  6 weken lang bijhouden na elke activiteit met de doelgroep  Laten aftekenen door docent

11 1. Praktijkplan  Inleiding  Omschrijving organisatie  Beschrijving problematiek doelgroep  Persoonlijke leerpunten/patronen  Kern: Leerplan (gebaseerd op SMART)  Inleveren op en zo nodig postvak docent in week 8 (vrijdag 22 januari uur)

12 Wie is de cliënt? Interview met cliënt:  Analyse netwerk en belangrijke waarden, ambities cliënt  Beschrijf nieuwe inzichten voor jou Voorwaarden:  Toestemming  Professionele attitude

13 2. Eindverslag 1. Leerdoelen:  Wat heb je geleerd van deze praktijkervaring?  Welke talenten heb je van jezelf ontdekt?  Wat vond je leuk?  Wat vond je lastig?  Waar wil je verder aandacht aan besteden? 2. Onverwachte leerervaringen 3. Wie is de cliënt? 4. Uitwerking 2 activiteiten + reflectie 5. Conclusie 6. Vooruitblik  Urenverantwoording  Beoordelingsadvies van contactpersoon  Inleveren week 5 van kwartaal 4 (woensdag 1 juni uur)

14 Organisatie Kwartaal 2 start gezamenlijk om 9.00 In subgroepen van 6 of 7 begeleid en onbegeleid 9.10: A + B 10.10: C + D Gezamenlijk afsluiten om 11.10

15 Subgroepen Groep A : Kirsten, Roxanne, Anais, Yahaira, Anouk, Danielle, Tessa Groep B : Kelly, Dayenne, Nikki, Luuk, Madelon, Valerie Groep C : Raysri, Michelle, Lisa, Jeanevive, Sophie, Ivanca Groep D : Isabella, Anniko, Kelvin, Willemieke, Thalassa, Nella

16 Opdracht 1  Afspraken over samenwerking werkwijze  Bespreken: - wat wil je toepassen bij feedback geven en ontvangen? - hoe helder is je luisterhouding? - welke valkuilen bij vragenstellen? - waar loop je stage? - welke doelgroep, welke activiteiten? - contactpersoon en introductie op stage? - wat is je eerste indruk/gedachten/gevoelens?

17 Opdracht 2 Brainstorm over je praktijkplan:  Kies een competentie met toetsbare leerdoelen  Maak een mindmap

18 Voor volgende keer  Lezen hoofdstuk 1 uit “Reflecteren de basis”  Ga verder met mindmap, andere competenties en toetsbare leerdoelen  Lees document SMART-leerdoelen maken op natschool Start gezamenlijk A + B begeleid C + D onbegeleid Afronding gezamenlijk


Download ppt "Oriënterende stage 1 DOCENT: JENNIFER DE VRIES-AYDOGDU."

Verwante presentaties


Ads door Google