De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1. 2 Infosessie Kilometerheffing Stand van zaken december 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1. 2 Infosessie Kilometerheffing Stand van zaken december 2015."— Transcript van de presentatie:

1 1

2 2 Infosessie Kilometerheffing Stand van zaken december 2015

3 3 Deel I. Inningssysteem : - Historiek - Actoren - Principes ppelijke Belgische kilometerheffing

4 4 Deel I. Inningssysteem : - registratie - - algemeen concept - - formule ppelijke Belgische kilometerheffing

5 5 Deel I. Inningssysteem: - OBU - Betalingsmogelijkheden - - Handhaving Belgische kilometerheffing

6 6 Deel II. - Netwerk in België - Tarieven Ppelijke Belgische kilometerheffing

7 7 Deel III. De impact voor de transporteurs: - Studie UPTR/BDO : ‘Financiële gezondheid transportsector’ - ITLB studie - up to date - Doorrekeningsmodule UPTR / ITLB - Reactie OTM Belgische kilometerheffing

8 8 Deel IV. De ‘flankerende maatregelen’ 1. ‘Position paper’ Wallonië 2. De Vlaamse ‘engagementen’ 3.‘Plan’ Brussel Belgische kilometerheffing

9 9 Deel IV. De ‘flankerende maatregelen’ - Vragen ? Belgische kilometerheffing

10 10 ppelijke Belgische kilometerheffing

11 11 Bruto -opbrengst Vlaanderen 2017: € 504 M (Ben Weyts november 2015) ppelijke Belgische kilometerheffing Groen : 134 miljoen euro flankerende maatregelen Blauw : 181 miljoen euro netto opbrengst Rood : 189 miljoen euro werkingsmiddelen

12 12 Deel I. Inningssysteem : historiek  21 jan 2011: politiek akkoord hervorming verkeersfiscaliteit  31 januari 2014: Interregionaal samenwerkingsakkoord legt scope en taken vast van de nieuwe Interregionale Opdrachthoudende Vereniging van Publiek Recht VIAPASS,  Mei 2014: benoeming Raad van Bestuur  17 juli 2014: publ van de statuten van Viapass (BS 25/07/2014) ppelijke Belgische kilometerheffing

13 13 Deel I. Inningssysteem : historiek  5 bieders geselecteerd door de Gewesten in openbare aanbesteding; Skyways (consortium T- systems en Strabag)  15 juli 2014: BAFO van Skyways wordt aanvaard door de Gewesten.  22 juli 2014: Skyways richtte een nieuwe firma op, Satellic NV, naar Belgisch recht  25 juli 2014: contract Close tussen Viapass and Satellic NV ppelijke Belgische kilometerheffing

14 14 Deel I. Inningssysteem : historiek  12 augustus 2015: alle decreten rond invoering Kilometerheffing in Staatsblad gepubliceerd  1 oktober 2015: start registratie OBU’s  1 april 2016: start kilometerheffing ppelijke Belgische kilometerheffing

15 15 Deel I. Inningssysteem: actoren 1. Viapass : Missies ‘contractbeheerder’ tav Satellic - Monitoren van gegevens –en geldflow - Communicatie - Regulator tussen de ‘Services Providers’ - Coherentie en consultatie in 3 toldomeinen (‘taks versus retributie ‘) - Audits bij SSP ; - Coördinatie van handhaving ; - … Belgische kilometerheffing

16 16 Deel I. Inningssysteem: actoren 1. Viapass  Openbare aanbesteding 1,6 miljard € / 12 jaar DBFMO (Design, Build, Finance, Maintain, Operate)  Contract Viapass - Satellic N.V. Belgische kilometerheffing

17 17 Deel I. Inningssysteem: actoren 2. Satellic n.v.  Belgische onderneming  Consortium (T Systems - Strabag)  (Single …) Service Provider  Bouwt en financiert systeem en baat uit Belgische kilometerheffing

18 Allemangne Belgique Architecture Développement Intégration Opération du système 45% 100% 76%100%24% 18

19 19 Deel I. Inningssysteem: principes Elke inlandse of buitenlands vrachtwagen zwaarder dan 3,5 ton moet op Belgische wegen een werkende OBU hebben vanaf 1 april Belgische kilometerheffing

20 20 Deel I. Inningssysteem: principes De Obu detecteert via satellietsignalen waar het voertuig zich bevindt en welke route het volgt. Belgische kilometerheffing

21 21 Deel I. Inningssysteem: principes Het systeem past het tarief toe dat op het wegtype van toepassing is. De Obu berekent de te betalen tol. Het tarief is afhankelijk van de maximum toegelaten massa (MTM), de emissieklasse en het type weg. De tol wordt berekend op basis van hoeveel kilometers er gereden worden en waar. Belgische kilometerheffing

22 22 Deel I. Inningssysteem: principes Het tarief wordt bepaald aan de hand van vier parameters:  het aantal gereden kilometers  het wegtype  de Maximaal Toegelaten Massa (MTM)  de EURO-emissieklasse. Belgische kilometerheffing

23 23 Deel I. Inningssysteem: principes De eigenaar krijgt een overzicht van het te betalen bedrag. Vaste, flexibele en mobiele controlepunten doorheen België controleren of de vrachtwagens een werkende OBU hebben. Belgische kilometerheffing

24 On Board Unit is enkel vereist indien het motorvoertuig van de vrachtwagen/samenstel een Maximaal Toegelaten Massa van meer dan 3,5 ton heeft. 24 Registratie van het voertuig MTM <= 3,5t GEEN OBU OBU MTM <= 3,5t MTM > 3,5t

25 25 Belgische kilometerheffing Enige uitzonderingen momenteel: - voertuigen voor essentiële overheidstaken, - medische interventiediensten, - voertuigen bos- & landbouw en visteelt.

26 Positionnering Identificatie van de positie van het voertuig obv GNSS signalen Toldetectie Bepalen of de gematchte positie aan tol onderhevig is Tarificatie Berekenen van de tol gebaseerd op tariefmodel Financieel Management Accumulatie van alle “charge records” op de gebruikersfactuur en betaling en clearing proces Kaart Matching Mappen van de GNSS positie met kaartobject 26 algemeen concept

27 27 Belgische kilometerheffing Formule Heffing = km x (BT + a x A + b x G + c x En + d x Er + e x Ep + f x Ex) BT= basistarief A = variabele in functie van wegtype (voorlopig nul) G = variabele in functie van gewichtsklasse v/h voertuig (MTM) * van 3,5 tot 12 ton / 12 tot 32 ton / 32 ton en meer En = variabele in functie van emissieklasse v/h voertuig (EuroNorm) Er = variabele in functie van tijd (voorlopig nul) Ep = variabele in functie van plaats (voorlopig nul) Ex = toeslag in functie van veroorzaakte externe kosten (voorlopig nul) Daarnaast nog mogelijkheden in samenwerkingsakkoord: - Invoeren “tariefzone” in functie van rijrichting - Apart tarief voor meer dan 32 ton op secundaire wegen

28 28 Deel I. Inningssysteem: Hoe werkt het systeem? 1. Elke binnen- of buitenlandse vrachtwagen van meer dan 3,5 ton op de Belgische wegen moet beschikken over een On Board Unit (OBU). Belgische kilometerheffing

29 29 Deel I. Inningssysteem: Hoe werkt het systeem? Waar kan ik een OBU verkrijgen? Tegen betaling van een waarborg: - Via opgestuurd per post, - Afhaling bij een servicepunt verspreid over België en aan grensovergangen.  In dit geval, moet men een registratietijd van 10 minuten voorzien.

30 30 Waar kan ik een OBU verkrijgen? Belgische kilometerheffing

31 31 Website & Road User Portal

32 Te registreren data :  Land van herkomst van het voertuig  Kentekennummer  MTMS : Maximaal Toegelaten Massa van de Slepen  De emissieklasse  Kentekenbewijs bevat meeste van deze gegevens  MTMS ook te vinden op gelijkvormigheidsattest, constructieplaat, technische fiche en identificatieverslag  Emissieklasse ook te vinden op gelijkvormigheidsattest en EURO- certificaat 32 Registratie van het voertuig ALLE NODIGE DOCUMENTEN UPLOADEN

33 Registratie van het voertuig : MTMS Maximaal Toegelaten Massa van de Slepen  Steeds de massa ingeven van het maximale totaalgewicht.  Geen onderscheid tussen lege of beladen toestand van de vrachtwagen.  Geen onderscheid tussen rijden met slepen of zonder, als er een sleepinrichting is.

34 34

35 35

36 36 Betalingsmogelijkheden Gegarandeerde betalingsmethode Waar betalen? punten Waarborg (135€) kredietkaarten tankkaarten bankoverschrijving (#) kredietkaarten tankkaarten Cash Gebruik van de wegen = tol Pre-paid kredietkaarten tankkaarten kredietkaarten tankkaarten Cash Post-paid kredietkaarten tankkaarten kredietkaarten tankkaarten Betalings- wijze

37 37 Installatie van de OBU? De OBU beschikt over zuignappen en wordt bevestigd tegen de voorruit van de cabine van de vrachtwagen. Vervolgens wordt het aangesloten op de sigarettenaansteker. Zodra de OBU aanstaat en het lampje groen brandt, kan de chauffeur gebruikmaken van de Belgische wegen. Belgische kilometerheffing

38 38

39 39 Interoperabiliteit van de OBU ? « Satellic bouwt het eerste EETS-compatibele systeem (European Electronic Toll Service) in Europa. Op termijn zullen vrachtwagens de OBU van Satellic ook kunnen gebruiken om in andere landen tol te betalen.» Belgische kilometerheffing

40 40 Handhaving : Belgische kilometerheffing

41 41 Handhaving : Belgische kilometerheffing

42 42 Handhaving : Belgische kilometerheffing

43 43 Belgische kilometerheffing

44 44 Deel II. - Netwerk in België - Tarieven ppelijke Belgische kilometerheffing

45

46 46 Partie II. L’impact pour les transporteurs : Les réseaux soumis à la taxe kilométrique Taxe kilométrique belge

47 Tarieven kilometerheffing vrachtwagens 3,5-12 ton12-32 ton>32 ton EURO 0 0,146 €0,196 €0,200 € EURO 1 0,146 €0,196 €0,200 € EURO 2 0,146 €0,196 €0,200 € EURO 3 0,126 €0,176 €0,180 € EURO 4 0,095 €0,145 €0,149€ EURO 5 0,074 €0,124 €0,128 € EURO 6 0,074 €0,124 €0,128 €

48 48 Partie II. L’impact pour les transporteurs : Les réseaux soumis à la taxe kilométrique Taxe kilométrique belge

49 Tarieven kilometerheffing vrachtwagens INTRA BRUSSEL 3,5-12 ton12-32 ton>32 ton EURO 0 0,188 €0,263 €0,292 € EURO 1 0,188 €0,263 €0,292 € EURO 2 0,188 €0,263 €0,292 € EURO 3 0,163 €0,238 €0,267 € EURO 4 0,132 €0,207 €0,236 € EURO 5 0,109 €0,184 €0,213 € EURO 6 0,099 €0,174 €0,203 €

50 50 Deel III. De impact voor de transporteurs: M Belgische kilometerheffing

51 51 Deel III. De impact voor de transporteurs : 1. Studie UPTR / BDO: ‘Financiële gezondheid transportsector’: 5900 vennootschappen geanalyseerd ( ) Dramatische resultaten … - 13% van de bedrijven hebben een negatief eigen vermogen - 29% van de ondernemingen hebben een negatief exploitatieresultaat - 25% kampt met liquiditeitsproblemen! (25% van de firma’s heeft een liquiditeitsratio van lager dan 0,80!) - De betalingstermijn voor de transportfacturen: 65 dagen !!! (tegen 38 dagen voor het gemiddeld van de andere sectoren) - … M Belgische kilometerheffing

52 52 Deel III. De impact voor de transporteurs : De tarieven (Euro VI + 32 ton): 1. Vlaams Gewest: 0,128 €/km 2. Waals Gewest: 1,128 €/km + BTW 3. Brussels Hoofdstedelijk Gewest: -> 0,128 €/km: Ring -> 0,203 €/km: stedelijk netwerk M Belgische kilometerheffing

53 53 Deel III. De impact voor de transporteurs: 2. ITLB Kostprijsberekening algemeen nationaal transport 1° Eurovignet - Eurovignet = € / jaar - Gemiddeld afgelegde kilometers (ITLB): km  € / = 0,01732 € / km M Belgische kilometerheffing

54 54 Deel III. De impact voor de transporteurs: 2. ITLB : Kostprijsberekening Algemeen nationaal transport 2° Kilometerheffing - Gemiddelde afgelegde kilometers (ITLB): km  x 0,128 € / km = 9.236,74 € / jaar M Belgische kilometerheffing

55 55 Deel III. impact voor de transporteurs: Kostprijsberekening -Studie ITLB: Up to date Berekeningswijze ITLB (algemeen nationaal transport): - Voertuig 2+2 assen met 38 ton MTM - Categorie EURO VI, - Afleggen van km/jaar. - Een basistarief van 0,128 € /km in het Waals Gewest (+ BTW) en in het Vlaams Gewest (zonder BTW) en van 0,203 € /km in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (zonder BTW). - De kosten gekend op datum van 01/09/2015 (waarborg van 135 € voor de OBU, prefinanciering van de kilometerheffing in verhouding tot de gemiddelde betalingstermijn van transportfacturen, financiële commissie van de ‘derde betaler’, installatie en andere administratieve kosten …). M Belgische kilometerheffing

56 56 Deel III. impact voor de transporteurs: Kostprijsberekening-Studie ITLB: Up to date Berekeningsbasis ITLB ( algemeen nationaal transport) : - Afschaffing eurovignet voor het nationaal transport - Verlaging van de verkeersbelasting - Een Blegisch parcours verdeeld over de 3 Gewesten: 46% van de kilometers afgelegd in het Vlaams Gewest. 46% van de kilometers afgelegd in het Waals Gewest 8% overgebleven km in Brusselse Regio. M Belgische kilometerheffing

57 57 Deel III. De impact voor de transporteurs : Berekeningsmethode-Studie ITLB : Up to date Resultaten ITLB (algemeen nationaal transport ): M Belgische kilometerheffing

58 58 Deel III. impact voor de transporteurs: Berekeningsmethode- Studie ITLB: Up to date ResultatenITLB (algemeen nationaal transport): + 12,40 % voor de transport uitgevoerd op het Brussels stedelijk netwerk M Belgische kilometerheffing

59 59 Deel III. De impact voor de transporteurs: 3. Doorrekenen module UPTR / ITLB: - Nationaal vervoer - Internationaal vervoer M Belgische kilometerheffing

60 60 M

61 61 M

62 62

63 63

64 64 Deel III. impact voor de transporteurs : Reactie van de verladers(OTM): “Geen enkele (wettelijke)doorrekening (aan de verladers ) kan zijn, aangezien er flankerende maatregelen voor de vervoerders voorzien worden” … GeM Belgische kilometerheffing

65 65 Deel IV. De ‘flankerende maatregelen’ 1. Waalse ‘Position paper’ 2. Vlaamse ‘engagementen’ 3. ‘Plan’ Brussel Belgische kilometerheffing

66 66 De Waalse “position paper” Verhoging Maximaal Toegestane Massa(MTM). ‘Technische controle’ Integratie van de cursussen ADR in de permanente vorming investeringstegemoetkoming  reductie CO² / fijn stof  vermindering geluidsoverlast Terugbetaling eurovignet Verlaging verkeersbelasting (> 12 ton) Afschaffing verkeersbelasing (+3,5 t. < 12 t.) Belgische Kilometerheffing

67 100% aftrekbaar van de vennootschapsbelasting én zelfs van de personenbelasting Eurovignet wordt afgeschaft o 81 miljoen euro gederfde inkomsten Verkeersbelasting kleine vrachtwagens afgeschaft + Verkeersbelasting grote vrachtwagens verlaagd tot het Europese minimum o 9 miljoen euro gederfde inkomsten Engagement VlaReg: Fiscale maatregelen

68 Engagement VlaReg: Loonlastenverlaging 40 miljoen euro vermindering van directe en indirecte loonkost In samenspraak met de transportsector In samenwerking met Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport vb. betere instroom via opleiding… vb. tegemoetkomingen levenslang leren… …

69 ± 100 miljoen euro extra om te investeren in de wegen (bovenop ± 350 miljoen euro huidig investeringsbudget) Alle eventuele toekomstige boetes Investeren in autosnelwegen én het primair netwerk o RO o R1 o De ontsluiting van de Waaslandhaven o A12 o Noord-Zuidverbinding o … Engagement VlaReg: Extra investeren in het wegennet

70 Sector-ondersteunende maatregelen, zoals: o Dubbele technische controle ADR-voertuig afschaffen o Regelgeving gecombineerd vervoer vereenvoudigen o Lessenpakket uitbreiden o Oneigenlijk gebruik landbouwvoertuigen aanpakken o … Engagement VlaReg: Flankerend beleid

71 PIEK-project LZV-projecten Bijkomend onderzoek naar de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens Engagement VlaReg: Toekomst & Innovatie

72 Conclusie (1/2)

73 Met de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens  Buitenlandse gebruikers betalen mee  Het vrachtwagenpark vergroent  Fikse verlaging loonkost  Fikse verlaging verkeersbelasting  Administratieve en technische vereenvoudiging  Extra investeringen in ons wegennet Conclusie (2/2)

74 74 Deel IV. - Vragen ? Belgische kilometerheffing

75 75 M

76 76 7.Loontoeslagen a)Anciënniteitstoeslag b)Overurentoeslag c)Nachttoeslag d)Toeslag voor prestaties op zon- en feestdagen Contact : UPTR Havenlaan , 1000 Brussel Tel.: 02/ Fax: 02/


Download ppt "1. 2 Infosessie Kilometerheffing Stand van zaken december 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google