De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe toets je spellingkennis? Anna M.T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Ter ere van onze zeer gewaardeerde collega.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe toets je spellingkennis? Anna M.T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Ter ere van onze zeer gewaardeerde collega."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe toets je spellingkennis? Anna M.T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Ter ere van onze zeer gewaardeerde collega prof. dr. Kees van den Bos Groningen, 7 november 2014

2 Zijn de scores op een meerkeuzetoets hetzelfde als op een dictee? 2

3 M4 Vervolg 2 Opgave 1 Welk dikgedrukt woord is fout? aDe vlag wappert al de hele dag. bEr lag een wrak in de zee. cIk vond het geen goede grap. dPieter was nog erg swak na zijn ziekte. 3

4 M7 Vervolg 2 Opgave 22 Welk dikgedrukt woord is fout? aDat ongeluk is onder raadselachtege omstandigheden gebeurd. b Het hele gezelschap barstte in lachen uit toen ik binnenkwam. cMaja vindt het vreselijk spannend om alleen met de trein te gaan. dToen Aram te laat was, zei juf: “Hopelijk heb je een goed excuus!” 4

5 Gemiddelde scores Groep MeerkeuzeDicteeVerschil Violenschool Kofschip Violenschool Violenschool Wilhelmina Violenschool Gemiddeld 80 ± 0 5

6 Groep 4 Kofschip MKDicteeVerschilMKDicteeVerschil Meerkeuze = 79% correct Dictee = 85% correct 6

7 Groep 7 Wilhelminaschool MKDicteeVerschilMKDicteeVerschil Meerkeuze = 80% correct Dictee = 77% correct 7

8 Hoe groot is de overeenstemming tussen meerkeuze en dictee? 8

9 Overeenstemming Percentages MK-goed Dictee-goed MK-fout Dictee-fout MK-goed Dictee-fout MK-fout Dictee-goed Violen 4 n = Kofschip 4 n = Violen 5 n = Violen 7 n = Wilhelmina 7 n = Violen 8 n =

10 Items M4 Kofschip WoordMKDicteeWoordMKDictee swak2283stangk100 sgherm9478dwijl7261 zloep7294kor89 guluk7283golluf89100 prooj8389sgans9489 aarrecht7850deksol6178 hont94100leist94 werrek94 goet5083 lusju6794kwats89 flot4461bootocht6172 zwaaj89100klangk94100 klur8994poottje10067 teroost

11 Items M7 Wilhelminaschool WoordMKMK DicteeWoordMKDictee weikagent 8396 benouwd 61 reportasje 8387 reistwafel 6583 kompleet 7491 vitriene 9161 alfabetiese 9691 Laraas 7061 betrauwbaar 8391 marathon 8391 kontrole 8783 verwarmingkje 9687 katedraal 9135 raadselachtege 5291 atvies 7465 chocolatje 8378 winares 8326 lusifer 96 warmbloedug 96 zwemdieploma prosent De groot 4817 rop programmaas 8761 fantasties 9196 noorwegen 5274 mamoet 6548 gelegenheit 7096 plechtigheit 7078 apsoluut

12 Hoe vaak spellen leerlingen de fout die in de meerkeuzetoets staat? 12

13 Fout niet gevonden in Meerkeuze Aantal (ca. 20%) Fout gespeld op dictee Spelling als in meerkeuze

14 Fout niet gevonden in Meerkeuze Aantal (ca. 20%) Fout gespeld op dictee Spelling als in meerkeuze

15 Fout wel gevonden in Meerkeuze Aantal (ca. 80%) Fout gespeld op dictee Spelling als in meerkeuze

16 Welke spelfouten maken de leerlingen? 16

17 Groep 4: PROOJ 5 kinderen vonden het woord niet ◦ 0 schreven het verkeerd 37 kinderen vonden het woord wel ◦ 2 schreven het desondanks verkeerd  1x pooi  1x proj 17

18 Groep 5: KONIGIN 8 kinderen vonden het woord niet ◦ 2 schreven het verkeerd  1x koninging  1x koningjin 39 kinderen vonden het woord wel, ◦ 13 schreven het desondanks verkeerd  2x konigin  3x koninging  2x koningjin  2x koning  1x koningjing  1x konening  1x kongin  1x koniging 18

19 Groep 7: WINARES 2 kinderen vonden het woord niet ◦ 1 schreef het verkeerd  1x winares 28 kinderen vonden het woord wel, ◦ 13 schreven het desondanks verkeerd  4x winares  6x winnaares  1x winaares  1x winaarres  1x winnerres 19

20 Groep 8: CLICHEE 8 kinderen vonden het woord niet ◦ 4 schreven het verkeerd  1x clichee  1x clic  1x clich  1x cliche 24 kinderen vonden het woord wel, ◦ 9 schreven het desondanks verkeerd  1x clichee  2x clicee  1x clic  1x cliché  1x clig  1x clishee  1x klishée  1x lichee 20

21 Conclusies 1. Een meerkeuzetoets meet niet hetzelfde als een dictee. 2. Fouten op een meerkeuzetoets hebben geen diagnostische waarden. 3. Meerkeuzetoetsen bieden geen hulp bij het opstellen van handelingsplannen 21

22 TIP Confronteer kinderen niet met fout gespelde woorden Het leren van de spelling is daar niet bij gebaad....eh…gebaadt…of gebaat 22 Bosman, A.M.T., & Schraven, J.L.M. (2014). Meerkeuzeopgaven van de Cito-spelling toets zijn echt niet valide. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 53,


Download ppt "Hoe toets je spellingkennis? Anna M.T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Ter ere van onze zeer gewaardeerde collega."

Verwante presentaties


Ads door Google