De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)

Verwante presentaties


Presentatie over: "NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)"— Transcript van de presentatie:

1 NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)

2 Agenda  Achtergrond en inhoud (Jan Borleffs)  Tussenstand project, toelichting workshop (Leen Blok)  Aan de slag  Plenaire terugkoppeling

3 -Regeerakkoord Rutte II: Bezuiniging MVO -Overleg VWS met OMS, STZ, NVZ, NFU, KNMG, Jonge Orde…  Korting op ziekenhuis niveau (90 M)  Instroom aios (72 M)  Verkorting/Versnelling opleidingsduur (56 M) Achtergrond NFU Dedicated Schakeljaar OMS Individuele Verkorting

4 Achtergrond Schakeljaar nieuw ?

5 Begin van de opleiding:  Eerder verworven competenties -Promotie -Anios periode -Dedicated schakeljaar -Anders (b.v. andere studie) Tegen het einde van de opleiding:  Versnelde competentie verwerving Verkorting/Versnelling opleidingsduur nieuwe regelgeving CGS (juli 2014)

6 Concreet:  In 2022 doet 80% van de aios een half jaar korter over de opleiding NB:  Opleidingsduur niet onder de EU norm Verkorting/Versnelling opleidingsduur afspraak

7 Verkorting/Versnelling opleidingsduur afspraak: 80% aios, 0,5 jaar t.o.v. nulmeting  RGS nulmeting (2013): 54 dagen korter (1,79 mnd)  Vertaling naar afspraken met VWS (NB iedere aios!!) -2018: 2,99 mnd -2019: 4,19 mnd -2020: 5,39 mnd -2021: 5,99 mnd en volgende:6,59 mnd

8 Nulmeting 2013 Gemiddelde reeds gerealiseerde verkorting

9

10  betere afstemming M3 op vervolgopleiding  semi-artsstage/oudste coschap plus onderzoeksstage -één discipline of als een profiel -extra eisen in de vorm van taken, verantwoordelijkheden en toetsing -ontwikkeling competenties van 1 ste jaars aios  directe instroom vervolgopleiding  bij aanvang vervolgopleiding: -opleider maakt inschatting van verkorting -aios legt deze inschatting vast in MijnRGS Dedicated Schakeljaar Wat houdt het in ?

11  verzilveren tijdens eerste 2 jaar van vervolgopleiding  maximaal 0,5 jaar  belangrijk: -beoordelend opleider bepaalt of en wanneer er verzilverd wordt -opleidingsduur niet onder EU norm Dus: huisartsgeneeskunde / sociale geneeskunde doen wel mee  bijdrage kwaliteitsverbetering, geen verkorting Dedicated Schakeljaar Wat houdt het in ?

12 specialismeNLEUspecialismeNLEU Anaesthesiologie53Neurologie64 Cardiologie64Nucleaire geneeskunde44 Cardiopulmonale chirurgie65Oogheelkunde43 Dermatologie/venereologie53Orthopedie65 Maag-, darm-, leverziekten64Pathologie54 Heelkunde65Plastische chirurgie65 Huisartsgeneeskunde33Psychiatrie4,54 Inwendige geneeskunde65Radiologie54 Keel-, neus-, oorheelkunde53Radiotherapie54 Kindergeneeskunde54Reumatologie64 Klinische genetica4-Revalidatiegeneeskunde63 Klinische geriatrie54Sociale geneeskunde44 Longziekten en tuberculose64Urologie65 Medische microbiologie54Verlosk. en gynaecologie64 Neurochirurgie65Verstand. gehandicapt. gnk.3- Opleidingsduur NL vs EU richtlijn Bron: Richtlijn 2005/36/EG

13  bijdrage aan “opleidingscontinuum”  directe instroom in vervolgopleiding -korter traject eerstejaars student >> jonge klare specialist -eerder aan het werk, langer aan het werk  stimuleert Ma-student eerder na te denken over toekomst -positieve ervaring: draagt bij aan motivatie voor gekozen richting -negatieve ervaring draagt bij aan “herbezinning”  bezuiniging medisch specialistische vervolgopleiding Dedicated Schakeljaar De winst !

14 Agenda  Achtergrond en inhoud (Jan Borleffs)  Tussenstand project, toelichting workshop (Leen Blok)  Aan de slag  Plenaire terugkoppeling

15 Dedicated Schakeljaar De regio’s  2 smaken -LUMC, Erasmus MC, Radboudumc, VUmc/AMC : -Sollicitatie op dedicated schakeljaar. -Wetenschapsstage, het keuzecoschap en de semi artsstage (oudste coschap) allemaal in het teken van “dezelfde” vervolgopleiding - Nauw contact met vervolgopleider). -MUMC, UMCU en UMCG -Iedere student kan dedicated schakelen. -Studenten bouwen een portfolio met competenties op niveau 1 ste jaars aios. -Hulp van vervolgopleider, hulp van de masteropleiding.

16 Dedicated Schakeljaar Work in progress

17 Dedicated Schakeljaar Workshop  3 groepen (rood, zwart en blauw), 3 stellingen  discussieren -Wat wilt u zien in een schakelstudent op grond waarvan u later verkorting in de vervolgopleiding wilt geven (b.v. volwassenheid, blending-in, etc). Is dit objectief meetbaar? -Wat wilt u de schakelstudent “extra” laten doen op grond waarvan u later verkorting in de vervolgopleiding wilt geven (b.v. grotere caseload, meer verantwoordelijkheid, etc). -Wat uit de voorgeschiedenis van de studenten laat u meewegen op grond waarvan u later verkorting in de vervolgopleiding wilt geven (b.v. verloskunde, fysiotherapie, etc).

18  Iedereen, behalve de studenten, rouleert 1 x (flappen blijven liggen op de oorspronkelijke tafel)  Aanvullen van de input  Terugkoppeling door studenten op stelling 1, 2 en 3  Valorisatie van de gegeven input Dedicated Schakeljaar Workshop


Download ppt "NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)"

Verwante presentaties


Ads door Google