De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje."— Transcript van de presentatie:

1

2 Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje en omschrijf met 3 woorden waarom u voor deze workshop heeft gekozen. 2

3 3 Differentiëren met Trabitour

4 Wat is differentiëren? Omgaan met verschillen en differentiëren horen bij elkaar maar zijn zeker niet hetzelfde!  We moeten rekening houden met verschillen tussen leerlingen  Differentiëren is bewust bezig zijn met de individuele leerling  We gaan uit van convergente differentiatie 4

5 Kortom: Differentiëren is het bewust, doelgericht aanbrengen van verschillen in instructie, leertijd of leerstof binnen een heterogene groep of klas leerlingen, op basis van onder andere hun prestaties. 5

6 Hoe begin ik? 1.Verzamelen gegevens 2.Analyseren (welke leerlingen kunnen meer/minder aan in de klas). 3.Clusteren van leerlingen a.d.h.v. een data muur of RTTI. (reproductie, toepassing 1 en 2, inzicht) 4. Je kijkt dus naar de cijfers, je observaties (denk aan huiswerk, leervaardigheid, inzet, samenwerken, zelfstandigheid) 6

7 7

8 Clusteren in instructie- ondersteuningsbehoeften  Instructieafhankelijk  Instructiegevoelig  Instructieonafhankelijk Je hebt dus de klas in 3 groepen verdeeld. Dat betekent dat je ruimte nodig hebt in de les voor extra begeleiding en het vereist dat leerlingen zelfstandig kunnen werken. 8

9 Opdracht Deel de klas in 3 groepen. Het doel van de groep is: zwakke werkwoorden in de tegenwoordige tijd kunnen vervoegen. Gebruik het aanbod van de opdrachten van Trabitour uit H3 en de studieplanner om te differentiëren. 9  Instructieafhankelijk  Instructiegevoelig  Instructieonafhankelijk

10 Vormen van differentiatie - In instructie -In leertijd (taken plannen Trabitour) -In leerstof -In moeilijkheden/niveau (methode-licentie) -In leervoorkeuren (In leerstijlen) (werkvormen) 10

11 11

12 Verschillende werkvormen  Aanbod Trabi  Flipping the classroom  Woordspin  Spelletjes (bv kwartet)  Cadeau enveloppen (Wörter-Bingo, Schreibecke)  Plauderecke speeddaten  Samenwerken  Individueel met oortjes luisteropdrachten  Samenwerken in tweetallen of met vier. 12

13 13


Download ppt "Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje."

Verwante presentaties


Ads door Google