De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Commerce et l’impact sur la mobilité handel en mobiliteitseffecten Koen Slabbaert, Antea Group.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Commerce et l’impact sur la mobilité handel en mobiliteitseffecten Koen Slabbaert, Antea Group."— Transcript van de presentatie:

1 commerce et l’impact sur la mobilité handel en mobiliteitseffecten Koen Slabbaert, Antea Group

2 2 Antea Group

3 3 Quand étudier des incidences sur la mobilité? Wanneer mobiliteitseffecten onderzoeken? Flandre –rapport d’incidences sur la mobilité ≥ 7.500m² surface commerciale (brute) ≥ 200 places de stationnement –rapport d’incidences sur l’environnement => par un expert agréé (ou demande de dérogation) ≥ 5.000m² surface commerciale (brute) pointe ≥ véhicules par 2h Vlaanderen –mobiliteitseffectenrapport (MOBER) ≥ 7.500m² handel (bruto vloeroppervlakte) ≥ 200 parkeerplaatsen –milieueffectenrapport (MER) => door een erkend deskundige (of aanvraag MER-ontheffing) ≥ 5.000m² handel (bruto vloeroppervlakte) verkeerspiek ≥ auto’s per 2u

4 4 Quand étudier des incidences sur la mobilité? Wanneer mobiliteitseffecten onderzoeken? Bruxelles –étude d’incidences (EIE) => par un bureau agréé > 4.000m² surface commerciale (nette) >200 places de stationnement –rapport d’incidences (RIE) 1.000m² m² surface commerciale (nette) places de stationnement couvert places de stationnement en air libre Brussel –milieueffectenstudie (MES)=> door een erkend bureau > 4.000m² handelsoppervlakte (netto) > 200 parkeerplaatsen –milieueffectenrapport (MER) 1.000m² m² handelsoppervlakte (netto) overdekte parkeerplaatsen parkeerplaatsen in openlucht

5 5 Quand étudier des incidences sur la mobilité? Wanneer mobiliteitseffecten onderzoeken? Wallonie –Etude d’incidences sur l’environnement=> par un bureau agréé > 2.500m² surface commerciale (nette) pour la vente au détail Wallonië –Milieueffectenstudie=> door een erkend bureau > 2.500m² (netto) detailhandel

6 6 structure d’une étude d’incidences opbouw van een effectenstudie par mode de déplacement – l’offre de transport existante et future (prévisible) estimation des flux et demandes de parkings générés par le projet analyse des incidences mesures sensibilité per modus – huidige en toekomstige (verwachte) bereikbaarheid van de locatie verkeersgeneratie en parkeerbehoefte van het project effectenanalyse maatregelen sensitiviteit

7 7 structure d’une étude d’incidences opbouw van een effectenstudie type d’incidences impact externe –accessibilité –flux généré –fluidité –sécurité circulation externe –fluidité –sécurité stationnement –demande versus capacité –impact sur le quartier type mobiliteitseffecten externe effecten –bereikbaarheid en toegankelijkheid –verkeersgeneratie –afwikkeling –veiligheid interne circulatie –afwikkeling –veiligheid parkeerbalans –behoefte versus capaciteit –impact op de omgeving

8 8 Points d’attention pour le demandeur Aandachtspunten voor de aanvrager sensibilité votre conseiller –n’est pas madame Soleil –ne donne pas votre permis sensitiviteit uw adviseur –is geen waarzegger –geeft uw vergunning niet

9 9 Points d’attention pour le demandeur Aandachtspunten voor de aanvrager l’autorité routière –ne compte pas –ne vous croit pas –ne paie pas wegbeheerders –tellen niet –geloven u niet –betalen niet

10 10 Points d’attention pour le demandeur Aandachtspunten voor de aanvrager l’autorité routière –ne compte (presque) pas –ne vous croit pas (immédiatement) –ne paie pas (tout) mais (en général) écoute vos arguments wegbeheerders –tellen (bijna) niet –geloven u niet (meteen) –betalen niet (alles) maar luisteren (meestal) wel naar argumenten

11 11 Points d’attention pour le demandeur Aandachtspunten voor de aanvrager donc –commencer tôt –détailler vos données dus –start op tijd –geef detailinformatie

12 12 Points d’attention pour le demandeur Aandachtspunten voor de aanvrager trafic généré collaborateurs –nombre (par horaire) –mode de transport –domicile visiteurs (clients) –nombre compter et extrapoler calculer (nombre de paiements, taux de conversion, taille du groupe) –mode de transport –répartition heures d’arrivée et de départ (jour ouvrable <> jour du week-end) –domicile / périmètre d’attraction livraisons –nombre par jour –moment du jour verkeersgeneratie werknemers –aantal (volgens werktijdregeling) –vervoerwijze –woonplaats bezoekers (klanten) –aantal tellen en extrapoleren berekenen (aantal betalingen, conversieratio, groepsgrootte) –vervoerwijze –spreiding aankomst- en vertrekuren (werkdag <> weekenddag) –woonplaats / attractieradius leveringen –aantal per dag –moment van de dag

13 13 Points d’attention pour le demandeur Aandachtspunten voor de aanvrager besoin de parkings parkeerbehoefte demande nettenetto behoefte –indices- kencijfer –statistiques- statistieken –prévision motivée- onderbouwde raming

14 14 Points d’attention pour le demandeur Aandachtspunten voor de aanvrager besoin de parkings parkeerbehoefte besoin brute –usage unique + peu de rotation => brute = nette –usage unique + beaucoup de rotation => brute = nette + friction –usage multiple => brute = Σ (demande nette/fonction x taux de présence/fonction) + friction bruto behoefte –enkelvoudig gebruik + lage rotatie=> bruto = netto –enkelvoudig gebruik + hoge rotatie=> bruto = netto + frictie –meervoudig gebruik => bruto = Σ (netto behoefte/functie x aanwezigheidspercentage/functie) + frictie

15 15 Exemple “sensibilité” Voorbeeld “sensitiviteit” MOBER retail Meise –4100m² retail –parking 123 pp besoin de parking selon indices pp volgens parkeerkencijfers parkeerbehoefteselon propre prévision 90 – 120 ppvolgens eigen prognoses accord d’AWV pour améliorer l’entrée du site AWV akkoord met voorstel optimalisatie aansluiting N211

16 16 Exemple “sensibilité” Voorbeeld “sensitiviteit” OHD shopping Deinze –9.000m² retail + leisure –parking 300 pp entrée prévue (suffit selon étude) geplande inrit (volstaat volgens studie) entrée réalisée (obligée par la ville) gerealiseerde inrit (verplicht door stad)

17 17 Exemple“mesures” Voorbeeld“maatregelen” MOBER shoppingpark Olen –35.000m² retail –parking 1530 pp trafic généré (pointe)± veh/h verkeersgeneratie (piek) ≠ routes d’accès => aucune route sans problèmes ≠ ontsluitingsscenario’s => alle hebben een negatieve impact op verkeersafwikkeling mesures nécessaires signaliser le trajet le moins critique réaménagement de 3 carrefours noodzakelijke maatregelen minst hinderlijk traject bewegwijzeren herinrichting 3 kruispunten

18 18 MOBER shoppingpark Olen NV De Scheepvaart versnelt investering vervanging brug AWV past plannen geplande herinrichting aan ontwikkelaar richt toegang in bewegwijzering door gemeente en AWV

19 19 Points d’attention pour le demandeur Aandachtspunten voor de aanvrager le niveau de détail de l’étude est relative à l’échelle et la complexité du projet detailniveau van de studie staat in verhouding tot schaal en complexiteit van het project

20 20 Exemple “niveau de détail” Voorbeeld “detailniveau” EIE Colruyt Nimy - circulation interne –parking 180 pp sortie supprimée entrée/sortie sens unique

21 21 Exemple “niveau de détail” Voorbeeld “detailniveau” parking Uplace - circulation interne –parking pp


Download ppt "Commerce et l’impact sur la mobilité handel en mobiliteitseffecten Koen Slabbaert, Antea Group."

Verwante presentaties


Ads door Google