De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Onthaaldag AA Fiscaliteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Onthaaldag AA Fiscaliteit."— Transcript van de presentatie:

1 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Onthaaldag AA Fiscaliteit

2 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Agenda Uw nieuwe organisatie  AAFisc binnen onze FOD - enkele cijfers  Het huis van AAFisc  Wij veranderen binnenkort  Processen  Informatiebronnen Uw nieuwe tewerkstelling bij AAFisc  Uw gewestelijke directie  Uw rol in uw dienst  Uw instrumenten  Praktische aspecten Uw toekomst  Uw opleiding  Naar onze nieuwe structuur – fasering  Uw evaluatie 2

3 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT UW NIEUWE ORGANISATIE 3 AAFisc binnen onze FOD - enkele cijfers Het huis van AAFisc Onze modernisering en nieuwe structuur Processen Informatiebronnen

4 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT AAFISC BINNEN ONZE FOD Organigram FOD Financiën Context Onze missie Enkele cijfers 4

5 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 5 FOD FINANCIEN

6 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Eind Personeelsleden Personeelsleden 52% 48% C + D B + A1/A2 A3/A4/A5 + mandaten 56% 43% 1% Personeelsleden + 55 jaar : 35% Personeelsleden + 55 jaar : 35% Leeftijd AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014)

7 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT medewerkers op (40%) Waar vind je onze kantoren terug?  279 lokalisaties in 2014  182 lokalisaties in 2016 Uiteenlopende en verschillende opdrachten AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014)

8 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 8  Fiscale inkomsten in €  Inkomstenbelasting : 55 miljard waarvan 44 miljard uit personenbelasting  BTW : 27,5 miljard  belastingplichtigen=klanten=doelgroepen=onze bestaansreden  Natuurlijke personen  Loontrekkenden  Bedrijfsleiders  Zelfstandigen  Niet-inwoners TOTAAL AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014)

9 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 9  belastingplichtigen=klanten=doelgroepen=onze bestaansreden  Vennootschappen onderworpen aan:  Vennootschapsbelasting  Rechtspersonenbelasting (vzw’s)  Belasting niet-inwoners TOTAAL  Btw-belastingplichtigen  die maandelijks een aangifte indienen  die driemaandelijks een aangifte indienen TOTAAL AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014)

10 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 10  Voorheffingen en belastingen  Onroerende voorheffing  Aantal aanslagbiljetten  Belcotax-fiches  Aantal fiches  Bedrijfsvoorheffing  Aangiften AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014)

11 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT HET HUIS VAN AAFISC Wat doen we? Ons huis Centrale Diensten Regionale diensten 11

12 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 12 Wat doen we? (MISSIE) De dienst verzekeren inzake inkomstenbelastingen en BTW met het oog op een rechtvaardige en juiste heffing van de belastingen en heffingen verschuldigd door particulieren, KMO's en grote ondernemingen.

13 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Ondersteuning bij het vervullen van fiscale verplichtingen Verwerken van aangiftes Gerichte controles en opsporingen Behandelen van geschillen. Verzekeren van de bescherming van de privacy 13 Overheidsbeslissingen, wetten en reglementen vertalen naar duidelijke instructies en werkmethodes Wat doen we? (MISSIE)

14 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 14 Ons huis

15 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Ons management AAFisc Philippe Jacquij Administrateur- generaal Didier Leemans Administrateur P Satoko Nakayama Administrateur KMO Philippe Jacquij Administrateur GO 15

16 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 16 AAFisc - Centrale & regionale diensten Niveau N-1 Niveau N-2 Centrale diensten Regionale diensten Niveau N-3

17 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 17 AAFisc – onze regionale diensten

18 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 18 Gewestelijke directies directe belastingen Onze regionale diensten

19 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 19 Gewestelijke directies directe belastingen  Wat doen ze?  Personenbelasting (PB)  Vennootschapsbelasting (VenB)  Belasting niet inwoners VenB en PB  Rechtspersonenbelasting (RPB)  Specifieke materies ( roerende voorheffing, bedrijfsvoorheffing,...)  Waar zijn ze gevestigd? Onze regionale diensten Wallonie (5)Vlaanderen(6)Brussel (4) AarlenAntwerpen IBrussel I PB CharleroiAntwerpen IIBrussel I Venb LuikBruggeBrussel II PB BergenGentBrussel II Venb NamenHasselt Leuven

20 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 20 Gewestelijke directies BTW Onze regionale diensten

21 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 21 Gewestelijke directies BTW  Wat doen ze  BTW = Belasting over de toegevoegde waarde = belasting op goederen en diensten die door de eindverbruiker wordt gedragen  Waar zijn we gevestigd Onze regionale diensten Wallonië (3)Vlaanderen(5)Brussel (2) LuikAntwerpenBrussel I BergenBruggeBrussel II NamenGent Hasselt Mechelen

22 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT WIJ VERANDEREN BINNENKORT Waarom veranderen we? Ons nieuw huis! 22

23 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Waarom veranderen we? Coperfinhervorming  Initiatief van de federale regering  Modernisering en effectiviteit van de administratie  Betere dienstverlening  Betere werkgever  4 trajecten  Beter personeelsbeheer  Nieuwe structuur  Nieuw controlesysteem  Betere communicatie Huidige context  Minder personeel  Budgettaire beperkingen  Strategische doelstellingen 23

24 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 24 MATERIE GEORIENTEERD Inkomsten belastingen BTW DOELGROEP GEORIENTEERD PARTICULIEREN KMO GROTE ONDERNEMINGEN Waarom veranderen we?

25 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Ons nieuwe huis AAFisc 25 Regionale diensten N3

26 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 26 Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen ADMINISTRATEUR KMO MANAGEMENT ONDERSTEUNING 14 KMO CENTRA AFDELING BEHEER & DIENSTVERLENING AFDELING CONTROLE A Team(s) BEHEER AFDELING BEHEER & DIENSTVERLENING AFDELING CONTROLE I.E.O.I. (INT. UITWISSELINGEN) I.E.O.I. (INT. UITWISSELINGEN) CENTRUM BUITENLAND CC BRUSSEL 4 (PARLEMENTAIREN) Team(s) CONTROLE Team(s) EXPERTISE AFDELING EXPERTISE AFDELING CONTROLE B Team(s) CONTROLE OPERATIONELE ONDERSTEUNING

27 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Doelgroep KMO 27 Bepaalde natuurlijke personen - handelaars Ondernemingen en vzw’s KMO

28 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 28 Administratie Particulieren ADMINISTRATEUR P MANAGEMENT ONDERSTEUNING 13 P CENTRA AFDELING BEHEER & DIENSTVERLENING Team(s ) BEHEER NCO Polyvalent Centrum Eupen Team(s) EXPERTISE AFDELING CONTROLE Team(s) CONTROLE OPERATIONELE ONDERSTEUNING AFDELING E-AUDIT AFDELING E-AUDIT AFDELING OPSPORINGEN Antenne OPERATIONELE ONDERSTEUNING AFDELING CONTROLE AFDELING BEHEER & DIENSTVERLENING Team(s) BEHEER Team(s) CONTROLE Team(s) EXPERTISE

29 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Doelgroep Particulieren (P) 29 alle natuurlijke personen behoren automatisch tot de doelgroep Particulieren BEHALVE wanneer zij een KMO zijn P

30 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 30 Administratie Grote Ondernemingen (GO) ADMINISTRATEUR GO MANAGEMENTONDERSTEUNING 7 CENTRA GO Teams Controle Teams Controle Team Expertise Team Expertise Afdeling Beheer Afdeling Gespecialiseerde Controles Afdeling Gespecialiseerde Controles 1 Centrum GO Beheer en Gespecialiseerde controles Afdeling Sector- coördinatie Afdeling Sector- coördinatie Teams Controle Teams Controle Team Expertise Team Expertise

31 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Doelgroep GO 31 Vennootschappen en rechtspersonen gekwalificeerd als grote onderneming GO

32 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Operationele ondersteuning Ondersteunend team voor het management van een centrum 32 Wat doen de teams ?

33 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT “Frontoffice” activiteiten = rechtstreeks contact met de burger/onderneming  helpen bij invullen aangiften  informatie geven over dossiers  attesten uitreiken  informatie geven over de aangifte  rechtzetten van kleine vergissingen of vergetelheden “Backoffice” activiteiten = “achter de schermen”  nazien en verbeteren van fouten in aangiften 33 Beheer & Dienstverlening Wat doen de teams ?

34 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Controleren van de aangiften = inhoudelijk meer grondig controleren of de gegevens van de aangiften juist zijn Rechtbankdossiers voorbereiden en pleiten 34 Wat doen de teams ? Controle

35 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT = behandelen van geschillen  eerste fase = binnen onze organisatie  volgende fases = voor de rechtbank 35 Expertise Wat doen de teams ?

36 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Naar onze nieuwe structuur - fasering 36 1 januari 2016 VOORBEREIDEN OPRICHTING Aanduiden teamchefs Samenstellen teams Logistieke voorbereiding Hergroeperingen in As IS START centra P & KMO afdelingen controle en expertise operationele ondersteuning EINDE controlecentra BEPERKTE KLASSIEKE DIRECTIES Beheer Afhandelen stock administratieve geschillen VOLLEDIGE OPRICHTING CENTRA P & KMO Integreren BEHEER Juli-december juli 2016 FASE 1 FASE 2 FASE 3

37 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT De administratie GO is al operationeel 37 1 juli 2016 Oprichting van de 8 centra GO Oprichting van de 7 regionale centra  Teams controle  Teams expertise Oprichting van het centrum GO – Beheer en Gespecialiseerde Controles  Afdeling gespecialiseerde controle  Afdeling sectorcoördinatie Oprichting van de afdeling Beheer van het centrum GO – Beheer en Gespecialiseerde Controles 1 juli 2015 FASE 1 FASE 2

38 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT WAT HOUDT JE JOB IN? Processen Meer informatie 38

39 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Processen? Beschrijving van alle activiteiten die we uitvoeren Proces = werkhandleiding  Wat moet je doen  Wanneer of binnen welke termijn  Wie moet je betrekken  Welke documenten moet je gebruiken  Wat is het verwachte resultaat  ……. 39

40 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 40

41 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 41

42 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Processen 42

43 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Processen 43

44 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT INFORMATIEBRONNEN Intranet FOD en intranet AAFisc Intranet FOD intranet AAFisc Fisconet + Fisc

45 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 45 Intranet FOD fin

46 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 46 Intranet AAFisc

47 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 47

48 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 48

49 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 49

50 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT FISCONET+ 50 Fisconet +

51 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 51 Fisc FiscORG

52 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT UW NIEUWE TEWERKSTELLING 52 Onze verwachtingen Uw toepassingen Praktische aspecten

53 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Onze verwachtingen Je respecteert onze waarden Enkele voorbeelden  je gebruikt onze toepassingen met respect voor de privacy  je gaat correct om met collega’s & belastingplichtigen  Je aanvaardt geen geschenken  ….. Je werkt op een constructieve en positieve manier Je werkt goed samen met je nieuwe collega’s (team) Je bent leergierig en proactief Je investeert je in de opleidingen die je volgt …….. 53

54 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Uw toepassingen - personenbelasting  Taxi  Entiteit PB  Sitran  Stirco 54

55 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Uw toepassingen – VenB/RPB  Biztax  Sitran  Stirco 55

56 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Uw toepassingen - BTW 56 STIR STIR TVA STIRONSITRAN….

57 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Uw toepassingen - Venb 57  Sitran  Stirco  Biztax  Workflow geschillen

58 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Praktische aspecten computer telefoon bureau badge / “tikkaart”  In overleg met uw dienstchef  In functie van gebouw waar tewerkgesteld 58

59 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT UW TOEKOMST 59 Uw opleidingstraject Uw evaluatie

60 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT OPLEIDINGSTRAJECT GO en KMO BASISOPLEIDING BTW EN 3 Delen: 1. Wetgeving 20 dagen  ½ dag test 2. Boekhouden 10 dagen 3. Manutentie 5 dagen  1 dag workshop  ½ dag test  1 dag applicaties: stir btw + stirco BASISOPLEIDING VENB 3 Delen: 1. Boekhouden 10 dagen 2. Deel I PB : 3 dagen 3. Deel I VENB: 17 dagen  ½ dag test 4. Deel II VENB: 11 dagen  1 dag workshop  ½ dag test  1 dag applicaties: stirco + biztax + sitran 60

61 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT OPLEIDINGSTRAJECT P AANVANGSCURSUS PB 2 Delen: 1. Deel I PB: 14 dagen  1 dag workshop  ½ dag test 2. Deel II PB: 11 dagen  1 dag workshop  ½ dag test  1 dag applicaties: Taxi + Sitran 61

62 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Uw evaluatie Tijdens de stageperiode  Specifieke evaluatie Na uw stage = evaluatiecirkel  Prestatie  Beschikbaarheid voor de gebruikers van de dienst  Bijdragen aan de teamprestaties  Ontwikkelingsdoelstellingen 62

63 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT VRAGEN 63

64 ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT 64 Dank voor uw aandacht Veel succes in uw nieuwe job!


Download ppt "ALGEMENE ADMINISTRATIE VAN DE FISCALITEIT Onthaaldag AA Fiscaliteit."

Verwante presentaties


Ads door Google