De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BRIEFING ZAAL SMHC d.d.16-12-2015. Spel Verschillen I) Tijd: 20 minuten vs. 35 minuten II) Aantal spelers: 11 spelers vs. 6 spelers III) Maximaal aantal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BRIEFING ZAAL SMHC d.d.16-12-2015. Spel Verschillen I) Tijd: 20 minuten vs. 35 minuten II) Aantal spelers: 11 spelers vs. 6 spelers III) Maximaal aantal."— Transcript van de presentatie:

1 BRIEFING ZAAL SMHC d.d

2 Spel Verschillen I) Tijd: 20 minuten vs. 35 minuten II) Aantal spelers: 11 spelers vs. 6 spelers III) Maximaal aantal spelers: 16 spelers vs. 12 spelers IV) Bank wissel in de rust V) Wedstrijdtafel

3 Speelveld VERSCHILLEN I) Balken II) 23-meter gebieden vs. Half veld III) Over de achterlijn IV) Cirkel V) Aangeven strafcorner VI) Afstand (5 meter / 3 meter)

4 VERSCHILLEN ZAAL EN VELDHOCKEY  Slaan -> pushen  5 meter -> 3 meter  Liggend spelen  Bal van de grond  In het blok spelen

5 NIEUW DIT ZAALHOCKEYSEIZOEN  Weer terug naar 6 x 6  Bitje verplicht  Insluiten mag niet meer  Groene kaart is 1 minuut tijdstraf  Uitvoering vrije push  Wisselen keeper:  aangeklede keeper voor aangeklede keeper onbeperkt  Vliegende keeper voor vliegende keeper onbeperkt  Aangeklede keeper max. 2 keer eruit voor vliegende keeper

6 VRIJE PUSH  Gewijzigd voor aanvallende vrije push op helft tegenstander  Bal nemen op de plek van de overtreding  Alle spelers op minimaal 3 meter afstand  De bal mag in de cirkel worden gespeeld:  Rechtstreeks via de balk  Nadat de bal 3 meter heeft gerold  Is geraakt door een tegenstander  Nadat de bal de balk heeft geraakt  Voor vrije ballen vlakbij de cirkel geldt:  Hoeven niet meer terug naar 3 meter  Verdedigers die binnen de cirkel staan hoeven niet op 3 meter; maar mogen als ze hiervoor kiezen pas de cirkel uit als aan een van bovenstaande criteria is voldaan.

7 WAT IS SLAAN?  Inzet stickbeweging op de vloer ingezet op meer dan 50 cm van de bal of  Stickbeweging uit de lucht raakt uitsluitend de bal (en niet of pas daarna de grond)

8 Spelen HOOG SPEL: WANNEER FLUITEN? * fluiten: gestopte bal met een stijging van > 30 cm gepasste bal met een stijging van > 10 cm tegenstander ondervindt hinder van rijzende pass of of stop geen voordeel: tegenstander kan niet doorspelen * niet fluiten: pass zonder hinder blijft onder de 10 cm stop zonder hinder blijft onder de 30 cm stop in cirkel zonder hinder gaat hoog over doel of achterlijn (aanvallend én verdedigend raken) voordeel: tegenstander kan doorspelen bal over de zijbalk zonder overtreding: inpush

9 Spelen HOOG TERUG V/D KEEPER Wat mag wel – wat mag niet? bal mag alle kanten op bal moet daarbij uitstuiten, dus: meenemen in de lucht mag niet, maar: onmiddellijke controle naar de grond is ok * bij gevaar: strafcorner * bij slaan: strafbal NB. een hoge push op doel mag altijd met een (vrijwel) stille stick gestopt of afgekaatst worden. Ook boven de schouder; een taxatiefout van een verdediger (bal zat boven het doelvlak) leidt tot een sc.

10 DE KEEPER Standaard keeper:  Afwijkend shirt  Mag liggend spelen als hij/zij en de bal geheel in de cirkel zijn  Mag niet over middenlijn (tenzij strafbal) Vliegende keep:  Afwijkend shirt  Mag liggend spelen als hij/zij en de bal geheel in de cirkel zijn  Moet een helm op bij strafbal en strafcorner  Mag zonder helm over het hele veld  Heeft de rechten van de standaard keeper bij het stoppen van de bal

11 WAT IS LIGGEND SPELEN?  De bal spelen terwijl je op de grond ligt  Drie steunpunten aan de grond (arm,hand,knie) terwijl je de bal speelt  Wat wel mag:  Stick horizontaal op de grond leggen met beide handen  In je val een bal spelen  Liggend spelende keeper wanneer hijzelf en de bal geheel in de cirkel zijn

12 Spelen SPELHERVATTINGEN SPELHERVATTINGEN Tegenstanders altijd op 3 meter. Medespelers idem bij nemen op helft tegenstander. Op helft tegenstander: bal op plaats van de overtreding nemen. Cirkelpenetratie van de bal mag bij een selfpass na 3m ‘loopverplaatsing’ en in een vervolgactie na het spelen tegen een balk, en direct na ‘balbehandeling’ van een 2e speler.

13 Spelen WAT IS IN EEN BLOK SPELEN? WAT IS IN EEN BLOK SPELEN? Harde pass van dichtbij (minder dan 3 meter) die bewust door een tegenstander heen wordt gespeeld die zijn stick al op de grond heeft is verboden Het criterium ‘van dichtbij’ wijzigt niet, maar de uitleg ‘minder dan 3 meter’ dient ruimer te worden opgevat. Indien een bal gevaarlijk is omdat deze hard richting een laag zittende tegenstander wordt gespeeld moet deze ook worden afgefloten wanneer de tegenstander vanwege de geringe afstand (tot maximaal 6 meter) geen reactietijd heeft. Het criterium ‘stick al aan de grond’ geldt voor een speler die al laag zit en zijn stick al laag heeft. Ook al is er een paar centimeter ruimte tussen de hand en de vloer. gele kaart: zeer korte afstand, spijkerhard ingepasst, blessure bij ontvanger groene kaart: bij hh (zonder gevolgen), pass niet hard genoeg voor geel, afstand net te groot voor geel

14 VERKEERDE WISSEL ?  Team staat met minimaal 1 speler teveel in het veld  Team wisselt tijdens strafcorner  Team wisselt buiten 3 meter van de middenlijn  Wanneer invloed beperkt is: vermaning of groene kaart aanvoerder bij herhaling  Directe spelinvloed? Geel aanvoerder en strafcorner (bijvoorbeeld inof uitstappende speler ontvangt de bal)

15 INSLUITEN MET TWEE STICKS?  Verdedigers moeten een opening laten waar de bal doorheen kan worden gespeeld  Doen ze dat niet  overtreding. Buiten cirkel: vrije push. Binnen cirkel: strafcorner  Let op: de bal tegen de balk klemmen is een opzettelijke overtreding! Dus op eigen helft: strafcorner. Binnen eigen cirkel: strafbal

16 Spelen KAARTEN Tijdelijke verwijdering speler: 2 min. (5 min. bij fors fysieke acties tegen het lichaam); overtreder meldt zich bij tijdopnemer en neemt plaats op strafbank. Tijdelijke verwijdering coach: 5 min. op de tribune. 2x groen = geel 2x geel = rood Aanvoerderskaarten apart

17 TIJDWAARNEMERS EN COLLEGA SCHEIDSRECHTER  Maak afspraken met zaalleiding: einde speelhelft, strafcorner einde speeltijd, straftijd etc.)  Schaduwtijd bijhouden  Spreek met je collega af hoe je elkaar ondersteunt, veldverdeling etc.

18 WANGEDRAG BEGELEIDING EN TEAMS?  Spreek begeleidingsteams aan op hun gedrag  Ga geen discussies aan tijdens de wedstrijd  Coach blijft altijd op de bank  Groene kaart coach; geen tijdstraf  Gele kaart coach; 5 minuten op de tribune, speler minder gedurende 5 minuten

19 Belangrijke punten Nieuwe regels m.b.t. te vroeg in- en uitlopen bij strafcorners Spelhervattingen: self-pass; balcontrole en plek Zorg dat spelers afstand houden

20 Zaalhockeyscheids MHCW Vragen?


Download ppt "BRIEFING ZAAL SMHC d.d.16-12-2015. Spel Verschillen I) Tijd: 20 minuten vs. 35 minuten II) Aantal spelers: 11 spelers vs. 6 spelers III) Maximaal aantal."

Verwante presentaties


Ads door Google