De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.

Verwante presentaties


Presentatie over: "School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa."— Transcript van de presentatie:

1 School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa

2 Programma vandaag Pitches door werkgroepen Terugblik Theorie hoofdstuk 3 Voorbereiding week 4

3 Pitches Pitches 5 x 10 minuten Tip: Maak aantekeningen van de presentaties

4 Terugblik week 2 Wat zijn de 5 verschijningsvormen van de brede school? Welke maatschappelijke trends zijn van invloed geweest op de ontwikkeling van de brede school? Wat wordt verstaan onder ´verbreden en verbinden´?

5 Terugblik week 2+ http://www.bredeschool.nl/goede- voorbeelden/artikel/life-college-schiedam- vo/ http://www.bredeschool.nl/goede- voorbeelden/artikel/life-college-schiedam- vo/ Onder welke variant valt deze school? Welke kenmerken zie je terug? Hoe zie je ´verbreding en verbinding´terug?

6 Hoofdstuk 3 de pedaogigische basis van de brede school Oorsprong (brede) school: School  Scholė (Grieks)  vrije tijd Plaats van de Brede School: Gezin  Brede School  Samenleving Aanbod Brede school: ◦Kennismaking met de wereld ◦Leren van elkaar ◦Ontspanning ◦Opvang

7 Van school naar brede school Ontwikkeling school – brede school: Leerplicht 1901 Uitbreiding curriculum Leren als toegang arbeidsmarkt Oefengebied in het samenleven: “school is samenleving in embryonale vorm”(Dewey) Brede School: ◦  toekomstvoorbereiding ◦  toekomstontwerp

8 Het principe van leren http://www.leraar24.nl/dossier/895 Hoe leren kinderen?

9 Het principe van leren Onderbouw: Activiteiten ondernemen Ervaringen opdoen Leren Ervaringen doordenken (symbolen) Bovenbouw: Ervaringen oproepen (mbv symb) Ervaringen presenteren (mbv symb) Leren Ervaringen bewerken (mbv symb) Onderwijs is ‘laten zien’ (Prange)

10 Leren in de Brede School Doel van school: interactie op gang brengen Doel Brede School is gelijk maar heeft meer mogelijkheden: 1. Groter aanbod = meer ervaringen 2. Afstemming opvoeding thuis en op school versterkt wederzijds Pedagogische opdracht brede school school: Toekomstvoorbereiding: kwalificeren en socialiseren Toekomstontwerp: levensecht leren

11 http://www.youtube.com/watch?v=CfnBT 7rvMiA&feature=plcp http://www.youtube.com/watch?v=CfnBT 7rvMiA&feature=plcp Levensecht leren Ervaringsgericht leren Toekomstvoorbereiding Toekomstontwerp

12 Toekomst voorberiding en ontwerp Toekomstvoorbereiding: ◦Kwalificeren ◦Socialiseren Toekomstontwerp: ◦Wet van respect (rekening houden met de ander) ◦Afstand nemen (reconstructie van ervaringen) ◦Perspectief op de toekomst

13 Levensecht leren als middel Levensecht leren: brug tussenschool en maatschappij Activiteiten ondernemen  ervaringen opdoen  deze doordenken  koppelen aan cognitieve vaardigheden  ontwikkelt eigen initiatief en nieuw perspectief

14 Pedagogische werkkader Robin Alexander (2008): Tijd Ruimte Het curriculum Het onderwijsarrangement Regels, routines, rituelen

15 Voorbereiding week 4 Bestudeer de artikelen van Furedi (Natschool)


Download ppt "School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa."

Verwante presentaties


Ads door Google