De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in."— Transcript van de presentatie:

1 Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in

2 Sociaal kapitaal De belangrijke begrippen zijn: Sociaal kapitaal. Andere soorten kaiptaal: menselijk-, fysiek -, economisch -, cultureel kapitaal. Bridging = verbinding tussen netwerken waar jij onderdeel van uit maakt. Bonding En in dat kader: weak en strong ties (Granovetter). Welke begrippen uit deel A zijn jullie tegen gekomen? Reciprociteit (wederkerigheid), netwerken.

3 Aan de slag a.Breng in tweetallen het sociaal kapitaal van elkaar in kaart (kies iemand die je niet zo goed kent); in hoeverre is er sprake van bridging of bonding of zie je weak of strong ties. b.Kunnen wij als klas komen tot een beschrijving van ons sociaal kapitaal? Let op: sociaal kapitaal heeft een individueel en een collectief aspect. De gemeenschap heeft ook profijt van een ruim sociaal kapitaal van haar leden.

4 De pedagogische civil society Een actueel begrip: de transities WMO en Jeugdzorg gaan uit van een participatie samenleving waarin eigen kracht, empowerment, terug de wijk in belangrijke begrippen zijn. Op welke vragen/knelpunten moet de pedagogische civil society een antwoord zijn?

5  Opvoedingskramp, risico samenleving, opvoeden als persoonlijk project  Toegenomen rol van de opvoedingsexperts  Krampachtig ouderschap, hyperparenting  Doorgeslagen preventie  Individualisering

6 Weer aan de slag Ontwerp de ideale pedagogische civil society. Onderbouw je keuzes vanuit het hoofdstuk van De Winter, en/of vanuit literatuur uit andere modules. Presenteer jullie ontwerp en geef kort aan welke keuzes jullie gemaakt hebben.

7 Debat De pedagogische civil society past prima in de visie van de participatie samenleving waarin de overheid verwacht dat burgers zelf veel oplossen. Bepaal je standpunt nadat je de laatste alinea van het hoofdstuk (blz. 87en 88) nog een keer gelezen hebt.

8 De wijk in Kijk hoe je de begrippen van deze les in jullie wijk in beeld kan brengen. Of vind je dat sommige begrippen niet in beeld, maar in verhalen gebracht moeten worden. Dit is een voorzet voor de zoektocht naar pedagogische vragen in jullie wijk. Huiswerk: bereid de presentatie van Opgroeien in...voor. De nadruk komt te liggen op een vergelijking tussen daar en hier. Lees hoofdstuk 4 uit de Toolkit en bereid hier vragen over voor; kan je verbindingen leggen met de literatuur uit de vorige bijeenkomsten?


Download ppt "Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in."

Verwante presentaties


Ads door Google