De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Week 1: kennismaken Mindset en feedback. Welkom  Vul zelf in: hoe wil jij kennis maken met je klas?  Als je dit in een aparte bijeenkomst doet, kun.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Week 1: kennismaken Mindset en feedback. Welkom  Vul zelf in: hoe wil jij kennis maken met je klas?  Als je dit in een aparte bijeenkomst doet, kun."— Transcript van de presentatie:

1 Week 1: kennismaken Mindset en feedback

2 Welkom  Vul zelf in: hoe wil jij kennis maken met je klas?  Als je dit in een aparte bijeenkomst doet, kun je meteen verder met de 7 weken opdracht. Die doe je nog voordat er verder iets is gezegd over wat er dit blok te gebeuren staat.  Zie deze invulling van de les als een suggestie.  Als je zelf andere ideeën hebt: voer die uit!  Geen harnas, zelf creatief blijven, je eigen weg, gebruik je ervaring, volg je hart en maak contact met je studenten.  Gebruik je de suggesties dan: kies! Het is teveel voor één les  Benodigdheden  2 flipoverbladen en stiften  (gekleurde) blaadjes A5 formaat  Of voor het aanmaken van een woordweb  Plakband  Schilders tape (wit papierenplakband) voor op de vloer

3 Over 7 weken….. Bron: Frankwatching.com  Stel je voor: over 7 weken hebben wij met elkaar dit blok SLB gedaan. We hebben als klas kennisgemaakt, we hebben individueel kennis gemaakt en we zijn op weg gegaan het tweede jaar in. Op weg naar het vinden van een stage en weer een stap verder in je individuele ontwikkeling als hulpverlener. Je bent ervaringen rijker, hebt kennis opgedaan en je vaardigheden weer wat aangevuld.  Het is het einde van de laatste les. Je staat met je hand aan de klink van het leslokaal. Heel snel evalueer je en je ervaart dat dit een goed blok is geweest wat betreft SLB.  Wat is er de afgelopen 7 weken voor nodig geweest om dit blok SLB als ‘goed’ te kunnen ervaren?  Schrijf dat op je kaartje en hang dat kaartje op de flappen.

4 Introductie SLB dit blok  SLB = Studie Loopbaan Begeleiding  Je ontwikkelt je je leven lang  Dit blok:  SLB (mentoraat)  Voorbereiding BPV-2  Nationale ouderendag (Kitty en Fred voor informatie)  Kiezen van klassenvertegenwooordiger(s)  Brainstorm over de wensen rondom SLB  Schrijf alle kreten op de flipovers waar ook de briefjes “over 7 weken” opgehangen zijn.  Ga met elkaar voor (onder, naast) de flipovers staan en maak een groepsfoto  Deel deze foto zodat iedereen hem heeft.

5 Mindset  Wat hebben we net gedaan?  Doelen stellen  Doelen halen:

6 Mindset  Onbewuste beïnvloeding door wat we denken: theorie uit de cognitieve therapie Situatie  gedachten over situatie  gevoelens  gedrag  gevolgen ik-jij-ander Les SLB  vorig jaar was SLB nuttig  neutraal/blij  aandacht  slb levert wat op ik heb er vast weer wat aan mijn docent heeft verstand van zaken Les SLB  ik heb geen begeleiding nodig  chagrijnig  met tel. spelen  geen idee wat had nu ook op een terras kunnen zitten er ingeleverd wat weet die docent nu van mijn ‘loopbaan’ moet worden

7 Oefening Mindset  Stelling 1: Ik word een goede hulpverlener, omdat ik er een aangeboren talent voor heb vs Ik word een goede hulpverlener, omdat ik me ervoor inspan me te ontwikkelen  Stelling 2: Als ik fouten maak, dan wordt duidelijk dat ik geen talent heb en kan ik beter stoppen met de opleiding vs Als ik fouten maak, dan wordt duidelijk dat ik meer inspanning moet leveren, of op zoek moet naar een andere strategie

8 Vervolg oefening  Stelling 3: Ik werk liever alleen, dan gaat het sneller en voldoet het product aan mijn eisen vs Ik werk liever samen, dan leer ik van de feedback en tips van anderen  Stelling 4: Ik vind feedback krijgen lastig, dan krijg ik het gevoel het niet goed te doen en denk ik erover dat ik geen talent heb en beter een ander vak kan kiezen vs Ik vraag regelmatig om feedback, ook als ik het niet zomaar krijg. Dan

9 Bevindingen uit onderzoek  Fixed en Growth mindset  2 filmpjes  Wat een ander kan, kan ik leren:  https://www.youtube.com/watch?v=JC82Il2cjqA&list=PL B45D10AFC https://www.youtube.com/watch?v=JC82Il2cjqA&list=PL B45D10AFC  Feedback:  https://www.youtube.com/watch?v=NWv1VdDeoRY https://www.youtube.com/watch?v=NWv1VdDeoRY  Feedback oefening

10 https://www.youtube.com/watch?v=_X0mgOOSpLU Ted talk Carol Dweck: “The power of yet” (10 min)

11 Feedback geven  Maak 2-tallen  1. Bespreek met elkaar:  Neem een moment in gedachten waarop je feedback hebt gekregen  Welke feedback was dat  Was dit meer fixth- of groei gericht?  Welke effect had dit op jou? (gedrag, gevoel, gevolgen)  2. Vertel elkaar kort (2 min) over een hobby, talent, gewonnen medaille, prestatie hoe dan ook  Geef feedback vanuit de Growth- gedachte  Op inspanning (op ‘doen’, niet op ‘zijn’)  Verwissel van rol  Welk effect had dit op jou? (gedrag, gevoel, gevolgen)

12 Afsluiten  Volgende keer:  Sollicitatiebrief en cv meenemen  Vast beginnen met een werkveldorientatie  Aanmaken Linked-In pagina  Lid worden van de linked-In pagina ASB jaar 2  Klassenvertegenwoordiger(s) upload de klassenfoto op de asb jaar 2 pagina (dus niet op je eigen pagina!), met daarbij de naam van de klassenvertegenwoordiger(s)  Evalueren  Terugpakken naar de trapmetafoor en de oefeningen in het begin:  Heeft deze les bijgedragen aan het kunnen nemen van die eerste trede?  Ja: wat moeten we blijven doen?  Nee: wat heb je nodig de volgende keer?  wat wordt daarin jouw bijdrage?  Wat verwacht je van een ander (concreet maken)?


Download ppt "Week 1: kennismaken Mindset en feedback. Welkom  Vul zelf in: hoe wil jij kennis maken met je klas?  Als je dit in een aparte bijeenkomst doet, kun."

Verwante presentaties


Ads door Google