De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hockey in de zaal 2015/12/10 versie 6 1. Introductie Mark Oudsen Ouder: van Isabella (momenteel in de jeugd D) Beroep: IT Architect Hockey achtergrond:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hockey in de zaal 2015/12/10 versie 6 1. Introductie Mark Oudsen Ouder: van Isabella (momenteel in de jeugd D) Beroep: IT Architect Hockey achtergrond:"— Transcript van de presentatie:

1 Hockey in de zaal 2015/12/10 versie 6 1

2 Introductie Mark Oudsen Ouder: van Isabella (momenteel in de jeugd D) Beroep: IT Architect Hockey achtergrond: geen “er in gegroeid” – Coach in F en E (veld en zaal) – Spelbegeleider F, E – Clubscheidsrechter (sinds mei 2015) 2

3 Onderwerpen Aanleidingen en doelstellingen Goed om te weten (algemeen, zaalleiding) Voorbereidingen voor het team Belangrijkste zaal spelregels De wedstrijd De spelbegeleider Pyschologie van het fluiten Referenties, website, forum 3

4 AANLEIDINGEN EN DOELSTELLINGEN 4

5 Aanleidingen Relatief weinig materiaal voor niet 11-tallen (3-, 6- en 8- tallen in de F en E) Veel materiaal is gericht op het toepassen van de regels (weinig op aanpak en psychologie en het wegnemen van drempels en stigma rondom het fluiten bijvoorbeeld) Weinig gericht op ouders (het enthousiast krijgen en coachen van deze ouders als coach, spelbegeleider of clubscheidsrechter (+) ) Geen integraal overzicht voor het spelen in de zaal (met alles wat er bij komt kijken buiten de wedstrijd …) 5

6 Doelstellingen Delen van mijn kennis en ervaring uit de jongste jeugd periode (F en E, veld en zaal) Compact all-in-one handleiding Voorlichting en ondersteuning voor (ouders van de) jongste jeugd voor de 1e keer in de zaal Ouders enthousiast(er) krijgen om als coach, spelbegeleider of clubscheidsrechter op te treden en ze te overtuigen dat het fluiten van wedstrijden leuk is! Discussies kunnen voeren over alles over en rond het fluiten van (hockey)wedstrijden Bevorderen van een goede cultuur rondom hockey 6

7 Kleine noot vooraf … Ik weet nog lang niet alles … Feedback, ideeën en correcties zijn welkom (zelfs noodzakelijk!) Altijd antwoord achteraf / opvolging via Alle informatie / kennis gaan naar mijn website 7

8 IN DE ZAAL: GOED OM TE WETEN 8

9 Spelen in de zaal … (1) Zaal stick en -bal lichtere stick dan op het veld: veldstick is niet toegestaan! Keeper zelfde outfit, maar … geen metalen riempjes onder de schoenen/klompen die beschadigingen kunnen veroorzaken Spelers – grotere handschoen ter bescherming van de hand aan te raden (in verband met blok op de grond en angst om stick tegen de hand te krijgen) bijvoorbeeld cricket handschoen (niet te groot!) – zaalschoenen die niet afgeven (!) 9

10 Spelen in de zaal … (2) Afmetingen A = 18-22m, B = 18-22m C = 9m D = 3m E = 6,03m F = 0,15m G = 0,30m, H = 0,10m 1 = 3m min, 2 = 1m min Het doel staat ACHTER de achterlijn (!) De balken staan met de schuine kant naar binnen (!) 10

11 Spelen in de zaal … (3) Let op de juiste lijnen (!) 6 m 9 m 11

12 Spelen in de zaal … (4) Er worden 3 wedstrijden achter elkaar gespeeld van elk 35 minuten (zonder rust!) 6 tegen 6 max. 12 spelers in één team; min. 4, max. 6 spelers in het veld “Thuis” of “Uit”? de thuis spelende partij (zie wedstrijdschema!) is verantwoordelijk voor de zaalleiding … Zorg dat iedereen 30 minuten voor aanvang van de wedstrijd aanwezig is en dat de spelers gereed zijn om te gaan warmlopen en/of inspelen warmlopen als er een wedstrijd gaande is: buiten de zaal 12

13 Zaalleiding (1) De thuis spelende partij moet voor het volgende zorgen: – Neerleggen balken, opstellen doelen, klaarzetten spelersbanken (charter ouders!) – Klaarzetten van de klok (aansluiten/testen) – Starten van de tijd / Bijhouden van de stand – Zorgen dat de 3 wedstrijden stipt starten/eindigen (Note: de zaalleiding kan dus niet weg na de 2 e wedstrijd!) – Invoeren van de stand in het digitale wedstrijdformulier (coach heeft de wedstrijdcode!) – Opruimen van de balken en de doelen na de wedstrijden (charter ouders!) (tenzij erna nog hockeywedstrijden worden gespeeld …) 13

14 Zaalleiding (2) Tijdig starten en eindigen van de wedstrijden: – 10 à 15 minuten voor de wedstrijd: kontakt met de spelbegeleider(s) met verzoek op tijd te starten (de spelbegeleiders moeten tevens zorgen dat de coaches op tijd de spelers opstellen!) – Ook al staan de partijen niet klaar, de klok wordt stipt op tijd gestart (gaat dus van de speeltijd af …) – Let er op dat de spelbegeleiders na 17,5 minuut wisselen van zijde (de klok blijft doorlopen …) – Tijdens een blessure blijft de klok doorlopen … – Het wisselen van partijen tussen de wedstrijden duurt maximaal 5 minuten (de klok wordt wederom stipt gestart) 14

15 Zaalleiding (3) Belangrijk: rust en orde in de zaal, met name tijdens de wedstrijd – In het algemeen: voorkom storende activiteiten – Warmlopen alleen toestaan als er echt ruimte voor is buiten het reguliere veld (inclusief spelersbanken en zijkanten van het veld) – Geen spelers om het veld of overspelen/inspelen met een bal in de zaal – Geen warmlopen om het veld 15

16 VOORBEREIDINGEN VOOR HET TEAM 16

17 Voorbereidingen voor het team Twee wedstrijden van 35 minuten op één dag (2 tegenpartijen!) Geen rust (alleen tussen de wedstrijden) Advies: sneller wisselen dan buiten! (bijv iedere 6 à 8 min) Wisselen van spelers wisselen in het midden van het veld; eerst er uit, dan pas er in (meer dan 6 spelers = strafcorner!) Belangrijkste zaalregels doornemen Gebruik de balk / Snel(ler) spelen Niet op de balken gaan staan (technisch gezien sta je dan namelijk ín het veld = strafcorner) 17

18 Ouders meer betrekken … Wie begeleidt de wissels? Tijd bijhouden + wie gaat er terug het veld in: schema! Wie helpt de coach? Uitleg geven bij de bank over wat goed en minder goed gaat Wie is spelbegeleider voor die dag? (1 ouder voor 2 wedstrijden, of 2 ouders elk een wedstrijd) Algemeen Zorg dat de kinderen genoeg te drinken krijgen (op de bank en tussen de wedstrijden; pauze = maar 5 min!) 18

19 BELANGRIJKSTE ZAAL SPELREGELS 19

20 Overzicht Eenvoudiger dan op het veld (maar sneller!) Basisregels Doelpunt ‘Self-pass’ ‘Vrije push’ ‘Lange corner’ Strafcorner Strafbal 20

21 Zaal regels (1) Basisregels – Bal blijft altijd op de grond, behalve bij: - rechtstreeks schot op doel binnen de cirkel (E: max kniehoogte) - opstuiteren van de bal tijdens aannemen is toegestaan (max 30 cm) – Block mits goed uitgevoerd: stick op de grond, 1 hand raakt de grond – Shoot altijd fluiten! (anders leren ze het nooit …) binnen de cirkel = strafcorner – Push en geen slag of andere methodes (maximale uithaal = 50 cm) Hint: stick uiteinde blijft op de grond en onder de kniehoogte … – Liggend spelen is niet toegestaan (wel voor de keeper mits hij/zij zich helemaal in de cirkel bevindt) – Wisselen mag altijd, behalve voor- en gedurende een strafcorner – Bolle kant van de stick mag nooit worden gebruikt 21

22 Zaal regels (2) Doelpunt – Moet altijd in de cirkel zijn gespeeld door een aanvaller (binnenkant cirkellijn) – De bal is de achterlijn gepasseerd (dus niet óp de lijn) – Eigen doel bestaat dus niet! – Geldig als de bal onderweg wordt aangeraakt door een verdediger maar in het doel eindigt – Strafcorner als de bal onopzettelijk wordt geraakt door een verdediger – Strafbal als de bal opzettelijk wordt geraakt door een verdediger (E: strafcorner) – Uit-push als de bal door een aanvaller wordt geraakt 22

23 Zaal regels (3a) ‘Self-pass’ Geen fluitsignaal nodig om verder te spelen – Vrije push (overtreding) – Uit-/In-push (achterbal, bal buiten het veld) ‘In-push’ – Nemen op de plek waar de bal is uitgegaan – 1 meter vanaf de balk ‘Uit-push’ – Nemen ter hoogte van waar de bal achter is gegaan, maximaal 9m vanaf de achterlijn 23

24 Zaal regels (3b) ‘Vrije push’ – Bal op plaats van de overtreding – De bal moet stil liggen – Push! (bal moet op de grond rollen) – Tegenstander op eigen helft: 3 meter afstand – Op aanvallende helft: beide partijen 3 meter! ‘Lange corner’ – Bestaat niet in de zaal: Uit-push ! 24

25 Zaal regels (4) Strafcorner? – Bij (opzettelijke) overtreding op de aanvaller op eigen helft Alleen als het echt “expres” is en er sprake is van een ‘grove’ overtreding (ruw duw/trek werk, speler laten struikelen, …) – Bij opzettelijk over de achterlijn spelen van een verdediger De keeper mag de bal wel kaatsen over de achterlijn (dus niet: bewust wegslaan over de achterlijn …) – Als de bal in de kleding van de keeper vast zit – In de E: Alleen als beide partijen de strafcorner kunnen spelen! (anders vrije push buiten de cirkel) 25

26 Zaal regels (5) Strafcorner! – Maximaal 4 verdedigers (inclusief keeper!) op de eigen helft (de rest achter de middenlijn) – Keeper in het doel, de overige verdedigers aan de andere zijde van het doel dan waar de bal genomen wordt – Alle uitrusting en ledematen achter de achterlijn (behalve één voet van de pusher) – Verdedigers mogen niet achter het doel langs lopen 26

27 Zaal regels (6) Strafbal? – Niet in de E … Geef maximaal een strafcorner en licht vooral toe waarom dat wordt gedaan 27

28 DE WEDSTRIJD 28

29 De wedstrijd Voorbereiding Doel van de hockey als sport Spel- en Teambegeleiding Uitslag doorgeven 29

30 Voorbereiding “Belangrijkste aandachtspunten voor deze dag” – Positie houden – Vrijlopen (van de bal weg) – Overspelen (via de balk) “Opstelling” – Posities – Wissels “Warmlopen” Bitjes en scheenbeschermers (verplicht!) Op tijd klaar staan (2 à 3 minuten vóór de wedstrijd) 30

31 Doel van de hockey als sport Doelen van elke wedstrijd: – Plezier (met elkaar) – Veiligheid (voor elkaar) – Leerzaam “Shake Hands”! In de Jongste Jeugd – Veel uitleggen / toelichten (“Waarom?”) – Spelbegeleiders mogen hiervoor het spel stilleggen 31

32 KNHB voorlichting Spel- en Teambegeleiding Spelbegeleiders Coaches Situaties Elkaar opzoeken Kennismaken Zelfde aanpak zaal/veld KNHB voorlichting: (Filmpje 2, 7min) https://www.youtube.com/watch?v=VMa7bdpJtgo 32

33 Uitslag doorgeven Uitslag doorgeven: – LISA DWF (Digitaal Wedstrijd Formulier) (app of site) https://dwf.lisa-is.nl/ – De coach heeft de wedstrijdcode (in de zaal) – Bij problemen neem kontakt op met de betreffende wedstrijdsecretaris:  Over HDS  Organisatie 33

34 DE SPELBEGELEIDER 34

35 De spelbegeleider Inleiding Regels: kennen, zien en toepassen Balans in de wedstrijd Omgaan met het competitie element Coaching 35

36 Inleiding Drempels / Stigma – “Fluiten is eng en je krijgt kritiek van iedereen” – “Ik weet niets van de regels” – “Ik sta voor aap als ik een fout maak” – “Ik weet niet wat ik moet doen” Waarom zou ik gaan fluiten? – “Ik kan de wedstrijd (positief) beinvloeden!” – “De kinderen hebben er van geleerd!” Maar … wat is “goed fluiten”? 36

37 Inleiding Principes – De spelbegeleider / scheidsrechter heeft altijd gelijk – De spelbegeleider / scheidsrechter kan fouten maken Niet gezien … Verkeerd beoordeeld … Regels foutief toegepast … – De spelbegeleiders / scheidsrechters vormen samen een fluit-team (!) Bij twijfel: leg het spel stil (fluiten) en overleg met elkaar hoe de situatie het beste kan worden opgelost 37

38 Inleiding Principes (vervolgd) – Geen discussies met de spelers tijdens de wedstrijd “Feedback” van spelers niet tolereren en direkt de speler er op aanspreken (!) – Geen andere activiteiten tijdens het fluiten Volle aandacht bij het spel! – Neutraliteit ten aanzien van de eigen club Regels consistent toepassen op beide teams Niet voortrekken! (maar ook niet benadelen …) 38

39 Inleiding Principes (vervolgd) – Kijken / Doen = Leren (!) Begin bij eenvoudige wedstrijden (zoals in de E) Begin bij plezierwedstrijden (lagere klasses; niet van toepassing op de E) Fluit regelmatig, kijk mee bij wedstrijden (bedenk wanneer jij zou fluiten en waarvoor) Vraag om feedback na de wedstrijd bij de coaches en de andere spelbegeleider 39

40 Regels: zien en toepassen (1) Regel kennis: – Lees de zaalregels van de KNHB (let op jaartal!) – Let op eventuele aanvullende seizoen informatie – Druk de regels af (zie referenties) – Pik de relevante informatie er uit voor jezelf: markeer secties waar je moeite mee hebt – De dag voor de wedstrijd of vooraf aan de wedstrijd nog een keer luchtig doornemen 40

41 Regels: zien en toepassen (2) Focus! (in volgorde van aanleren!) 1.Kijk naar de bal 2.Wie heeft de bal het laatst aangeraakt? 3.Wordt de bal juist gespeeld (push)? Geen slag (!); maximaal 50 cm stickbeweging Hint: stick niet boven kniehoogte (voor de push) 4.Shoot (bal tegen voet of lichaam)? Fluit altijd en direkt! (bij E inschatten naar niveau) 5.Vrije slag: 1.Afstand ! (3 meter in de zaal) 2.Pas na 3 meter of overspelen de cirkel in! (via de balk geldt ook als overspelen!) 41

42 Regels: zien en toepassen (3) Wees duidelijk! (in volgorde van aanleren!) 1.Fluit hard / duidelijk / overtuigend Niet fluiten is geen optie en resulteert in onduidelijkheid 2.Leg uit waarom je fluit 3.Leg uit wat je verwacht dat er gebeurt “Vrije slag voor …”, “Strafcorner”, “Uit-push” 4.Fluit indringender als de spelers niet doorhebben dat je fluit 5.Wees zo veel mogelijk consistent in het fluiten 42

43 Regels: zien en toepassen (4) Voordeel? 1.Overtreding gezien, maar nog geen balverlies … 2.Voordeel: laat doorspelen! (eventueel met de stem aangeven: “doorgaan!”) 3.Nadeel: alsnog fluiten! (dat kan ook nog een paar seconden na de overtreding) 4.Let op: in de cirkel alleen voordeel geven als er gescored had kunnen worden. Alle overig: fluiten! (strafcorner of uit-push) (bal wordt op het doel gespeeld in de cirkel, verdediger maakt opzettelijk shoot vlak bij de achterlijn terwijl de bal onderweg was het doel in = voordeel = geldig doelpunt) 43

44 Regels: zien en toepassen (5) Tips – Hakken = vorm van afhouden waarbij niet op de bal wordt gespeeld (hoorbaar als harde klap) – Afhouden = bal is niet speelbaar door de tegenpartij – Gevaarlijk spel = fysiek gevaar voor enige speler Blok: er proberen door heen te spelen Stick doorzwaaien Aanleren – Niet fluiten = doorspelen! (hardop uitspreken helpt) 44

45 Balans in de wedstrijd Spreek vooraf de wedstrijd de coach van zowel het eigen team als de tegenstander en vraag naar ‘aandachtspunten’ Maak vooraf afspraken met je collega spelbegeleider / scheidsrechter – Wie fluit in welke cirkel? – Hoe gaan we om plezier en veiligheid? In het geval van duidelijk overwicht vanuit een team: maak tijdens de wissel nieuwe afspraken (of als het nodig is eerder door het spel te pauzeren) – Sterkere partij maakt zwakkere opstelling – Zwakkere partij wordt door de spelbegeleider extra begeleid (inzicht geven) 45

46 Omgaan met het competitie element De scores in de Jongste Jeugd worden alleen gebruikt om gelijkwaardige teams in te delen in het wedstrijdschema Oproep aan de ouders (en de coach): Positief stimuleren, niet sturen (doe dit of dat) en niet afrekenen op winnen-verliezen (“lekker gespeeld” en “volgende keer beter”) 46

47 Coaching Je staat er als spelbegeleider niet alleen voor! – Er is ondersteuning beschikbaar vanuit de vereniging, zie “Organisatie” – “Bij wie moet ik zijn voor …?” Ondersteuning als beginnende fluiter Heb je net je scheidsrechterskaart gehaald maar wil je nog wat begeleiding bij je eerste fluitbeurten? Dat heb je zo voor elkaar via 47

48 PSYCHOLOGIE RONDOM HET FLUITEN 48

49 Psychologie rondom het fluiten Invloeden en beïnvloedbaar: Spelers Ouders Coaches Publiek Clubcultuur Belangrijke aandachtsgebieden Kritiek van ouders, publiek, spelers Afspreken, aanspreken Steven Pont: psycholoog De kracht van Gezag Vervang “voetbal” door “hockey” (Filmpje 1, 7m30) https://www.youtube.com/watch?v=mjYFndwK8CE 49

50 Samenvatting filmpje #1 Voorbeeldgedrag kan/zal de spelers en ouders positief beïnvloeden! – Op tijd zijn … – Elkaar aanspreken op (on)gewenst gedrag … – Duidelijkheid … Zeker in de Jongste Jeugd staat het spelplezier en het leren spelen voorop, niet het winnen! Aanspreken, afspreken, uitspreken … (zowel voor ouders als spelers!) Balans tussen de zachte en harde hand … 50

51 REFERENTIES, WEBSITE, FORUM 51

52 Referenties, website, forum Regels, aanpak, interpretatie, forum, referenties zaal/veld Koninklijke Nederlandse Hockeybond “Scheidsrechters” Zaal regelement 2015 (volledig) Belangrijkste verschillen veld-zaal Zaalhockeyregels Jongste Jeugd Spelwijzigingen seizoen

53 DISCUSSIE / VRAGEN / FEEDBACK

54 DANK VOOR JULLIE AANDACHT EN INTERESSE ! Tot ziens op de website het forum of een volgende gelegenheid …


Download ppt "Hockey in de zaal 2015/12/10 versie 6 1. Introductie Mark Oudsen Ouder: van Isabella (momenteel in de jeugd D) Beroep: IT Architect Hockey achtergrond:"

Verwante presentaties


Ads door Google