De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Topklas Excellentieprogramma Veehouderij Innovatie analyse Master leren en innoveren La 3 Innovatie-analyse.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Topklas Excellentieprogramma Veehouderij Innovatie analyse Master leren en innoveren La 3 Innovatie-analyse."— Transcript van de presentatie:

1 Topklas Excellentieprogramma Veehouderij Innovatie analyse Master leren en innoveren La 3 Innovatie-analyse

2 Ontstaan innovatie Vraagkant: –Veehouderij transitie –Innovatiegerichte ondernemers –Faciliterende overheid Aanbodskant: –Excellente leerlingen en docenten –Toekomstgerichte Heliconbeleidsbepalers

3 Doelstelling Het bieden van een exclusief, verdiepend topklas programma aan excellente leerlingen binnen (in aanvang) de opleiding veehouderij

4 Topklas & Innovatie Curriculum Veehouderij : pilotjaar Doelstelling: Topjaar model opschalen naar andere afdelingen Samen met (top) bedrijven/ organisatie innoveren Leerlingen frisse blik en onderbouwende mening Boven op regulier onderwijspakket > Investering in zichzelf In pilot jaar > 7 themabijeenkomsten ( incl. Kick-off) Kennis delen met klasgenoten en andere docenten i.s.m. vakdocenten

5 De bedoeling De bedoeling is het levend principe van de organisatie > de belangrijkste factor in het richten van de pijl van binnen naar buiten > dus vanuit de leerling toezichtwereld systeemwereld leefwereld bedoeling denkrichting de missie, het waarom organisatie wijze cultuur eisen wet- en regelgeving

6 Structuur > vlieg > Mintzberg (2006) Goedkeuring excellent programma Lid adviesgroep Vestigings- coordinator Collega’s vakgroep Collega’s andere afdeling

7 Mintzberg: configuratie > coördinatie Structurele Configuratie Primaire coördinatie mechanisme Voornaamste deel van de organisatie Type decentralisatie Simpele structuurDirect toezichtStrategische top Verticale en horizontale centralisatie Machinebureaucratie Standaardisatie van werkprocessen Technostructuur Beperkte horizontale decentralisatie Professionele bureaucratie Standaardisatie van vaardigheden Uitvoerende kern Verticale en horizontale decentralisatie DivisiestructuurStandaardisatie van outputMiddenkader Beperkte verticale decentralisatie AdhocratieOnderlinge aanpassingOndersteunende dienstenSelectieve decentralisatie Papieren weergave > praktijk complexer elke organisatie heeft van elke configuratie wel iets in zich

8 Connected Company > Gray (2013)

9 Connected company en de Topklas

10 Kenmerken: creatieve werkomgeving, leiders zijn innovators, experimenteren en innoveren staan hoog in het vaandel, toonaangevend intern en extern Cultuur > Cameron en Quinn (2011)

11 Ongeschreven regels sociale spel > Hofstede (2005)

12 Innovatie > Rogers (2003) 110 leerlingen topklas; 2 docenten 1adoptie door collega’s en andere leerlingen 1collega’s llen van andere afdelingen 1collega’s/ llen van afd.,die verplicht worden 1collega’s, llen die niet willen

13 Kunst van innovatie > Guy Kawasaki ( 2014) 1.Make Meaning: van betekenis zijn 2.Make a Mantra: waar sta je voor? 3.Jump tot he next curve: nadenken over de toekomst 4.Roll the Dicee(Deep Intelligent Complete Empowering Elegant): waarde toevoeging 5.Don’t worry be crappy: leren door fouten 6.Let 100 flowers blossom: samen met anderen > succes 7.Polarize people: leren van de tegenstellingen 8.Churn baby, churn: openstaan voor feedback 9.Niche thyself: nadenken over een uniek en waardevol aanbod van een product, dienst 10.Perfect your pitch: zich zelf constant verbeteren > soft skills

14 Ruimte geven > J Gaspersz (2013) 10 leerlingen 2 docenten 8 adviesgroep leden Out of the box denken Buiten eigen grenzen Pilot met als doel olievlekwerking llen/afdelingen

15 Power: competenties <> talent CompetentiesTalenten Komen van buitenafKomen van binnenuit Vaardigheid wordt vastgesteldVaardigheid is onbewust aanwezig Gekoppeld aan leren (diploma’s) en werk (functies) Komen tot uiting in de vele persoonlijke en professionele rollen, die iemand vervult Aangeleerde vaardigheden en gedragAangeboren en horen bij en bepaald persoon Aan slijtage onderhevig moeten onderhouden worden om te behouden Duurzaam, het blijft bij de persoon en men leert het niet zomaar af Objectief > verbonden met wat hoort en wat men verwacht Affectief > verbonden met wat iemand wil > met zijn hart, emoties en passie Breed te ontwikkelen als je aanleg en inzet toont Springen eruit door natuurlijke aanleg Kosten eerder energie en kans op vervormen onder innerlijke druk Geven energie en voldoening en blijven constant > ook in stress situaties Noodzakelijk om te presterenNoodzakelijk om het verschil te maken Talent Flow Passie

16 Vrijheid voor talenten> Jef Staes (2011) Diplomavrij Functievrij Pensioenvrij “Waar je talenten en behoeften van de wereld elkaar kruisen ligt je roeping” Aristoteles

17 Ontwikkeling individu (leerling en docent) m.b.v. Stephan Covey (1989) Otto Scharmer (2007)

18 Groei in een groep> Presence > Senge, Schramer ea (2015) Betrek de groep erbij Neem de tijd Ben bewust van je omgeving Stel vooroordelen uit Durf te leren en te experimenteren.

19 Leiderschap ontraadseld > M de Vries (2007) Mens terug in de organisatie > uitgaan van de leerling Effectief leiderschap geijkte paden verlaten > connected company Hoog IQ niet de leidraad > het talent Vermijden mossel-syndroom > binding van medewerkers op een positieve wijze Werken met “gezonde” mensen De vier H’s van effectief leiderschap: Hoop, Humaniteit, Humuliteit (nederigheid) en Humor

20 Vragen ???? Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Topklas Excellentieprogramma Veehouderij Innovatie analyse Master leren en innoveren La 3 Innovatie-analyse."

Verwante presentaties


Ads door Google