De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper."— Transcript van de presentatie:

1 SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1

2 Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper & informatievaardigheden Week 3Feedback van elkaar 1 e deel technisch paper (1 deelvraag) Week 4Concept technisch paper inleveren (geen les) Week 5Feedback concept technisch paper (individueel) Week 6Inleveren definitief technisch paper (geen les)

3  film met uitleg van CANVAS Business Model film met uitleg van CANVAS Business Model

4 CANVAS business idee  Ideeën van Osterwalder en Pigneur (2009)  Co-creatie van 470 strategieprofessionals uit 45 landen  Gefinancierd en self-published, zonder hulp van traditionele uitgevers  Elke business (basisidee) in te delen in 9 elementen  Vormen samen een canvas (visueel model)  Wordt duidelijk hoe het verdienmodel er uitziet maar ook de organisatie, klanten, relaties en leveranciers  In plaats van allerlei geschreven businessmodellen

5 9 Elementen Canvas Business Model 1. Customer segments 2. Value propositions 3. Customer relationship 4. Channels 5. Revenue streams 6. Key resources 7. Key activities 8. Key partners 9. Cost structure

6 CANVAS BUSINESS MODEL VISUEEL

7 Voor wie? Customer segmentsCustomer relationshipChannels (levering) Voor wie ontwikkelen we het product? Wat zijn hun behoeften? Wat zijn de belangrijkste klantgroepen? Aan welke segmenten levert de onderneming? Voor wie kan de onderneming de meeste waarde creëren? Op welke manier heb je contact met je klant: face-to-face of alleen online? Waarom? Welke relatie dient de organisatie met specifieke klantgroepen op te bouwen? Hoe duurzaam is de relatie met klanten? Welke relatie bestaat er nu met klanten? Hoe kunnen ze je product krijgen? Hoe breng je het onder de aandacht? Via welke kanalen dient de onderneming met de klant in contact te komen? Op welke manier verkoopt de onderneming aan klanten? Welke kanalen werken het best?

8 Onderscheidende waarde Value propositions Welke waarde (onderscheidende of toegevoegde) heeft het product voor je klant? Welke problemen kun je voor je klant oplossen? Welke waarde levert de onderneming? (voorbeeld beste prijs of service) Aan welke klanten wil de organisatie leveren? Functioneel maar uitgebreider, beter en aantrekkelijker dan concurrentie

9 Hoe breng je de waarde tot stand? Key partnersKey resourcesKey activities Wie zijn jouw belangrijkste partners in dit geheel? Wat zijn hun activiteiten en hun bronnen? Wat zijn de belangrijkste partners? Welke rol spelen de belangrijkste partners? Hoe kan de onderneming samen met partners succesvol zijn? Wat zijn de bronnen of kerncompetenties die nodig zijn voor dit product? (fysieke middelen) Welke bronnen zijn vereist voor een succesvolle waarde propositie? Welke bronnen zijn vereist voor CRM (Customer Relationship Management)? Welke activiteiten zijn nodig om het product te maken, te verkopen of bij de klant te krijgen? (kwaliteit, onderhouden en werving klanten) Wat zijn de voornaamste activiteiten van de onderneming voor een succesvolle waarde propositie?

10 Opbrengsten en kosten Revenu streamsCost structure Hoe verdien je hier geld mee? Voor welke waardepropositie willen klanten betalen? Waarvoor en wat betalen huidige klanten? Hoe ziet het verdienmodel van de onderneming eruit? Welke kosten worden gemaakt om het product te maken? Ook huur pand, materialen, mensen etc. Wat zijn de belangrijkste kosten binnen het business model? Wat zijn de duurste key activities en key resources? Waar zitten de grootste uitgaven?

11 Opdracht met CANVAS (op A3 uitgeprint)  Maak het CANVAS Business Model inzichtelijk voor de ontwikkeling van jullie app  Vul de canvas in en geef de productowner aan de hand hiervan een pitch  Diegene presenteert die dat voorheen nog nooit gedaan heeft!

12 Maar voordat we beginnen...  Welke ideeën per groep zijn er?  Eerst wat concepten uitwerken  1 idee kiezen en vervolgens CANVAS uitwerken


Download ppt "SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper."

Verwante presentaties


Ads door Google