De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Minor Mobile Life voor Dinf-3 en DCmd-3 George Pluimakers Studiejaar 2012/2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Minor Mobile Life voor Dinf-3 en DCmd-3 George Pluimakers Studiejaar 2012/2013."— Transcript van de presentatie:

1 Minor Mobile Life voor Dinf-3 en DCmd-3 George Pluimakers Studiejaar 2012/2013

2 Even voorstellen...  George Pluimakers, informatie architect bij NS geass. partner Informatie Management Nederland (IMN);  > 25 jaar ervaring in ICT, waarvan >15 jaar in diverse consultancy functies; huidige functie: informatie architect  Specialismen: business-IT alignment, architectuur, informatie management, opzetten en verbeteren van ICT-beheer en service management

3 Agenda  Overzicht en uitleg opdrachten  Uitleg  Owp2: Trends & Development  Owp2: Innovatie & Concept development

4 Onderwerpen  Mobiel publiceren (in het verlengde van content management)  Mobiele Customer Relationship Management (CRM)  Mobiele Business Intelligence (BI)

5 1. Mobiel publiceren  Publiceren op PC’s, maar nu ook mobiele devices  Een set diensten om content te “vangen”, organize, opslaan, beveiligen, en distribueren tussen “genetwerkte” omgevingen  Content en applicatie infrastructuur  Content delivery, apart van presentatie, op één locatie beheren  Customize look & feel van een site of applicatie Ref: Drupal

6 Mobiel publiceren Drupal renders content to themes via HTML and HTTP for a browser, or uses web services via XML or JSON for native mobile applications.

7 Kern van de oplossing  Delivering content to devices of all sizes and capabilities.  Developers have multiple options on how best to deliver a mobile experience, either by extending the capabilities of a web site to a mobile browser, or by linking a native mobile application directly using web services.

8 Dedicated, specifieke sites…  … met thema’s voor renderen content, op specifieke devices, en in verschillende contexten.  Een organisatie die tegelijk wil publiceren op desktops, smart phone en tablets onderhoudt 3 Drupal-powered sites, elk met een specifiek theme geënt op de mogelijkheden van het device.  Bijvoorbeeld: het desktop theme laat alle opties op één pagina zien, met meerdere links van koppen en plaatjes; het smart phone theme, voor een kleiner scherm, laat alleen de meest populaire opties zien met koppen in een lijstje.

9 … en specifieke conversie tools  … met tools als Mobify and Velocitude, kunnen ontwikkelaars eerst specifieke content elementen identificeren in een volledige desktop site, welke onderdeel meoten worden van mobiele web applictie  Ze kiezen dan de content types op desktop web pagina’s en beelden die af op een template voor een mobiel device.

10 Responsive design  Eén presentatie laag en thema rendert automatisch content op meerdere devices.  Met innovatieve technologieën, inclusief HTML5 en jQuery Mobile  Manage presentatie en interactie over verschillende devices  tekst en beelden automatisch aanpassen aan device scherm afmeting;  toetsaanslagen en mouse kliks afgebeeld op “swipes and taps” van een touch screen.

11 Voorbeeld 1

12 Voorbeeld 2

13 2. Mobiele CRM  Onderweg bewerken, beheren en administreren van klantrelaties; dat wil zeggen permanente toegang tot alle relevante (actueel en kwalitatief hoogwaardige) klantgegevens in de CRM oplossing.  Voor buitendienst medewerkers, …  Kan kwalitatief slechts net zo goed zijn als de database van de CRM oplossing waarop het is gebaseerd  Van cruciaal belang dat gebruikers gemotiveerd omgaan met het systeem, het nut van het werk inzien en dat de organisatie de CRM filosofie in praktijk brengt.

14 Functionaliteiten  bezoekverslaglegging, het beheer van afspraken en taken, evenals de bezoek- en personeelsplanning. optimaliseren van de bezoekfrequentie, orderbewerking, routeplanning  accountmanagement: zoeken naar klanten in het systeem, het rechtstreeks oproepen van het telefoonnummer uit het gegevensrecord, de informatie over de klant en het traceren van zijn adres, contactmanagement: bv. afspraken verdelen over mobiele toestellen  Gegevens worden mobiel ingevoerd, geanalyseerd en in realtime in de volledige organisatie via alle kanalen beschikbaar gesteld

15 Voordelen Bron: Forrester, 2009: Online enquête wereldwijd onder 1005 IT- en bedrijfsbeslissers die deelnemen aan koopbeslissingen inzake CRM

16 Hogere productiviteit  Mediumbreuk tussen het zoeken van informatie en het gebruiken van informatie verdwijnt  Resulteert in een duidelijk kortere procesketen, die geen organisatorische tussenstappen vereist en de gegevens uniform verwerkt.  Door het ophalen en invoeren van gegevens op locatie stijgt de gegevenskwaliteit - de kans dat bij de registratie achteraf besproken punten worden vergeten, wordt aanzienlijk kleiner. Het foutief registreren van gegevens wordt door de directe invoer grotendeels voorkomen.

17 Branche voorbeelden van mobiele processen  Industrie  Tickets/service order  Service verslag  Life science  Verspreiden van monsters  Bezoekverslagen  Order management  Store check/POS  Financiële dienstverlening  Advies op locatie  Efficiency & compliance

18 Belangrijke eisen aan nuttige mobiele applicaties  Alleen de essentiële inhoud op het beeldscherm;  Eenvoudige navigatie met weinig klikken;  Op rollen gebaseerde functionaliteiten;  Snelle synchronisatie;  Intuïtief gebruik;  Geen dubbele registraties;  Veiligheid (bijvoorbeeld ook bij verlies van het toestel).

19 3. Mobiele BI  Recente Mobile Business Intelligence Market Study van Dresner Advisory Services: 33 % van organisaties claimt dat zij mobile BI gaan leveren aan > 40 % van hun personeel in komende 2 jaar  Slechts 4% van organisaties vindt mobile BI (nog) iet belangrijk  Gartner voorspelt dat in 2013, 33% van BI functionaliteit afgenomen zal worden via handheld devices, omdat door vooruitgang in mobiele rapportage en analyses er steeds meer BI gebruikers komen.

20 Hoe kiezen voor Mobiele BI oplossing?-1  Benut het mobiele BI platform bestaande assets ? (hardware, software licenties)  Ondersteunt het platform “alle devices”?  Kunnen off line gebruikers alle functionaliteit benutten?  Zijn offline documenten veilig? (ook uitwisseling met klanten, externe partijen..)  Worden native functies van devices ondersteund?  Kan BI geïntegreerd in andere mobiele apps? Bron: Twelve Things to Consider When Implementing Mobile BI, Information Builders

21 Hoe kiezen voor Mobiele BI oplossing?-2  Kan mobiele BI platform uitgebreid worden met transacties? (mobiele medewerkers willen ook data wijzigen)  closed-loop BI in mobile omgeving: gebruikers kunnen niet alleen data ophalen en bekijken, maar ook wijzigen, toevoegen of verwijderen  Centraal beheer, wat kan/mag eind gebruiker?  Aparte ontwikkeltools, mobiele servers  Beheerders kunnen rapporten en functies geven aan specifieke gebruikers, gebruik monitoren, gebruikersgroepen toewijzen, rechten toekennen, schedulen distributie, event-driven alerts..  Abonneer mogelijkheden (pull en push)  Beheer van grote aantallen rapporten (document management)  BI documenten mailen  Gebruiksgemak (tap, mail, “Excel”)

22 Case : GUESS-1  Continues to dress and accessorize the world with fashion-forward apparel, handbags, watches, shoes, and more  Early adopter: in 2008 To this end, GUESS selected MicroStrategy to develop a mobile business intelligence initiative that delivered operational information to end users’ Blackberry smartphones  Open up a PDF document, get a quick snapshot of the business, and make immediate decisions that impact sales and revenue growth  NEXT STEP Application: Sales and Marketing Analysis for iPad  In 2010, GUESS chose MicroStrategy Mobile to develop an iPad app that allows its executives, designers, and merchants to analyze sales performance Ref: Mobile BI apps - MicroStrategy

23 Case : GUESS-2  Today, GUESS users, including executives, merchants, regional directors, visual merchandisers, buyers, and planners, have access to 13 dashboards captured in one, easy-to-use app that highlights prevalent sales trends.  For example, executives at the company’s Los Angeles-based headquarters can tap on summarized information such as sales performance by region (e.g., U.S. stores vs. Canadian stores), tap and swipe on margins (e.g., Are they up or down?), see trend information, and resolve pain points.  “On the iPad, the information decision makers need is easily accessed in a way that encourages them to use it.”

24 Case : GUESS-3  Executives can be quickly briefed about the state of the business with a few swipes and taps. They are able to view graphs and charts on the business as well as view the weekly, monthly, and yearly sales at the company level or drill down to the store level.  Merchants can access the app and look at the data in multiple ways. They can see best sellers across multiple levels of detail and drill down into a specific store; view inventory or sales on a map; and look at detailed information by style, down to the size level with over four months of history.  The merchants can analyze this information while traveling, at home, or more importantly, when visiting stores. “ Allowing users to have a clear view of financials and sales in addition to best sellers gives everyone a better view of what’s driving the business”

25 SaaS BI  “The compelling economics of Cloud-Based Analytics SaaS BI geschikt voor: organisaties die met BI starten divisies en afdelingen van grote organisaties Operationele uitgaven ipv hoge aanloopkosten

26  ‘Mobiel’ is inpasbaar in veel processen  ‘Mobiel’ biedt meerwaarde voor specifieke processen  Werknemers  klanten, externe partijen..  Uitvoeren werk + sturing van business!  Cruciaal: keuze mobiel platform en beheer Conclusies intern extern


Download ppt "Minor Mobile Life voor Dinf-3 en DCmd-3 George Pluimakers Studiejaar 2012/2013."

Verwante presentaties


Ads door Google