De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek."— Transcript van de presentatie:

1 Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek Utrecht dsds (workshop voor KNVI jaarcongres, 12 november 2015, Nieuwegein) @MsPhelps @jeroenbosman beschikbaar via: http://dx.doi.org/10.6084/m9.figshare.1619728 http://dx.doi.org/10.6084/m9.figshare.1619728 workshop handleiding: http://dx.doi.org/10.6084/m9.figshare.1619729 http://dx.doi.org/10.6084/m9.figshare.1619729

2 gebruikersinterviews, panels kenmerken: je meet wat mensen zeggen, niet wat ze doen het is kwalitatief je gebruikers zijn zich bewust van het onderzoek Hoe? enquêtes kenmerken: je meet wat mensen zeggen, niet wat ze doen het is kwantitatief je gebruikers zijn zich bewust van het onderzoek Hoe?

3 sentiment analyse kenmerken: je meet wat mensen zeggen, niet wat ze doen het is kwantitatief je gebruikers zijn zich niet bewust van het onderzoek Hoe? web analytics kenmerken: je meet wat mensen doen, niet wat ze zeggen het is kwantitatief je gebruikers zijn zich niet bewust van het onderzoek Hoe?

4 observatie gedrag, ongemodereerd kenmerken: je meet wat mensen doen, niet wat ze zeggen kan kwalitatief of kwantitatief zijn je gebruikers zijn zich niet bewust van het onderzoek Hoe? observatie gedrag, gemodereerd [bv. eye tracking / read aloud] kenmerken: je meet wat mensen doen, niet wat ze zeggen kan kwantitatief of kwalitatief zijn je gebruikers zijn zich bewust van het onderzoek Hoe?

5 meten downloads / uitleningen etc. kenmerken: je meet wat mensen doen, niet wat ze zeggen het is kwantitatief je gebruikers zijn zich niet bewust van het onderzoek Hoe? A/B tests kenmerken: je vergelijkt 2 situaties (experimenteel) altijd in combinatie met een andere onderzoeksopzet Hoe?

6

7 uitbesteden aan onderzoeksbureau kenmerken: is duur vraagt veel overleg is snel het bureau is mogelijk in staat tot zaken die je zelf niet kan Wie? zelf individueel uitvoeren kenmerken: er is geen overleg nodig heeft risico van beperkte blik je hebt mogelijk onvoldoende expertise Wie?

8 project binnen eigen organisatie kenmerken: is vaak zorgvuldig soms traag mogelijk onvoldoende expertise Wie? analyse op data van anderen kenmerken: is mogelijk goedkoop data misschien niet exact wat je zou willen Wie?

9 analyse literatuur van anderen kenmerken: is goedkoop uitkomsten mogelijk niet precies van toepassing op eigen situatie Wie? gezamenlijk met aantal bibliotheken kenmerken: vereist veel overleg is soms traag je kunt kosten delen heeft als meerwaarde: vergelijking Wie?

10 onderzoek door stagair(e) kenmerken: vraagt (veel) begeleiding er zijn weinig directe kosten je kunt profiteren van vrije rol en frisse blik stagair(e) Wie?

11

12 leeruitkomsten toelichting: deze geven aan wat je gebruiker aan je dienst heeft of met je dienst kan gebruikcijfers toelichting: deze geven aan hoeveel een dienst wordt gebruikt Wat?

13 gedrag toelichting: dit geeft aan hoe een dienst wordt gebruikt tevredenheid toelichting: dit geeft aan hoe gebruikers van een dienst zich voelen Wat?

14 meningen toelichting: deze geven aan hoe een dienst wordt beoordeeld Wat? ideeën toelichting: deze geven aan hoe een dienst verbeterd kan worden Wat?

15 populatiekenmerken toelichting: deze geven aan door wie dienst wordt gebruikt uitgaven/inkomsten toelichting: deze geven aan hoeveel een dienst kost Wat?

16

17 aanbieden/bedenken nieuwe dienstverlening toelichting: om (potentiële/toekomstige) behoefte van bestaande of nieuwe doelgroepen te achterhalen Waarom? verbeteren/aanpassen bestaande dienstverlening toelichting: om veranderende behoefte te volgen om diensten concurrerend te houden Waarom?

18 identificeren nieuwe gebruikersgroepen toelichting: Om potentieel meer gebruik te genereren voor diensten, en mogelijk meer inkomsten te genereren Waarom? verhogen efficiëntie (tijd, geld) toelichting: om meer te doen met dezelfde mensen en middelen Waarom?

19 identificeren gaten in kennis/expertise toelichting: om competenties/kennis van je eigen mensen up-to-date houden Waarom? aantonen ROI (return on investment) toelichting: om je toegevoegde waarde aan te tonen bij je eigen financiers om te zien hoe je gebruikers door jouw diensten zijn verrijkt Waarom?

20 verbeteren imago toelichting: om het beeld van je organisatie en diensten bij buitenwacht te verbeteren Waarom? bezuinigen toelichting: onderbouwen keuzes voor uitvoering bezuinigingen Waarom?

21

22 Vraag

23 Dàt zouden ze nou eens moeten onderzoeken ! Schrijf hierboven een vraag op die u graag onderzocht zou willen zien (op het gebied van bibliotheken / informatie) en neem dit kaartje mee naar de workshop

24 Dàt zouden ze nou eens moeten onderzoeken ! Schrijf dan hierboven een vraag op die u graag onderzocht zou willen zien (op het gebied van bibliotheken / informatie) en neem dit kaartje mee naar de workshop Dàt zouden ze nou eens moeten onderzoeken ! Schrijf dan hierboven een vraag op die u graag onderzocht zou willen zien (op het gebied van bibliotheken / informatie) en neem dit kaartje mee naar de workshop Dàt zouden ze nou eens moeten onderzoeken ! Schrijf dan hierboven een vraag op die u graag onderzocht zou willen zien (op het gebied van bibliotheken / informatie) en neem dit kaartje mee naar de workshop Dàt zouden ze nou eens moeten onderzoeken ! Schrijf dan hierboven een vraag op die u graag onderzocht zou willen zien (op het gebied van bibliotheken / informatie) en neem dit kaartje mee naar de workshop


Download ppt "Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek."

Verwante presentaties


Ads door Google