De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

14 oktober 2015 startbijeenkomst van intern begeleiders Zalencentrum De Raayberg in Bergen op Zoom.

Verwante presentaties


Presentatie over: "14 oktober 2015 startbijeenkomst van intern begeleiders Zalencentrum De Raayberg in Bergen op Zoom."— Transcript van de presentatie:

1 14 oktober 2015 startbijeenkomst van intern begeleiders Zalencentrum De Raayberg in Bergen op Zoom

2 1672 Rampjaar

3 Keurhove is een school voor leerlingen uit geheel Zeeland die zich niet of onvoldoende kunnen ontwikkelen in het basisonderwijs of speciaal basisonderwijs. We bieden onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 (13) waarbij de interactie met de omgeving in onbalans is (geraakt). De leerling en/of de omgeving ervaren afstemmingsproblemen.

4 Hoe Keurhove werkt aan “gedragsverbetering” op school Hoe Keurhove daarbij omgaan met de plannen en OPP’s

5 ‘de mentale houding van de leerkracht’ van het hele team Mindset Hoofddoel van de school

6 Leerlingen voorbereiden op deelname aan de (toekomstige) maatschappij. Die talenten van kinderen (helpen) ontwikkelen, die goed leven en goed samenleven mogelijk maken. Doelstelling Keurhove: Ouders leerlingen (hier en nu) Hulpverlening (medisch model)

7 OorzaakRol leerkrachtRol leerling Eigen referentie kader ? Wat bij de lkr. opkomt Afhankelijk van de leerkracht Medische model Gebrek bij het kind Zorg / behandeling voor het kind ondersteunen Afhankelijk, ondergaat zorg, behandeling Sociaal modelOmgeving Externe hulp aansturen Afhankelijk, wacht af tot …. Ecologische model of Transactioneel kader wisselwerking tussen kind en omgeving. de interactie met de omgeving is in onbalans (geraakt) Schept voorwaarden voor ontwikkeling door de interactie met de omgeving (te ondersteunen) Actief, gaat aan de slag op zoek naar eigen oplossingen (afstemming) Kijk op kinderen overlap interactie / afstemming

8 Erbij horen Uitsluiten Time-out In het ‘westen' zijn we vooral bekend met een rechtsysteem dat misdadigers straft door ze te berechten en op te sluiten in de gevangenis. In andere delen van de wereld is dit niet altijd zo. Rechtsystemen zijn gebaseerd op verschillende sociale en culturele achtergronden. Grofweg kan een rechtsysteem gebaseerd zijn op een strafrechtelijk of herstelrechtelijk model. Het eerstgenoemde ziet de misdadiger als een probleem voor de samenleving en deelt straffen uit via een rechtbank, die deze misdadiger buiten de samenleving kan plaatsen. Het laatstgenoemde ziet een misdadiger als een probleem van de samenleving en zoekt in plaats van buitensluiting naar manieren om misdadigers te reïntegreren in de maatschappij. Alles in de groep (RT, IB, logoped ) > Co-teaching Psycho educatie, Jij bent speciaal (durven dromen) Jij hoeft niet / jij mag … privileges Prikkelarm / schotten / stressballen Groepsdoelen crea > SOVA

9 Gedrag is altijd in een contact, in een situatie. Gedrag is geen doel op zich, het dient een ander doel. Gedrag blijft in stand als het voordelen oplevert. Een DSM classificatie (diagnose) is niet de oorzaak of het gevolg van het gedrag. Gedrag Didactische successen (doelen) zijn bij ons doel én middel.

10 1. erbij horen2. interactie 3. didactische doelen middel en doel Relatie verwachting AutonomieCompetentie Ped. klimaat / lkr coach Achtervang kennen, kunnen, willen. Begrijpen Executieve functies, IQ Hoge (reële) verwachting Leerlingen voorbereiden op deelname aan de (toekomstige) maatschappij.

11 1. erbij horen2. interactie 3. didactische doelen middel en doel Relatie verwachting AutonomieCompetentie Ped. klimaat / lkr coach Achtervang kennen, kunnen, willen. Begrijpen Executieve functies, IQ Hoge (reële) verwachting Leerlingen voorbereiden op deelname aan de (toekomstige) maatschappij. Luc StevensAbraham H. Maslow

12

13 Lkr in kracht zetten Willen Kennen (van interactie vaardigheden en kindkenmerken) Kunnen Interactie begeleiding Achtervang belang - leerling - leerkracht - groep Did. doelen formulieren het WAT niet het HOE Begrijpen >> Ontwikkelings Perspectief Plan

14 OPP Verwachtingen ouders / verzorgers (en leerlingen) (in relatie met de mogelijkheden van de school en het schooldoel) Integratief beeld Didactische doelen Waar de interactie (afbouwend) ondersteund kan worden - sociaal - emotioneel - leren leren (werkhouding / taakaanpak) Wat <> Hoe

15 Altijd koppeling met did. doelen (in een concrete situatie )

16 Executieve functies Aanknopingspunten

17 CED leerlijnen SOVA en leren leren SCOL De Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL)

18 Schoolcultuur die tegemoet komt aan basisbehoeften Hoofddoel van de school is voor iedereen uitgangspunt Afstemming ouders <>school Didactische doelen gekoppeld aan uitstroombestemming (WAT) Integratief beeld Waar (haalbaar en praktisch) de interactie (afbouwend) ondersteund kan worden op de gebieden sociale, emotionele ontw. leren leren (HOE) hulp van OPP samenvatting

19 Volgende week komt er een nieuw kind op je school: Een meisje van 10 jaar. In het dossier staat dat ze dyslectisch is. Ze is een zwakke rekenaar en heeft ADHD. Haar moeder is overleden en haar vader kan niet goed voor haar zorgen. Ze wil niet naar school. Overigens ….. Ook is bekend dat ze zelfstandig is en veel ondernemeningszin heeft. En over het algemeen is ze vrolijk. Wat ga je doen??? Van dat meisje zijn videobeelden beschikbaar. Zo zijn er bijvoorbeeld opnamen dat ze met een vriendje en vriendinnetje over een vuilnisbelt loopt, waar ze allerlei spullen verzamelen. Samen maken ze een vliegtuig, dat ze echt in de lucht krijgen Maar maandag komt ze in jouw op school Tot slot een Casus.

20

21

22 Executieve functies


Download ppt "14 oktober 2015 startbijeenkomst van intern begeleiders Zalencentrum De Raayberg in Bergen op Zoom."

Verwante presentaties


Ads door Google