De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4"— Transcript van de presentatie:

1 Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Jullie houden niet van kinderen ‘Er werken hier pedagogisch medewerkers die niet van kinderen houden. De kinderen moeten zelf hun jasjes dichtmaken en zelf hun veters strikken. Ook als ze het nog niet kunnen. Wij doen dat altijd voor kleine kinderen. Emine, een Turks-Nederlandse moeder

2 Programma Terugblik vorige les, bespreken opdracht documentaire Terugblik vorige lessen + oefening Theorie over interculturele communicatie/diversiteit Oefenen ‘werken met diversiteit’.

3 Terugblik: Cultuur gedefinieerd
Hoe we de ander zien wordt bepaalt door ons eigen culturele programmering Basiswaarden van mensen met een andere culturele programmering Intercultureel sensitief: kijken naar een cultuur vanuit je eigen referentiekader maar ook vanuit referentiekader van de ander.

4 Oefenen met Kluckhohn, Hofstede
Basiswaarden van Kluckhohn Natuur en omgeving Natuuroverheersend In harmonie met de natuur Tijd Verleden / Heden (korte termijn planning / Toekomst (lange termijn planning) Activiteit Doen (Leven om te werken) Zijn (Werken om te leven) Menselijke relaties Individualistisch Collectivistisch Ruimte Veel prive Veel openbaar Menselijke natuur In wezen goed /Mengeling (Niet van toepassing op specifiek land) / In wezen slecht Maken opdracht 3.7.2 Activiteit: leven om te werken / werken om de leven

5 Culturele dimensies Hofstede
Machtsafstand Hoog Laag Individualisme Collectivisme Masculiniteit (assertiviteit, resultaat, succes) Femininiteit (doe maar gewoon) Onzekerheidsvermijding Sterk (weinig onduidelijkheden) Zwak (regels maar niet meer dan noodzakelijk) Nederland: gemiddeld Lange - Korte termijn gerichtheid Hedonisme (toegeven aan genot) Soberheid (strikte controle over genot)

6 Maak 5 groepjes: Turkije, Syrië, Suriname, Marokko, Nederland -> top 5 waarden
-je moet altijd eerlijk zijn -je moet zoveel mogelijk met anderen samenwerken -familie gaat voor alles -je moet respect hebben voor ouderen -respect is belangrijker dan eerlijkheid -individuele ontwikkeling gaan voor groepsbelang -je moet je persoonlijke kwaliteiten benutten -kinderen moeten zich in gezelschap rustig houden -verdriet moet je kunnen delen -je moet meer luisteren dan praten -je kunt jezelf beter bescheiden presenteren -religie is van groot belang -arrogantie is slecht -roken in gezelschap mag niet -een onbekende geef je altijd een hand -Suikerfeest moet een nationale vrije dag zijn, net als Kerstmis-Aankijken is onbeleefd

7 Interculturele communicatie
Bewustwording van de basiswaarden van onze eigen cultuur, herkennen van basiswaarden van andere culturen. Met een cultureel sensitieve houding kun je je met respect in de ander verplaatsen, niet alleen in gedachten maar ook daadwerkelijk in gedrag

8 Basis diversiteitscompetenties
Zelfsturing; de professional kent zichzelf en zijn of haar ‘eigen-aardigheden’ Interactie en samenwerken; de professional initieert, onderhoudt en beeindigt contacten, relaties, samenwerkingsverbanden en netwerken met ‘vreemde anderen’. Onderzoeken; de professional verricht creatief onderzoek en analyseert diverse praktijken. Presenteren; de professional presenteert zichzelf en zijn of haar werkzaamheden creatief en representeert de eigen professie.

9 Werken met diversiteit
Open en nieuwsgierige houding Reflecteer op emoties en reguleer deze Creëer verbondenheid met collega’s, kinderen en ouders Maak diversiteit zichtbaar en bespreekbaar Verzamel kennis Heb oog voor beeldvorming en vooroordelen Leer omgaan met ongelijkwaardigheid en kom niet in de aanklagerrol, slachtofferrol of redderrol Wees flexibel

10 Oefenen ‘werken met diversiteit’
Jullie houden niet van kinderen ‘Er werken hier pedagogisch medewerkers die niet van kinderen houden. De kinderen moeten zelf hun jasjes dichtmaken en zelf hun veters strikken. Ook als ze het nog niet kunnen. Wij doen dat altijd voor kleine kinderen. Een moeder komt naar je toe en vraagt heel vriendelijk of je ervoor kunt zorgen dat alleen jij en niemand anders voortaan haar zoontje zou willen verschonen. Ze wil niet dat je collega Michiel het doet, zelfs niet als zij van andere ouders hoort dat deze nieuwe pem’er een heel vriendelijke man is.


Download ppt "Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4"

Verwante presentaties


Ads door Google