De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Retourlogistiek 2 e bijeenkomst. Agenda Recap bijeenkomst 1 – Module; waar zijn we, waar staan jullie – Waste hierarchy Opdrachten vorige week – Cradle.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Retourlogistiek 2 e bijeenkomst. Agenda Recap bijeenkomst 1 – Module; waar zijn we, waar staan jullie – Waste hierarchy Opdrachten vorige week – Cradle."— Transcript van de presentatie:

1 Retourlogistiek 2 e bijeenkomst

2 Agenda Recap bijeenkomst 1 – Module; waar zijn we, waar staan jullie – Waste hierarchy Opdrachten vorige week – Cradle to Cradle – Matrassen Deelopdracht 1 Volgende deelopdracht

3 Module Planning OnderwerpVoorbereiding Week 1 Intro (retour)logistiek Context: Cradle2Cradle Afvalladder van Lansink Vooruitblik naar eindverslag Geen Week 2 Kennisoverdracht logistiek 1 Bespreken onderwerpen van keuze 5 minuten presentatie over het onderwerp van jullie keuze (kijk vast vooruit naar veld- en literatuur onderzoek). Week 3 Kennisoverdracht Logistiek 2 Bespreken onderwerpen van keuze en aanpak literatuuronderzoek 5 minuten presentaties onderwerpen en aanpak literatuuronderzoek Week 4 Resultaten literatuuronderzoek voorbereiding veldonderzoek 5 min presentaties literatuuronderzoek Week 5Gastcollege Pim de Vries AVR Ter voorbereiding vragenlijst m.b.t. afvalstromen Everything You Always Wanted to Know About Waste* (*But Were Afraid to Ask) Week 6Presentaties processchema’s Presentatie: Processen in kaart Week 7 Ontwikkeling beleidsopties 5 min presentaties beleidsopties Week 8

4 Module Deelopdrachten DeelopdrachtSpecificatiesBeoordelingscriteria Keuze en motivatie Introductie onderwerp Globale afbakening Motivatie Belang Terrein van onderzoek en afbakening worden in grote lijnen duidelijk. Student kan uitleggen waarom hij/zij dit onderwerp wil onderzoeken. Student kan aangeven wat het belang is van het onderwerp (bv. met de afvalladder.van Lansink) Literatuuronderzoek D.m.v. deskresearch wordt verkend in vakliteratuur, (verwante) wetenschaps-terreinen en in (overheids) beleidsstukken wat de actuele kennis en ontwikkelingen zijn. Verkenning levert kennis van: hoeveelheden/aantallen (grond) stoffen en producten in omloop, energieverbruik, ontwikkelde modellen, initiatieven en (overheids)beleid Veldonderzoek Interviews met twee betrokkenen die kennis van het proces en ontwikkelingen hebben Goede voorbereiding d.m.v. opstellen vragenlijsten, selectie te interviewen personen, interviews en verslagen Proces in kaart en gekwantificeerd Procesbeschrijving mbv B.P.M.N. en visio Kwantiteiten in beeld Effecten van huidig proces in kaart bv. Aan de hand van : Grondstoffen balans e/o energiebalans e/o CO 2 - footprint Proces wordt duidelijk aan de hand van een gestandaardiseerde methode Studenten ontwikkelen besef van orde van grootte en hoeveelheden Studenten kunnen aangeven wat de effecten zijn van de huidige situatie. Ontwikkeling beleidsopties en initiatieven Meerdere opties om het onderwerp van je keuze (verder) te verduurzamen: maatregelen beschreven gevolgen in kaart (berekeningen) tenminste drie verschillende maatregelen uitgewerkt, gevolgen, voordelen en nadelen, in kaart gebracht. Eigen mening; wat is het beste voor de wereld/maatschappij/ bedrijf m.b.t. dit onderwerp Eigen mening, en vooral: Onderbouwing eigen mening / advies (over wat je zou willen doen als je het voor het zeggen zou hebben). Meningsvorming Onderbouwing Waar staan jullie?

5 The Waste Hierarchy

6 Storten VAM-berg (Drente, 56 m) Gulbergen (Brabant, 75 m) Estrutural, Brasilia, Brazilie136 hectare EurostatEurostat 2013: huishoudelijk afval EU 37% vuilnisbelt 25% recycling 15% composteren 23% verbranden

7 Verbranden Afvalverbrandingsinstallaties Afval Stroom Stadsverwarming Vliegas Bodem-as El net Omliggende wijken Wegenbouw (vulstof voor asfalt) Wegenbouw (vulstof bodem)

8 Afbraaktijden

9 Jaren 12, ∞

10 Afval OplossingenOorzaken Gevolgen EconomischEcologisch Politiek & maatschappelijk

11 Ladder van Lansink

12 Doel: Totale hoeveelheid afval terug dringen. Preventie: hoe?

13 Bijvoorbeeld: Koop niet. Koop 2 e hands. Koop minder. Koop spullen die lang meegaan. Goed onderhoud en reparatie van spullen. Neem eigen boodschappentas mee naar winkel. 34 kilo papier per jaar besparen: ja/nee- of nee/nee-sticker Preventie: hoe?

14 Een tweede leven van een product Tweedehands auto Kinderkleertjes Tweedehands schoolboeken Via familie, marktplaats, Ebay, Kringloopwinkel, koninginnedag,…. Hergebruik

15 Hergebruik / delen leidt tot nieuwe business modellen La Machine du Voisin Partage de machines à laver entre particuliers

16 80% van een auto wordt gerecycled. Biedt kansen voor Nederlandse bedrijven. In mobiele telefoons zit bijvoorbeeld voor 32 cent aan goud verwerkt. Recycling

17 Recycling van huishoudelijk afval, 50%. Al gescheiden: Oud papier, glas, gft-afval, textiel en plastic. In ontwikkeling, onder andere Textielinzameling Recycling van kunststof verpakkingsmateriaal – Plastic afval op 1 manier inzamelen Grof huishoudelijk afval niet meer direct naar verbrandingsinstallatie. Ladder van Lansink

18 Ronde 2 Soorten: Restafval GFT Papier Plastic Glasbak Containerpark Anders? Afval scheiden

19 Restafval: wordt verbrand en levert op deze manier energie. Energie en Verbranden

20 Slechts toegepast indien voorgaande systemen niet mogelijk zijn. Moet gebeuren onder strikte voorwaarden en er geldt streng toezicht Ladder van Lansink- cirkel rond

21 Opdracht Matrassen Wat vonden jullie ervan: Informatief Professioneel Overzichtelijk Biedt inzicht in Ontwikkelingen en Kwantiteiten Beoordelingscriteria..

22 Presentaties Deelopdracht 1 Wie presenteert Wie beoordeeld mee en Formuleert feedback

23 Context: cradle to cradle Afval =voedsel https://www.youtube.com/watch?v=4jORau0V62c https://www.youtube.com/watch?v=cqVjYLE-fas&list=PLFAB33ABAB2BD1E4C Voorbeelden in film : Textiel Composteerbaar T-shirt Boek (recycling vs downcycling)

24 verkorting van de doorlooptijd verbetering van de leverbetrouw- baarheid verlaging van de integrale kosten verhoging van de flexibiliteit Logistieke modellen: Logistieke doelstellingen Verhogen duurzaamheid

25 Op tijd leveren Flexibiliteit Logistieke aandachtsgebieden: hoe? Grond vorm Besturing Informatie voorziening Personele organisatie Logistieke doelstellingen: Waarom =Fysieke inrichting Logistieke modellen: Doelstellingen en aandachtsgebieden Capaciteit benutting Lage voorraden =Planning= Systemen= wie doet wat

26 Logistieke modellen: Integraal logistiek concept

27 onder- delen assem- blage installatie inkoopproductiedistributieverkoop leveranciers KOOP 1 KOOP 2 KOOP 3 KOOP 4 KOOP 5 maken voor lokale voorraad maken voor centrale voorraad assembleren op order maken op order inkopen en maken op order op planning gebaseerde activiteiten klantgerichte activiteiten Logistieke modellen: KOOP

28 Logistieke modellen: WAARDE- EN VERPAKKINGSDICHTHEID

29 Voor volgende week C2C; up- and down-cycling Deelopdracht 2: Literatuuronderzoek – Sectorrapporten – Belangenorganisaties – Banken – Wetenschappelijke literatuur Google scolar Mediatheek databanken


Download ppt "Retourlogistiek 2 e bijeenkomst. Agenda Recap bijeenkomst 1 – Module; waar zijn we, waar staan jullie – Waste hierarchy Opdrachten vorige week – Cradle."

Verwante presentaties


Ads door Google