De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Adolescent in de stad. Hoofdstuk 8 Casusistiek Responsiecollege Bespreken casus toets.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Adolescent in de stad. Hoofdstuk 8 Casusistiek Responsiecollege Bespreken casus toets."— Transcript van de presentatie:

1 Adolescent in de stad

2 Hoofdstuk 8 Casusistiek Responsiecollege Bespreken casus toets

3 Opvoedkundige situatie Hangt samen met El Haddoui, rol ouders in adolescentie neemt af. Factoren die een rol spelen zijn: Cultuur, pedagogische vaardigheden, karakter Diversiteit gezin (blz.264) Directief vs. Non directief Opvoedings stijlen

4 Opvoedingsstrategieën of -gedrag kunnen we omschrijven als de specifieke regels en doelen die ouders hun kinderen opleggen. Wanneer ouders een bepaald opvoedingsgedrag gebruiken, focussen ze hierbij op een specifiek aspect van het kind dat ze wensen te beïnvloeden. Opvoedingsstijlen zijn te definiëren als de algemene houding van ouders tegenover hun kinderen en het emotioneel-affectieve klimaat waarin het ouderlijk gedrag geuit wordt. e%20veel?pagina=1 e%20veel?pagina=1 Opvoedingsstrategieën hebben een direct effect op het gedrag van het kind, terwijl het effect van opvoedingsstijlen indirect is.

5 effect diversiteit gescheiden ouders WgQ WgQ diversiteit mTE mTE

6 Twaalf landen Uruguay is het twaalfde land op aarde dat het homohuwelijk toestaat. In Nederland, Spanje, België, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Portugal, IJsland, Noorwegen, Canada en Zuid- Afrika mogen mannen met mannen en vrouwen met vrouwen trouwen. In het buurland van Uruguay, Argentinië, is het homohuwelijk sinds 2010 ook mogelijk. Mensen met hetzelfde geslacht mogen in bepaalde staten in de VS trouwen. Ook in Mexico-Stad, het Mexicaanse Quintana Roo en het Braziliaanse Alaqoas is het homohuwelijk geen probleem.

7 rol ouders directief/non directief neemt af, later weer iets toe verschil vader moeder dochter zoon

8 communicatie In de gespreksvoering met jongeren zijn een aantal punten van belang: 1 Ze willen hun verhaal vertellen. Iedereen is in feite zijn of haar eigen lievelingsverhaal, het gaat erom dat de situatie zodanig is dat men zich veilig genoeg voelt om zijn of haar verhaal te vertellen. 2 Je veilig voelen is je gewaardeerd voelen. Een echt gesprek kan men pas voeren als men zich veilig voelt en daarvoor is nodig dat men zich gewaardeerd voelt. 3 Wees benieuwd. Adolescenten misschien nog wel meer dan anderen, zijn trots op hun intellectuele vaardigheden en willen hun wijsheid graag delen. Ze hebben heel veel te bieden en kunnen de volwassenen uit hun stroeve denkpatronen halen. Het is de moeite waard om met hen te communiceren. Als de volwassene benieuwd is wat de adolescent te vertellen heeft, voelt deze dat en is gemotiveerd om te vertellen.

9 4 Probeer te benoemen wat je voelt. Wat men zegt, moet overeenkomen met wat men uitstraalt. Het benoemen van de eigen gevoelens en onzekerheden, maakt dat de ander zich als een gelijkwaardige gesprekspartner behandeld voelt en daar naar zal handelen. 5 Metacommunicatie. Communiceren over de communicatie - metacommunicatie - is misschien wel het meest krachtige instrument om een goede communicatie te waarborgen. Stroef lopende communicatie kan weer vlot getrokken worden door metacommunicatie.

10 Casus 1 Joa Fortes, een ouder gezin, half broer 22 Delfshaven 18 jaar mbo 2 albeda Verzuimt, blowt 2 gram per dag, geen dagbesteding Geeft aan terug te willen naar school, andere richting

11 Casus 2 Fatma el Hassnoui 19 jaar 4 broers en 1 zus Charlois 19 jaar mbo 2 verzorging afgerond Wil op zichzelf wonen, studie verder doen, iets met verzorging Ouders willen dat ze trouwt

12 Casus 3 Rudi Windzak 18 jaar Havo gehaald Terbregge Bijbaan AH Twijfelt HBO richting eco of ISO

13 Casus 4 Damir Prosinecki 19 Bosnie Havo Crooswijk Van mbo wegens diefstal telefoon Wil verder studeren of werken bij defensie/politie Woont samen met vriendin

14 Casus 5 Nellie Martina 17 jaar geen diploma iq 80, 1 kind anderhalf vader onbekend woont in bij moeder Hoogvliet

15 opdracht beschrijf aan de hand van: de leefgebieden DOSA mogelijkheden Rotterdam en theorie (Delfos/El hadoui) waar op jullie de inzet zullen zetten met bovenstaande casuïstiek en waarom

16 stuur jullie oplossingen door naar Bespreken toets, casuïstiek vragen voor tentamen


Download ppt "Adolescent in de stad. Hoofdstuk 8 Casusistiek Responsiecollege Bespreken casus toets."

Verwante presentaties


Ads door Google