De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Op stap naar het 1 ste leerjaar Ouderavond De Bloeiende Kerselaar Schooljaar 2015-2016 Juf Katleen De Cock.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Op stap naar het 1 ste leerjaar Ouderavond De Bloeiende Kerselaar Schooljaar 2015-2016 Juf Katleen De Cock."— Transcript van de presentatie:

1 Op stap naar het 1 ste leerjaar Ouderavond De Bloeiende Kerselaar Schooljaar Juf Katleen De Cock

2 Overgang 3 e kleuter 1 ste leerjaar Grote stap: spelen leren Schoolbekwaamheid

3 Schoolorganisatorische afspraken Leerplicht – 8u40 in de rij – Gewettigde (>3 dagen = doktersattest) en ongewettigde afwezigheid (briefje ouders, maximum 4) Nederlands binnen het schooldomein Attest voor medicijnen Verloren voorwerpen Fruitdag = woensdag Schoolbrochure en nieuwsbrieven Scansysteem Kleden naar weeromstandigheden

4 Klasafspraken voor de ouders en de leerlingen In de rij bij belsignaal Alles steeds in de map in de boekentas Schoolmaterialen blijven niet thuis liggen Naam op eigen materiaal, eigen kaftpapier Gepast geld in gesloten omslag met naam 10-uurtje: praktisch Zwemmen: gemakkelijke kledij + stevige rugzak Geen namen op klasmaterialen (klasnummers) Klastaken Schrijven met potlood Juf verbetert met rood, leerlingen met groen Fouten worden verbeterd, niet uitgeveegd

5 Oudertaken Map controleren – Agenda Wat geleerd? Wat te doen? Facturen? Nota of info van de juf? => Dagelijks ondertekenen! – Nieuwsbrieven – Informatiebrochures en briefjes – Extra werk: plastiek mapje Huiswerk nazien (= verbeteren) -> in het Nederlands Lezen: dagelijks 10 minuten (start = doosjes) Rekendoosje Interesse tonen

6 Legende verbetering van de juf Werkboeken – A = alleen gemaakt – + juf = individueel/kleine groep met de juf – Streepje onder oefening = tot daar is nagekeken tijdens de les – Hoekje afgeknipt = tot deze pagina is alles in orde – Bolletje = nog enkele antwoorden zoeken – Kruisje = foutjes die verbeterd moeten worden – Post-it = nog af te werken/verbeteren Werkblaadjes – Paraaf/sticker/stempel = helemaal juist afgewerkt Rood plastiek mapje in map – Afwerktaak als huiswerk

7 Belangrijke data ZIE SCHOOLBROCHURE/SITE SCHOOL/KLASSITE – Rapport en oudercontact: do 29 oktober – Veilig Thuis: leesproject (eind september-begin oktober) – Uitstappen Tivolipark: di 29 september Scholenveldloop: do 1 oktober

8 Abonnementen Zwemmen – Bruikbaar buiten de schooluren Bus/trein Tijdschrift maan-roos-vis Leesleeuw

9 Dagverloop in onze klas Belsignaal = in de rij staan Jas en boekentas op eigen plaats Map, extra’s uit de boekentas Onthaalmoment (kalender-weer-taakjes-extra weetjes) Les/hoekenwerk 10-uurtje Hoekenwerk/les Middagpauze en middagspeeltijd Les Einde van de school Huiswerktijd – Maandag: schrijven – Dinsdag: rekenen – Donderdag: taal

10 Leergebieden en methodes Taal – Veilig leren lezen (2 e maanversie) – Samenwerking met juf Sarah (coachlezen) Rekenen – Kompas W.O. (thema-werking) – Mundo Muzische Vorming – Muzemundo en andere – Muziek, beeld, drama, poëzie, media, expressief bewegen Godsdienst/Zedenleer – Zie vakleerkracht Lichamelijke opvoeding en zwemmen – Zie vakleerkracht

11 Toetsen Taal: – na elke kern – + grote toetsen na kern einde schooljaar Rekenen: – 5 grote toetsen per domein – + tussentijdse kleine toetsen W.O.: – per thema Muzische vorming

12 Rekenen Doorheen het hele jaar – Tot 5 – Tot 10 – Tot 20 zonder brug – Tot 15 met brug – Tot 20 met brug Opbouw – Concreet (blokjes en andere materialen) – Schematisch (prenten – zelf tekenen – getalbeelden) – Abstract

13 5 domeinen: – Getallenkennis Begrippen - Tellen - Getalbeelden - Getallenrij - Cijfers schrijven – symbolen – Splitsen - Helft en dubbel – Bewerkingen Evenveel/meer/minder - Optellen - Aftrekken – Meten en metend rekenen Tijd (week- kloklezen: uur en half uur ) – lengte (m) – inhoud (l) – gewicht (kg) - geldwaarden – Meetkunde Ruimtelijke oriëntatie – spiegelen – vormleer – Toepassingen Problemen leren oplossen

14 Belangrijke aandachtspunten: – Getalbeelden moeten visueel herkend kunnen worden – Automatisatie splitsen: 2x/week in apart boekje – Automatisatie bewerkingen: 2x/week in apart boekje

15 W.O. W.O.-verkeer Thema’s die aan bod komen: – Hoera ik zit al in de eerste klas! – Kom binnen in onze klas! – Al die blaadjes op de grond! – Zie ginds...! – Plits, plets, plats... – Mensen spreken met mensen – Alleen groeien gaat vanzelf – Pizza en pasta – Bij mij thuis – Een jaartje rond

16 Muzische vorming Aansluiting bij: – Taalthema (bv. lichaam: kern 2) – Thema W.O. – Thema tijd (bv. Pasen)

17 Taal: leren schrijven Gebroeders Schneider – eigen schrijfbundel Volgens leesmethode Schrijfverhalen en schrijfbewegingen Potlood pen Losse letters -> verbinden

18 Taal: leren lezen Proefles voor ouders

19 Lezen thuis Dagelijks 10 minuten – Schoolmaterialen (leesboeken – klikklak – ringboek – letter- en woorddoosjes) – Leesboeken van de bibliotheek (ook boekjes van onze methode) – Leesspelletjes – Voorlezen is belangrijk Taalontwikkeling bevorderen

20 Samenwerking ouders-leerkracht Problemen van school melden aan de ouders Problemen thuis aan de school melden – Letters verwisselen – woorden omdraaien – spiegelend schrijven – Privé-gerelateerde problemen Vragen stellen aan de leerkracht = buiten de schooluren of via de agenda Leesproject Veilig Thuis


Download ppt "Op stap naar het 1 ste leerjaar Ouderavond De Bloeiende Kerselaar Schooljaar 2015-2016 Juf Katleen De Cock."

Verwante presentaties


Ads door Google