De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 

Verwante presentaties


Presentatie over: "College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media "— Transcript van de presentatie:

1 College 5; kinderen en media

2

3 Programma  Hoorcollege kinderen en media 

4 Kinderboeken  Cultureel erfgoed  Kunsten  Cultuureducatie Kinderen lezen meer als ze dat van huis uit hebben meegekregen. Boeken thuis, lid van de bieb, voorgelezen worden.

5 Geschiedenis van kinderboeken  Eerste helft 19 e eeuw: Zedenlessen en feitenkennis ter voorbereiding op toekomst  Tweede helft 19 e eeuw: Kritiek vanwege grote braafheid, nadruk toekomst, mooie taal  Eerste helft 20 e eeuw: Schrijven over de kinderwereld, onbezorgde ondertoon, moraal-vrij  Tweede helft 20 e eeuw: Boeken moeten reële wereld schetsen, themaboeken.

6 Wat vinden kinderen leuk?  Geen verplichting  Spanning in het verhaal  Fantasie  Onbekend avontuur Welke kinderboeken vond/vind jij leuk?

7 Sprookjes  Symboliek Bijvoorbeeld Roodkapje  Fascisme/anti-communisme – communisme  Volwassen worden; menarche  Partnerkeuze  Etc…

8 Stelling “TV kijken is slecht voor de ontwikkeling van het kind”  Motorisch  Cognitief  Sociaal-emotioneel  Persoonlijkheidsvorming  Creatieve ontwikkeling  Morele ontwikkeling

9 Waarom kijken kinderen tv? Er zijn 4 redenen waarom kinderen tv kijken: 1. Ontspanning 2. Informatie 3. Socialisatie 4. Ontvluchten

10 Invloed van tv volgens Bandura  Verbal labeling: Iets wat je ziet vervolgens voor jezelf onder woorden brengen  Modeling: observatie en imitatie  Observational learning: alles wat een kind opsteekt van kijken naar wat een ander doet  Imitative behavior: Het nadoen van gedrag dat je bij een ander ziet

11 Stelling “Van geweld op TV worden kinderen agressief”

12 Televisiegeweld 3 vormen van televisiegeweld:  Reëel geweld  Fictief geweld in een realistische uitbeelding  Fictief geweld in een onwaarschijnlijk uitbeelding Er zijn twee verklaringen van agressief gedrag na een tv-programma:  ontremmingsverklaring  opwindingsverklaring  Catharsisverklaring bleek niet op te gaan

13 Reclame en stereotypen  Vooral jonge kinderen (t/m 7 jaar) worden sterk beïnvloed door reclame (66%)  TV kan aanzet geven tot vorming van stereotypen, maar invloed van omgeving nog steeds groter

14 Stelling “Computerspellen en internet bevorderen de ontwikkeling van kinderen”  Motorisch  Cognitief  Sociaal-emotioneel  Persoonlijkheidsvorming  Creatieve ontwikkeling  Morele ontwikkeling

15 Computerspellen zijn leerzaam  Oog-handcoördinatie  Timing van je handelingen  Ontdekken van spelregels  Integreren van gegevens  Ruimtelijk inzicht

16 Wat vinden kinderen leuk?  Heeft een doel  Bevat levels  Heeft een automatische scoretelling  Heeft geluidseffecten  Kun je saven  Ziet er mooi uit

17 Computerprogramma’s in het onderwijs  Oefenprogramma’s  Instructieprogramma’s  Simulatieprogramma’s

18 Computerspellen beïnvloeden abstract denken Papert  Denken begint met doen en zelf ontdekken.  De aard van het denkmateriaal kan de manier van het kinderlijk denken beïnvloeden en zo de denkontwikkeling versnellen

19 Computerspellen beïnvloeden emotionele ontwikkeling  Computer wordt ‘fantasievriendje’ met menselijke eigenschappen  Identificatie met hoofdpersoon van spel


Download ppt "College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media "

Verwante presentaties


Ads door Google