De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen"— Transcript van de presentatie:

1 Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen
Gent, 3 december 2015

2 Programma van vandaag Namiddagsessie Instrumentarium (deel 2)
Interne communicatie Crisiscommunicatie

3 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Redactionele bijdragen in de pers Positieve redactionele bijdragen Aanbod > vraag Moeilijke opdracht

4 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Redactionele bijdragen in de pers Goedkoop en effectief Waarheidsgetrouw Dichtbij Niet in de hand

5 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Nieuwswaarde Prominenten Drama Verband Onverwacht en onvoorspelbaar Negatieve kwestie Leefwereld van lezer/kijker/luisteraar Interessant voor grote groepen Trendy ‘Man bijt hond’ Spektakel en sensatie BV’s Human interest Rubrieken Op aanbeveling

6 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Slecht nieuws? Meer aan bod Weinig belang bij Inschatten

7 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Persconferentie of persoonlijke contacten Mogelijks veel vliegen in één klap Onderlinge verstandhouding en diepgang

8 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Persbericht Alle nodige informatie, zonder franjes Klaar voor publicatie 1 persbericht = 1 onderwerp Praktische info 1 pagina

9 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Persbericht Logo of briefhoofd “Persmededeling” of “Persbericht” Datum Duidelijke titel Sterke openingszin 5 W’s en H Geen jargon en korte zinnen Tussentitels

10 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Persconferentie Voor pers Op locatie Persmappen: vooraf Twee tot drie goede sprekers Informele contacten

11 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Pull-media Zoekmachines Must Opgelet voor amateurisme Identiteit en gewenste identiteit

12 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Frequente fouten: Onduidelijke structuur Oubollige vormgeving Gedateerd nieuws Weinig of slechte foto’s Niet afgestemd op doelgroepen Lange en irrelevante teksten

13 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites 7 tips: Plaats bezoeker centraal. Kies gepaste toon en stijl. Werk met verhalen. Gebruik echte foto’s. Geef informatie op maat. Verwerk kernwaarden en visie. Hou het eenvoudig.

14 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Oubollige vormgeving Geen (zichtbare) updates/nieuwtjes Geen foto’s Geen verhalen Kernwaarden, visie, persoonlijkheid, …?

15 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Oubollige vormgeving Geen foto’s op homepage Geen verhalen Niet afgestemd op doelgroepen

16 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Oubollige vormgeving Lange teksten Geen verhalen

17 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Enkele foto’s op homepage Geen verhalen ± afgestemd op doelgroepen Lange teksten

18 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Duidelijke, eenvoudige structuur Authentieke foto’s Getuigenissen van ouders Afgestemd op doelgroepen Bezoeker staat centraal

19 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Duidelijke, eenvoudige structuur Authentieke foto’s Geen lange teksten Afgestemd op doelgroepen Bezoeker staat centraal

20 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Authentieke foto’s Élke bewoner stelt zichzelf voor Geen lange teksten Afgestemd op doelgroepen Bezoeker staat centraal

21 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Duidelijke, eenvoudige structuur Authentieke foto’s Gepaste toon en stijl Afgestemd op doelgroepen Bezoeker staat centraal

22 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Duidelijke, eenvoudige structuur Authentieke foto’s Afgestemd op doelgroepen Open verhalen van vrijwilliger, medewerker, ouder, cliënt Bezoeker staat centraal

23 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Authentieke foto’s Verhalen van ouders en medewerkers Gepaste toon en stijl Regelmatige updates/nieuwtjes Afgestemd op doelgroepen Bezoeker staat centraal

24 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Handig antwoord op privacy issues

25 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Extern en/of intern Middelen → kwaliteit Periodiciteit

26 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer + Voordelen Eigen keuzes Eigen beheer Grotere betrokkenheid Bijhouden − Nadelen Productietijd Financieel Leesbaarheid Vormgeving

27 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer 3 tips: Betaalbare kwaliteit Durf kiezen In the mix

28 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Enkel tekst Oubollige vormgeving Authentieke verhalen, bewoners aan het woord

29 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Het kan ook anders

30 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Enkel tekst Oubollige vormgeving

31 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Echte foto’s Zorgvragers in beeld en aan het woord

32 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Authentieke foto’s Verhalen, quotes Overzichtelijk

33 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Authentieke foto’s Verhalen, quotes “Deel voor cliënten”

34 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Maatschappelijke evoluties en ontwikkelingen in communicatie Mondiger zijn Autonomie Empowerment Inspraak en betrokkenheid Voorkeur voor open, transparante communicatie Arbeidsorganisatie Minder hiërarchie Meer zelfsturing Negatieve stress bestrijden Interne communicatie

35 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Doelstellingen interne communicatie Goede werking van organisatie garanderen Informatie en rol opnemen Primaire (zorg) en secundaire (ondersteunende) processen vlot laten verlopen Waardering en motivatie Tevreden bewoners en doelgroepen Ambassadeurschap in externe communicatie Onderbenut conversatiepotentieel Basis van vertrouwen

36 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Interne communicatie strategisch inzetten

37 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Soorten interne communicatie Taakgericht Personeelsinformatie Beleidsinformatie Motiverende informatie

38 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Soorten interne communicatie Taakgericht Personeelsinformatie Beleidsinformatie Motiverende informatie

39 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Soorten interne communicatie Taakgericht Personeelsinformatie Beleidsinformatie Motiverende informatie Nieuwbouw Beleidsplan 2016

40 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Soorten interne communicatie Taakgericht Personeelsinformatie Beleidsinformatie Motiverende informatie

41 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Lijncommunicatie: waar loopt het vaak mis? Te veel nadruk op hiërarchische lijn Te sterk top-down gericht Gebrekkige bottom-up terugkoppeling Veronderstellingen en verwachtingen Communicatieve vaardigheden Gebrek aan sturing

42 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Parallelle communicatie als deel van de oplossing? Intranet, nieuwsbrieven, personeelsblad, … ‘Eigen leven’ Leidinggevenden voelen geen steun ‘Short cut’

43 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Spelers in de interne communicatie “Het woord doelgroep suggereert een zekere mate van passiviteit, terwijl spelers een bedoeling hebben en actief bewegen. Hoewel voor de inhoud van hun werk mensen meestal houvast hebben aan een functieomschrijving of aan voorbeelden in hun omgeving, is dat voor hun rol in interne communicatie vaak erg onduidelijk. Verwachtingen over en weer zijn er wel. Managers vinden dat medewerkers zelf (ook) moeten zorgen dat ze geïnformeerd zijn over ontwikkelingen binnen de organisatie en verwachten dat ze informatie ‘halen’. Medewerkers vinden dan weer dat ze daar hun managers voor hebben. De top verwacht dat managers de (hun) strategie van de organisatie overtuigend uitdragen en managers verwachten van hun directie dat ze inspirerend richting geven. Projectmanagers veronderstellen dat lijnmanagers over hun project wel actief naar het eigen team communiceren, et cetera.” Bron: Ilse van Ravenstein en Guus Kok, IC in 3D – Interne communicatie in een breed organisatieperspectief, 2014

44 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Spelers in de interne communicatie Visie uitdragen Visie vertalen Signaleren problemen Onder- steunen Kennis delen Taak- informatie Enz. Directie Stafmedewerker Leidinggevende Projectleider Medewerker Vrijwilligers Raad v. bestuur

45 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Verantwoordelijkheid vergt ondersteuning Opleiding, coaching, advies Communicatiemiddelen (intranet, personeelsblad, , overlegmomenten, …) Ondersteunende instrumenten (Powerpoint, checklist, samenvatting, …)

46 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Verantwoordelijkheid vergt ondersteuning Alle rollen Alle verantwoordelijkheden Alle verwachtingen Alle ondersteuningsnoden + Instrumenten Mondeling Schriftelijk Online

47 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Verantwoordelijkheid vergt ondersteuning Aandachtspunten: Ruimte voor conversatie Efficiënte en effectieve mix Complementariteit Geïntegreerde communicatie

48 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Verantwoordelijkheid vergt ondersteuning Formule (contentplan) per instrument: Waarvoor wordt het gebruikt? Wie is verantwoordelijk? Wie mag/moet input leveren? Wie werkt uit? Welke soort informatie past (niet)? Wat is het concept? Wat zijn de praktische afspraken? Hoe is de verhouding van dit medium tot de andere media?

49 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Groot- en kleinschalig Onvoorspelbaar Voorbereiding = mogelijk en nodig

50 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
De ene crisis is de andere niet Product gerelateerd Rampen en ongelukken Criminele aanleiding Servicecrisis Milieu- en vergunningscrisis Sociale crisis Persoonsgebonden crisis Promotiecrisis Imagocrisis Geruchten Politiek en religie gerelateerd Financiële crisis

51 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
De ene crisis is de andere niet Katalysatoren Media Geruchten Actiegroep of intern protest

52 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
De ene crisis is de andere niet Hefbomen Waarden Economische conjunctuur Crisis = (feit x katalysator) x hefboom

53 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Risicoanalyse gevoeligheid voor een crisis Bekendheid Sectorimago Belofte Beeld Marktnabijheid Voorgeschiedenis

54 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Wat maakt crisiscommunicatie bijzonder? Onverwacht Onduidelijkheid Tijdsdruk Domino van gebeurtenissen Externe vraag naar informatie Paniek (intern en extern) Korte termijn informatie organisatie tijd eensgezindheid Gebrek aan

55 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Wat maakt crisiscommunicatie bijzonder? ≠ crisismanagement Informeren, juist en volledig Escalatie en gevolgen beperken Termijn

56 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Reputatie op het spel Identiteit en imago → communicatie Toelichting geven, verantwoording afleggen en herinneren aan sterktes

57 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Reputatie op het spel Kans voor profilering “Creatieve destructie”

58 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel 4 gebieden Logistiek Inhoud Public relations Oefening

59 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen? Crisismanagementteam Crisiscommunicatieteam Intern en extern Woordvoerder Taakverdeling Beperkt aantal leden + plaatsvervangers Bereikbaar

60 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen? Bewoners en familie Medewerkers Leveranciers Koepelorganisaties Netwerkpartners Hulpdiensten Overheidsdiensten

61 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen? Zie: Instrumentarium Informatievacuüm

62 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen? Fase 1: korte uiteenzetting feiten Fase 2: consequenties en aanpak

63 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen? Medeleven Informatie Geen gissingen Procedures

64 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen? Bron: Noël Slangen, Modellen van C, 2006, p. 103

65 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen?

66 Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Do’s en don’ts Open cultuur Risico’s -> ‘sympathiekapitaal’ Transparant en eerlijk Mix van eigen boodschap en verwachtingen Afspraken met externen Afspraken met media Logboek Blijf communiceren Oefening baart kunst

67 Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen
Gent, 3 december 2015


Download ppt "Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen"

Verwante presentaties


Ads door Google