De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoeksvaardigheden

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoeksvaardigheden"— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoeksvaardigheden
Werkcollege 6 ‘Verwerken van gegevens’

2 De onderzoekscyclus: analyseren/concluderen
Oriënteren Richten Plannen Verzamelen Analyseren en concluderen Rapporteren en presenteren

3 Analyseren en interpreteren van gegevens
Inhoud Analyseren en interpreteren van gegevens Literatuur Interviews de 5-staps methode labelen

4 Analyseren: literatuur
Betrouwbare bronnen? Vergelijken van bronnen Terugkoppelen naar onderzoeksvraag/ deelvragen Verwijzen en literatuurlijst volgens APA! “Volgens Van der Meer (2008), zijn loverboys vaak tussen de 18 en 25 jaar. Joosten (2011) ziet echter ook een trend dat loverboys op steeds jongere leeftijd actief worden. Uit onderzoek van de politie blijkt dat de gemiddelde leeftijd van veroordeelde loverboys in 2010 lag op 19 jaar (KLPD, 2011).”

5 Analyseren: Interviews
De 5-stapsanalyse Fragmenteren Coderen/ labelen Groeperen Structureren Concluderen

6 Fragmenteren Interview na interview doorlezen
Interviews opdelen in kleinere eenheden: zinnen/ zinsdelen/ alinea’s 1. Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem. Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat je zo’n iemand…. Dat iemand dat… 2. Mijn ouders waren niet blij. Ik kwam hem tegen in een café. Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee

7 Fragmenteren Interview na interview doorlezen
Interviews opdelen in kleinere eenheden: zinnen/ zinsdelen/ alinea’s 1. Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem. Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat je zo’n iemand…. Dat iemand dat… 2. Mijn ouders waren niet blij. Ik kwam hem tegen in een café. Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee

8 Coderen Geef de stukken tekst een code of naam
1e contact: Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem. Vermoedens: Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat je zo’n iemand…. Dat iemand dat… Reactie ouders: Mijn ouders waren niet blij, maar ik luisterde niet naar hen. 1e contact: Ik kwam hem tegen in een café. Vermoedens: Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee

9 Coderen Geef de stukken tekst een code of naam
1e contact: Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem. Vermoedens: Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat je zo’n iemand…. Dat iemand dat… Reactie ouders: Mijn ouders waren niet blij, maar ik luisterde niet naar hen. 1e contact: Ik kwam hem tegen in een café. Vermoedens: Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee

10 Groeperen Je zet de stukken tekst die bij elkaar horen, bij elkaar 1e contact: Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem 1e contact: Ik kwam hem tegen in een café. Vermoedens: Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat zo’n iemand…. Dat iemand dat… Vermoedens: Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee

11 Structureren Zoeken naar verbanden, hiërarchie ontdekken
Dit hangt af van wat je wilde weten! VALIDITEIT BV: Onderzoek naar de rol van ouders bij loverboyproblematiek…. Of Onderzoek naar hoe loverboys op zoek gaan naar hun slachtoffers…

12 Analyseren Aan de hand van de deelvraag ga je op zoek naar antwoorden NB: Eigen tekst + ondersteunen met voorbeelden Beide respondenten gaven aan dat ze van te voren niet vermoedden dat ze met een loverboy in aanraking waren gekomen “Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat zo’n iemand…. Dat iemand dat…”

13 Concluderen Je koppelt kort en bondig terug naar de deelvraag en geeft bondig de belangrijkste resultaten weer. Hierin zit een stukje herhaling en neem je duidelijker stelling. IN DE EINDCONCLUSIE VERBIND JE AAN DE HAND VAN DE HOOFDVRAAG ALLE RESULTATEN MET ELKAAR

14 Onderzoeksvraag: hoe is pdd-nos gerelateerd aan het verblijf in de gevangenis van Xavier? Schrijf mee, fragmenteer, label en kom tot een conclusie Filmpje

15 Hoe zorg je gedurende dit proces voor:
validiteit? betrouwbaarheid? navolgbaarheid?

16 Analyseren: interviews
Labelen: Je behandelt de interviews per vraag Lees goed door en schrap irrelevante informatie Geef trefwoorden aan de stukken tekst: labels Bij iedere relevante nieuwe info, maak je een nieuw label De labels worden de kopjes in je verslag; geef ze dus een logische benaming Analyseer zoals bij de 5-staps analyse

17 VVolgende keer: Wat is je voorlopige conclusie?
Kom voorbereid, neem mee wat je tot dan toe hebt.


Download ppt "Onderzoeksvaardigheden"

Verwante presentaties


Ads door Google