De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

College 4; moraal, antisociale agressie en kinderzorgen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "College 4; moraal, antisociale agressie en kinderzorgen."— Transcript van de presentatie:

1 College 4; moraal, antisociale agressie en kinderzorgen

2  H7 Moraal  H8 Antisociale agressie  H9 Kinderzorgen

3 Wat zijn normen en wat zijn waarden?  Waarden; abstracte begrippen over goed en kwaad  Normen; concreet gedrag dat afgeleid is van waarden

4  Morele empathie; aanvoelen en inschatten  Moreel redeneren; in gedachten uitmaken wat passend eigen gedrag is  Morele afweging; effect van verschillend eigen gedrag afwegen, meest gewenste gedrag kiezen  Moreel gedrag; voornemen omzetten in gedrag

5 Sociale cognitie/mensenkennis bestaat uit: 1. Inzicht in wat er in de ander afspeelt 2. Inzicht in kennis en capaciteiten 3. Inzicht in meest waarschijnlijk gedrag 4. Inzicht in processen tussen mensen en consequenties van sociale instituties, zoals geld, onderwijs.

6 ‘There is nothing neither good nor bad. But thinking makes it so’ (uit Shakespeare’s Hamlet)  Moreel realisme; goed of slecht hangt af of het effect goed of slecht is  Moreel relativisme (Piaget); niet alleen kijken naar het effect, maar wat de intentie van het gedrag is.

7 Welk meisje is stouter? Een onbekende vrouw vraagt de weg naar de winkel  Lilia stuurt haar de juiste kant op, maar de vrouw verdwaalt toch en komt aan de andere kant van het dorp terecht  Wilma stuurt haar expres de verkeerde kant op, maar de vrouw komt toch terecht bij de winkel

8 Kind heeft aangeboren gevoel van Rechtvaardigheid, dat afhankelijk is van de cultuur. Maar de manier van morele ontwikkeling is in alle culturen gelijk en verloopt in 3 stadia met elk 2 fasen.

9  Stadium 1. Preconventionele moraal Fase 1. Straf en gehoorzaamheid (straf vermijden) Fase 2. Naïef hedonisme (eigen voordeel)  Stadium 2. Conventionele moraal Fase 3. 'Good boy' oriëntatie (wederzijds respect, goedkeuring) Fase 4. In stand houden van sociale orde (rechtvaardige maatschappij, plicht)  Stadium 3. Postconventionele moraal Fase 5. Sociaal contract-oriëntatie (sociaal betrokken, algemeen belang) Fase 6. Universele gewetensprincipes (principiele geweten)

10

11  Ouders grote invloed; hulp bij het zien van verschillende visies op een dilemma  Immanente rechtvaardigheid; het naïeve idee dat overtredingen direct bestraft worden en dat goede daden beloond worden

12 Factoren die van invloed zijn op het gedrag:  Sterke wil; egosterkte, zelfbeheersing  Toevallige factoren; goede stemming, beleefd succes  Situationele factoren; kans om betrapt te worden,

13  Ondermijnd gevoel van eigenwaarde  gezinsklimaat  Moeilijk temperament: snel geprikkeld zijn; zwakke impulscontrole  Weinig zelfbeheersing; reactieve en proactieve agressie  Gepest worden en pesten

14 Stress kan veroorzaakt worden door:  Chronische omstandigheden  Incidentele omstandigheden Hoe meer risicofactoren, hoe groter de kans op stress / problemen.

15 Rejected kinderen  Worden door klasgenoten actief afgewezen  Zijn agressief of alleen sociaal onhandig  Kunnen op 2 manieren reageren: ▪ Extravert ▪ Introvert  Als er niet wordt ingegrepen kan het grote gevolgen hebben Neglected kinderen  Worden genegeerd en over het hoofd gezien  Zijn wat minder sociaal ingesteld  Meestal geen gedragsproblemen  Schoolprestaties lijden er niet onder  Kunnen in de loop van de tijd wel aansluiting vinden

16  Agressie op school  Agressie – Het beest in de mens

17  Invloed van Film, TV en computer; H10 en H11

18  Video Pesten  Discussie: Waarom worden kinderen gepest? Hoe kunnen kinderen reageren als ze gepest worden? Werd jij vroeger gepest of heb jij gepest, of heb je gezien op de basisschool? Wat kan jij als pedagoog doen of adviseren tegen pesten?

19


Download ppt "College 4; moraal, antisociale agressie en kinderzorgen."

Verwante presentaties


Ads door Google