De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De vele gezichten van praktijkgericht onderzoek Miniconferentie: De praktijk van het praktijkonderzoek Eindhoven, 9 oktober 2015 Dr. Daan Andriessen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De vele gezichten van praktijkgericht onderzoek Miniconferentie: De praktijk van het praktijkonderzoek Eindhoven, 9 oktober 2015 Dr. Daan Andriessen."— Transcript van de presentatie:

1 De vele gezichten van praktijkgericht onderzoek Miniconferentie: De praktijk van het praktijkonderzoek Eindhoven, 9 oktober 2015 Dr. Daan Andriessen

2 Onderzoek met nut Valorisatie Doorwerking Bruikbaaronderzoek Kenniscocreatie Kenniscirculatie Wetenschap verbinden met de maatschappij Wetenschap met maximale impact Dialoog tussen wetenschap en samenleving Responsible Research & Innovation

3 Bush (1945) hield pleidooi voor fundamenteel onderzoek Toegepast onderzoek verwijst naar lineair innovatiemodel Fundamen- teel onderzoek Nieuwe kennis Toepast onderzoek Nieuwe producten en diensten

4 Stokes (1997) ziet het niet als een tegenstelling Gericht op fundamenteel begrip Gericht op toepassing BohrPasteur EdisonPeterson (Boeken over vogels)

5 Gibbons (1994) ziet een nieuwe vorm van onderzoek ontstaan Mode 1 academic, investigator- initiated and discipline- based knowledge production Mode 2 context-driven, problem- focused and interdisciplinary

6 Universitair onderzoek dreef af door ‘publish or perish’ principe Wetenschap Praktijk Onderwijs

7 Grote behoefte aan verbinden van drie werelden Wetenschap PraktijkOnderwijs

8 Definitie van praktijkgericht onderzoek n Praktijkgericht onderzoek is onderzoek waarvan de vraagstelling wordt ingegeven door de beroepspraktijk en waarvan de opgedane kennis direct bij kan dragen aan die beroepspraktijk. (op basis van BKO, 2007) n Theoriegericht onderzoek is onderzoek waarvan de vraagstelling wordt ingegeven door een gat in de theorie of de nieuwsgierigheid van de onderzoeker en waarvan de opgedane kennis kan bijdragen aan de theorievorming

9 Manieren om praktijkgerichtheid van onderzoek te vergroten 1. Tot stand komen van de vraag 2. Doelstelling van het onderzoek 3. Vraagstelling van het onderzoek 4. Uitvoering van het onderzoek 5. Verspreiding van resultaten

10 1. TOT STAND KOMEN VAN DE VRAAG “Vraagarticulatie” is een naïeve term 1. Tot stand komen van de vraag 2. Doelstelling van het onderzoek 3. Vraagstelling van het onderzoek 4. Uitvoering van het onderzoek 5. Verspreiding van resultaten

11

12 Het is een groot probleem (NS)

13 1a. Samen met werkveld werken aan de probleemverkenning n “Problemen bestaan niet. Een situatie is pas een probleem als iemand dat ervan maakt” (Vermaak, 2009) n Belangrijke vraag: wie bepaalt dat iets een probleem is? n “Een probleem is een interpretatie van een gevoel van onbehagen” (Joseph Kessels) n Diagnose met het werkveld is belangrijkste stap in het onderzoek. n Het belang van doorvragen: Vraag 5 x “Wat maakt dat…?”

14 1b. Samen met het werkveld in kaart brengen van het kennisgat n Oplossen praktijkproblemen vereist: n Mensen & Middelen n Tijd & Gelegenheid n Kennis n Onderzoek richt zich primair op het aanleveren van (een deel van) de kennis n Kennisprobleem = het gat tussen de bestaande en de benodigde kennis om het probleem (deels) op te lossen 14 Wetenschap pelijke kennis Kennis van de praktijk Kennis van de client / leerling / student

15 2. DOELSTELLING VAN HET ONDERZOEK Onderzoek kan meer opleveren dan kennis alleen 1. Tot stand komen van de vraag 2. Doelstelling van het onderzoek 3. Vraagstelling van het onderzoek 4. Uitvoering van het onderzoek 5. Verspreiding van resultaten

16 2a. Naast kennisdoel ook veranderdoel toevoegen n Kennisprobleem is vaak heel groot. Onderzoeker moet dus een keuze maken: wat is het doel van het onderzoek?: n De relevantie van die kennis voor het veldprobleem (‘doel van het onderzoek’) n De te ontwikkelen kennis (‘kennisdoel in het onderzoek’) n De beoogde verandering in het onderzoek (‘veranderdoel in het onderzoek’) n B.v. Participerend actieonderzoek = Onderzoek waarin betrokkenen zelf op zoek gaan naar werkzame oplossingen voor hun eigen problemen

17 2b. Naast kennisdoel ook professionaliseringsdoel toevoegen n Onderzoek doen is zeer leerzaam voor o.a.: 1. Nieuwsgierig houding 2. Kritisch houding 3. Zaken vanuit een ander perspectief bekijken 4. Twijfelen 5. Bronnen gebruiken 6. Nauwkeurig werken 7. Kennis van een onderwerp uitdiepen n Onderzoek als instrument van professionalisering / emancipatie n B.v. Action learning

18 3. VRAAGSTELLING VAN HET ONDERZOEK Alleen beschrijven en verklaren is niet genoeg 1. Tot stand komen van de vraag 2. Doelstelling van het onderzoek 3. Vraagstelling van het onderzoek 4. Uitvoering van het onderzoek 5. Verspreiding van resultaten

19 Er zijn maar zes soorten onderzoeksvragen n Als je wilt stoppen met niezen, moet je dan in de zon kijken? n Waarom knipperen we met beide ogen tegelijk? n Zijn kunstmatige smaakstoffen ongezond? n Is urine een geneesmiddel? n Kunnen negers beter dansen? n Kunnen dieren tegen kietelen? Dennis Storm & Valerio Zeno

20 3a. Toewerken naar ontwerpende vragen Beschrijven Vergelijken Definiëren Evalueren Verklaren Ontwerpen

21 PRAKTIJKSTROOM KENNISSTROOM Hoe kan het in het algemeen? 3b. Combineer specifieke en generieke vragen Hoe kan het hier?

22 4. UITVOERING VAN HET ONDERZOEK Handen uit de mouwen 1. Tot stand komen van de vraag 2. Doelstelling van het onderzoek 3. Vraagstelling van het onderzoek 4. Uitvoering van het onderzoek 5. Verspreiding van resultaten

23 4a. Onderzoeken door te verbeteren: Educational design research n “If you want truly to understand something, try to change it.” (Kurt Lewin, 1946) n Ontwikkelen van ‘handelingstheorie’ (ontwerpende onderzoeksvraag) n Testen in de praktijk: wat werkt onder welke omstandigheden? n Heen en weer springen tussen de ‘kennisstroom’ en de ‘praktijkstroom’ n Net zo lang doortesten tot ‘transfereerbare’ kennis ontstaat.

24 PRAKTIJKSTROOM KENNISSTROOM Casus 1 Praktijksituatie 24

25 PRAKTIJKSTROOM KENNISSTROOM 1.THEORIE Theoretisch kader Casus 1 Praktijksituatie 4.DIAGNOSE Praktijk- probleem 25 2.ONDERZOEKS -AGENDA Kennis- probleem

26 PRAKTIJKSTROOM KENNISSTROOM 1.THEORIE Theoretisch kader 3. (HER) ONTWERPEN Concept oplossing Casus 1 Praktijksituatie 4.DIAGNOSE Praktijk- probleem 26 2.ONDERZOEKS -AGENDA Kennis- probleem

27 PRAKTIJKSTROOM KENNISSTROOM 1.THEORIE Theoretisch kader 3. (HER) ONTWERPEN Concept oplossing Casus 1 Praktijksituatie 4.DIAGNOSE Praktijk- probleem 6.IMPLEMEN- TATIE Vastgelegde ervaringen 8.VASTSTELLEN VAN LEREN Bevindingen 5.ACTIE PLANNING Specifieke oplossing 7.EVALUATIE Effecten van acties 9.REFLECTIE Successen & verbeteringen 27 2.ONDERZOEKS -AGENDA Kennis- probleem

28 PRAKTIJKSTROOM KENNISSTROOM 1.THEORIE Theoretisch kader 2.ONDERZOEKS -AGENDA Kennis- probleem 3. (HER) ONTWERPEN Concept oplossing 10.KENNIS ONTWIKKELING Ontwerpkennis Casus n Casus 2 Casus 1 Agenda van de opdrachtgever 4.DIAGNOSE Praktijk- probleem 6.IMPLEMEN- TATIE Vastgelegde ervaringen 8.VASTSTELLEN VAN LEREN Bevindingen 5.ACTIE PLANNING Specifieke oplossing 7.EVALUATIE Effecten van acties 9.REFLECTIE Successen & verbeteringen 28

29 5. VERSPREIDING VAN DE RESULTATEN Resultaten zijn meer dan tekst 1. Tot stand komen van de vraag 2. Doelstelling van het onderzoek 3. Vraagstelling van het onderzoek 4. Uitvoering van het onderzoek 5. Verspreiding van resultaten

30 5a. Onderzoeken en delen hand in hand laten gaan n De praktijk inschakelen als onderzoeker n Tussentijds de praktijk consulteren n Een buitenring mee laten kijken

31 5b. Toegankelijke vormen van ‘publiceren’ n TED talks n Instructievideo’s n Vakpublicaties n Testimonials van deelnemers n Road show n Lesmateriaal n Etc.

32 Manieren om de praktijkgerichtheid van onderzoek te vergroten n 1a. Samen met werkveld werken aan de probleemverkenning n 1b. Samen met het werkveld in kaart brengen van het kennisgat n 2a. Naast kennisdoel ook veranderdoel toevoegen n 2b. Naast kennisdoel ook professionaliseringsdoel toevoegen n 3a. Toewerken naar ontwerpende vragen n 3b. Combineer specifieke en generieke vragen n 4a. Onderzoeken door te verbeteren: Educational design research n 5a. Onderzoeken en delen hand in hand laten gaan n 5b. Toegankelijke vormen van ‘publiceren’ Onderzoeksvraag 1: Welke manieren om de praktijkgerichtheid van onderzoek te vergroten gebruiken de presentatoren op deze conferentie?

33 Slot: Het speelveld van kwaliteit van praktijkgericht onderzoek Methodische grondigheid (MG) Praktische relevantie (PR) “Praktijkgericht onderzoek is onderzoek waarvan de vraagstelling wordt ingegeven door de beroepspraktijk en waarvan de opgedane kennis direct bij kan dragen aan die beroepspraktijk.” Onderzoeksvraag 2: Hoe gaan de presentatoren op deze conferentie om met de spanning tussen methodische grondigheid en praktische relevantie?

34 Dank voor uw aandacht Dr. Daan Andriessen twitter.com/onderzoekcoach zonder S


Download ppt "De vele gezichten van praktijkgericht onderzoek Miniconferentie: De praktijk van het praktijkonderzoek Eindhoven, 9 oktober 2015 Dr. Daan Andriessen."

Verwante presentaties


Ads door Google