De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 6; creatieve ontwikkeling.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 6; creatieve ontwikkeling."— Transcript van de presentatie:

1 ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 6; creatieve ontwikkeling

2 Programma  Fantasie  Spelontwikkeling  Kindertekeningen

3 Raadsel Je staat aan de rand van een klif die 400 meter breed en 1 km diep is. Je moet aan de andere kant van de klif zien te komen. Springen haal je niet en naar beneden klimmen lukt ook niet. Je hebt beschikking tot 2 paperclips, ongelimiteerd touw, een luciferdoosje met 1 lucifer en een zakmes. Er zijn geen mensen in de omgeving. Er is wel een boom met een tak en nog 2 blaadjes eraan. Hoe kom je aan de andere kant??

4 Stelling Heeft creativiteit wel of niet met intelligentie te maken??

5 Hoe leer je creatief te zijn?  Convergent denken: "Ik moet groentesoep maken, maar ik heb geen bleekselderie in huis. Ik ga naar de winkel en koop het."  Divergent denken: "Ik moet groentesoep maken, maar ik heb geen -luister eens wat een mooi lied op de radio- bleekselderie in huis. Gisteren had ik het nog wel in huis, maar ik heb het 's avonds opgegeten met een pindakaasdipsaus. Waarom heb ik dat dan ook gedaan? Maar het was trouwens best lekker. En nog puur natuur ook! 't Verbaasde me eigenlijk. Je zou denken dat het afschuwelijke combinatie zou zijn. Moet ik vaker doen, gezondere snacks naar binnen werken. Zoals die koekjes waarover nu zoveel reclame wordt gemaakt. Die worden gezoet met ahornsiroop. Ik vraag me trouwens af of ahornsiroop echt zoveel beter is dan suiker. Misschien dat er een website is die me dat kan vertellen. Als ik nu zoek onder hypoglykemie of diabetes... Nu ik toch de computer aan heb staan, kan ik meteen even kijken of er tjes zijn binnengekomen. O, kijk eens aan: een berichtje van Suzan. Geweldig, ze wil met me naar Riverdance in Londen. Ik ga meteen kijken bij Travel Plaza hoeveel een retourtje kost. Hoewel, ik ga eerst naar de stad om de cd van Riverdance alvast te kopen, dan ken ik de muziek voordat we erheen gaan. Er zit een reisbureau naast de platenzaak. Ik heb trouwens best wel honger. Wat zal ik vanavond eten? O ja, ik heb geen bleekselderie in huis..."

6 Raadsel Kun je de 9 stippen dmv vier (rechte) lijnen met elkaar verbinden zonder dat je je pen van het papier haalt?

7 Out of the box: Raadsel I turn polar bears white Ik maak ijsberen wit And I will make you cry. Ik maak jou aan het huilen I make guys have to pee Ik laat mannen plassen And girls comb their hair. En meisjes hun haren kammen I make celebrities look stupid Ik maak celebs gek And normal people look like celebrities. En laat normale mensen schijnen I turn pancakes brown Pannekoeken maak ik bruin And make your champagne bubble. En champagne laat ik bruisen If you sqeeze me, I'll pop. Als je in me knijpt dan knap ik If you look at me, you'll pop. Als je naar me kijkt dan knijp JIJ ‘m Can you give an answer?" Kan jij een antwoord geven? 85% van de peuters kon dit raadsel beantwoorden En maar 3% van de Harvard-studenten

8 H 14 Fantasie  Peuters en kleuters kunnen nog niet logisch redeneren, dus ze vinden niks gek  Dit komt omdat ze cognitief nog niet rijp genoeg zijn  Fantasie en werkelijkheid door elkaar  Magisch denken; Selma Fraiberg; fantasie om verschijnselen te verklaren, oorzaak bij zichzelf  Fantasievol jokken; anders dan liegen

9 Waarom fantaseren kinderen?  Zichzelf gerust stellen  Oplossing vinden  Vage angst concreet maken  Concrete angst de baas worden  Onmogelijke wens vervullen; imitatiespel  Emotioneel probleem verwerken; speltherapie  ‘ik-gevoel’ versterken

10 Invloed van televisie  Stimuleringshypothese; tv is prikkeling van fantasie  Reductiehypothese; tv is beperking van fantasie

11 Stelling Veel of weinig speelgoed. Wat is beter voor de ontwikkeling van creativiteit?

12 H 15 Spelontwikkeling Wat kan jij je nog herinneren van de spelletjes die je vroeger speelde? leren

13 Theorieen over spel  Spel nuttig voor alle ontwikkelingsgebieden  Spel als sociale oefening  Cultuursimulatietheorie  Piaget; spel als oefening cognitieve ontwikkeling. Accomodatie en assimilatie

14 Ontwikkeling van spel Piaget onderscheidt 4 fasen van spelen:  alleen spelen  parallel spelen; naast elkaar, geen aandacht  geassocieerd spelen; naast elkaar, imiteren, materiaal delen  sociaal spelen; echt samen spelen

15 Spelvormen  Bewegingsspel  Vrije vormen  Spelen met dingen; ontwikkeling oog- handcoördinatie en objectpermanentie  Speelgoed; sekseverschillen  Computerspelletjes  Rollenspellen  Spelen met taal  Spelregels

16 H16 Kindertekeningen  Krassen; rond 1e jaar. Bewegingsspel, motorische ontwikkeling  Basiskrabbels; rond 2e jaar. Basisvormen  Achteraf benoemen; rond 3e jaar.  Uitbeeldend tekenen; tussen 4-8 jr

17 Tekenen  Mensen als eerste onderwerp; kopvoeters  Tekenen van taferelen; intellectueel realisme; tekenen wat je weet, niet wat je ziet (7 jr) - uitvouwend tekenen; rekening houden met kenmerken - transparant tekenen  Realistisch tekenen visueel realisme (8-9 jr)

18

19 Tekeningen als test  Draw -a-person test (DAP)  Draw-a-pig personality test Teken een varken

20 Uitleg Toward the top of the paper, you are positive and optimistic. Toward the middle, you are a realist. Toward the bottom, you are pessimistic, and have a tendency to behave negatively. Facing left, you believe in tradition, are friendly, and remember dates (birthdays, etc.) Facing right, you are innovative and active, but don't have a strong sense of family, nor do you remember dates Facing front, you are direct, enjoy playing devil's advocate and neither fear nor avoid discussions. With many details, you are analytical, cautious, and distrustful. With few details, you are emotional and naive, they care little for details and are a risk-taker. With less than 4 legs, they are insecure or are living through a period of major change. With 4 legs showing, they are secure, stubborn, and stick to their ideals. The size of the ears indicates how good a listener you are. The bigger the better. The length of the tail indicates the quality of your sex life. And again more is better!

21 Belangrijke begrippen Creatieve ontwikkeling  Fantasie  Speelgoed  Spelontwikkeling; Piaget 4 fasen  Kindertekeningen


Download ppt "ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 6; creatieve ontwikkeling."

Verwante presentaties


Ads door Google