De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut

Verwante presentaties


Presentatie over: "VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut"— Transcript van de presentatie:

1 VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut

2 Aandachtspunten 3 september Kennismaken Uitleg VOS, PPT Wat vond jij de beste leraar/ lerares en waarom? Filmpjes Vragen

3 Modulebeschrijving Voorbereid Op Stage Code: LERST103X Naam: Voorbereid Op Stage (VOS), blok 1 en blok 2 (week 1 t/m 5) Belasting: 3 EC (3x 28 uur) Relatie met ander Onderwijs: VOS staat direct in verband met de stage. Tijdens SLC in blok 2 wordt op verschillende momenten teruggeblikt op datgene wat er in VOS aan de orde is gekomen. Vereiste voorkennis: Geen Programmasoort: Praktijk- en kennisgestuurd Werkvormen: Er worden diverse werkvormen ingezet, gericht op discussie en het verwerken van de gegeven informatie. Tijdens de werkplaatsuren worden andersoortige werkvormen ingezet, bijvoorbeeld een rollenspel, simulaties of het maken van een tableau vivant.

4 Modulebeschrijving Voorbereid Op Stage Looptijd: 14 weken (inclusief toetsing). Toetsing: Meerkeuzetoets en eindopdracht Vrijstelling: Indien je vrijstelling hebt voor de stage, krijg je ook vrijstelling voor VOS. Leermiddelen: ‘Lesgeven en zelfstandig leren’, T Geerligs, T. van der Veen (2001), diverse sites, deze cursushandleiding Competenties en Leerdoelen: Competentie 1, 2, 3 en 7. Inhoud: Tijdens VOS bereid je je voor op de oriënterende stage. Je maakt kennis met verschillende aspecten van onderwijs; je doet basiskennis op over de leerlingen, de docent, het lesgeven, de schoolpraktijk en de organisatie van het onderwijs in Nederland. Aanwezigheid: Verplicht

5 Hoe zien de bijeenkomsten eruit? In week … OnderwerpLezen / voorbereiden 1: t/m 04-09We zijn begonnen! Zorg dat je je boek, cursushandleiding, bijlage praktijkgids, reader observeren hebt! Maak de Kolb leerstijlentest en meld de uitslag de volgende keer aan je docent. 2: t/m 11-09Het docentschap ontrafeld 2.1 (p.20 t/m 22), 2.7 en 2.8 (p.36 t/m 41), 4.6 (p. 93 t/m 101) Leerwens orde houden, mailen naar docent, ten behoeve van werkplaats week 4 3: t/m 18-09Ken je leerlingen 3.1 – 3.5 (p. 52 t/m 57), 4.1 t/m 4.3 (p. 70 t/m 84), 4.5 (p.88 t/m 93), 5.9 t/m 5.12 (p. 129 t/m 143) 4: t/m 25-09Werkplaats: orde houden (p.88 t/m 101)

6 Hoe word je beoordeeld? Afronding module: een tentamen en een eindopdracht.(zie hfst 3). Het tentamen en de eindopdracht maak je individueel. Zowel het tentamen als de eindopdracht moeten voldoende zijn gemaakt. Je eindcijfer is het gemiddelde van deze twee cijfers. Een voldoende voor VOS levert je 3 EC op, plus voor jezelf een overzicht van uitgewerkte stageactiviteiten die je zult ondernemen tijdens je stage. Let op: je moet het tentamen van VOS hebben gehaald om deel te kunnen nemen aan de stage! Naast VOS-tentamen ook de helft van de vakpunten van blok 1 hebben behaald om op stage te mogen.

7 Literatuur ‘Lesgeven en zelfstandig leren’ van Titus Geerligs en Tjipke van der Veen. Register praktijkleren (op internet) De cursushandleiding VOS (UITPRINTEN). Diverse sites over het Nederlands Onderwijssysteem (zelf op te zoeken)

8 Jouw favoriete leraar Wat is de ideale leraar? Kun je leraar-zijn leren?

9 Wat is de ideale leraar? 1. Maak individueel een top 5 van kenmerken van de ideale leraar. 2. Maak in groepjes van 4 een top 5 van kenmerken van de ideale leraar. 3. Vergelijk Top 5 met klein onderzoekje onder leerlingen van het Oosterlicht college in Utrecht.

10 De ideale leraar volgens leerlingen van het Oosterlicht college in Utrecht 6. Rekening houden met leerlingen * Rekening houden met verschillen tussen leerlingen * Docent en leerlingen bespreken samen regels, terwijl de docent verantwoordelijk blijft * Echt rekening houden met leerlingen Start

11 De ideale leraar volgens leerlingen van het Oosterlicht college in Utrecht 5 Orde houden * Streng beginnen * Consequent zijn * Op positieve manier orde houden * Wisselwerking laten optreden tussen orde houden en goed gedrag van leerlingen * regels voor orde gezamenlijk bepalen Start VWO makkelijker dan VMBO?

12 De ideale leraar volgens leerlingen van het Oosterlicht college in Utrecht 4. Manier van lesgeven * Afwisselend en boeiend lesgeven * Beter en meer uitleggen * leerlingen zelfstandig maken start

13 De ideale leraar volgens leerlingen van het Oosterlicht college in Utrecht 3. Omgang met leerlingen * Meer humor * Meer belangstelling en betrokkenheid tonen * je meer aanpassen aan de interesses van leerlingen * je niet bemoeien met hun vrije tijd start

14 De ideale leraar volgens leerlingen van het Oosterlicht college in Utrecht 2. Integriteit * Fouten toegeven * Eerlijk en echt zijn * In gesprek gaan met leerlingen en naar hen luisteren Start

15 De ideale leraar volgens leerlingen van het Oosterlicht college in Utrecht 1. Respect voor leerlingen * Geen leerlingen voor paal zetten * Leerlingen niet voor de gek houden als ze een vraag stellen * Positieve houding hebben * Alle leerlingen gelijk behandelen

16 De volgorde 1. Respect 2. Integriteit 3. Omgang met leerlingen 4. Manier van lesgeven 5. Orde houden 6. Rekening houden met verschillen tussen leerlingen

17 Kun je leraar-zijn leren? Bespreek in groepjes van vier welke aspecten van het leraarvak zijn te leren en welke niet (vertrekpunt kan zijn: De top 6).

18 Voor de volgende keer Maak de leerstijlentest van Kolb. Dit doe je als volgt: start – netwerkapplicaties – studieomgeving – (helemaal naar beneden scrollen) zelfstudie - leerstijlentest Kolb. Stuur de uitslag van deze test zo snel mogelijk naar je VOS-docent:


Download ppt "VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut"

Verwante presentaties


Ads door Google