De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Communicatie 2 DOCENT: JOHAN V.D. SLOOT KWARTAAL: 1 LES: 3 KAMER: L03.346.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Communicatie 2 DOCENT: JOHAN V.D. SLOOT KWARTAAL: 1 LES: 3 KAMER: L03.346."— Transcript van de presentatie:

1 Communicatie 2 DOCENT: JOHAN V.D. SLOOT KWARTAAL: 1 LES: 3 KAMER: L03.346

2 Voorbeelden van communicatie https://www.youtube.com/watch?v=FPwMEJE9PmI Positief opvoeden: https://www.youtube.com/watch?v=A3_FUVygCco

3 Wat gaan we doen: 1. Vragen / herhaling vorige week 2. Actief leren 3. Jouw speelgoed 4. Kijken naar kinderen. 5. Wat wil je nog leren? 6. Opdrachten voor volgende week.

4 1. Terugblik op vorige week: Vragen: 1. Wat is je bijgebleven? 2. Wat heb je uitgeprobeerd op stage/prive 3. Waarover heb je discussie gevoerd met je ouder(s), vriend(innen) Welke vragen heb je nog, nadat je het bovenstaande besproken heb!

5 Oefening actief leren zoek op en geef een presentatie: Ervaringsgericht leren + ‘zone van de naaste ontwikkeling’

6 Speelgoed meegenomen? Bedenk een aantal vragen die je kan koppelen aan een stuk speelgoed. Ga een gesprek aan met een medestudent over haar speelgoed.

7 Kijken naar kinderen Presentatie van de literatuur 1. Baarda deel 1 – blz 29 – 38 2.Delfos deel 1 - blz 155 – 163 Gesprekken oefenen op kinderen. -Drietallen - 1 student spoort de ‘foute’ vragen op!

8 Persoonlijke leerdoelen Wat wil je graag leren/ wat heeft je interesse? Schrijf een copie voor de docent. Maak het CHI

9 Opdrachten voor volgende week.

10 Kenmerken per leeftijdsperiode. Zie de volgende sheets

11 Kinderen (6 - 8 jaar) Kenmerken van deze leeftijdsperiode: 1. scharnierleeftijd: kinderen komen in de wereld van de volwassenen (abstract denken) 2. Verdieping in de begripsvorming (b.v. dood) 3. Lange termijn geheugen begint te groeien. 4. geen herinneringen van de eerste 6 levensjaren. 5. Kinderen leren lezen en schrijven 6. Kinderen leren schaamtegevoel te herkennen.

12 Kinderen (8-10 jaar) 1.Ontwikkeling nieuwe dimensies (logeren, fietsen) 2.Schoolprestaties worden belangrijk 3.Spanning – prestatie relatie 4.Kind toont graag nieuwe vaardigheden. 5.Verbanden leggen / symboliek (het is groen en het vliegt) 6.Wederzijdsheid in relaties 7.Relaties snel verbreken en herstellen. 8.Omgaan met leeftijdsgenoten erg belangrijk. 9.Eigen-maken van de maatschappelijke verwachtingen.

13 Kinderen (10-12 jaar) Kenmerken van deze leeftijdsperiode: 1.Groeispurt 2.Vormen van een sociale identiteit 3.Vorming van vriendschappen 4.Verschillen tussen mensen (en tussen jongens en meisjes) 5.Langetermijn geheugen ontwikkeld 6.Idolen/ voorbeeldgedrag 7.Paradoxale intimiteit 8.Het kind krijgt inzicht hoe anderen hem ervaren. 9.Verzamelen en ruilen is heel belangrijk.

14 gespreksvaardigheden 1.Ik – boodschap 2.Geen gesloten vragen 3.Actief luisteren (Gordon) 4.Warmte, respect: -positief gebruik van macht-, acceptatie (Rogers) 5.Minimum aan spanning: spelen, humor, tekenen 6.Oogcontact maken 7.Probeer te benoemen wat je voelt en volg wat je voelt.


Download ppt "Communicatie 2 DOCENT: JOHAN V.D. SLOOT KWARTAAL: 1 LES: 3 KAMER: L03.346."

Verwante presentaties


Ads door Google