De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thema 1: Beelden van onderwijs 2014. Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thema 1: Beelden van onderwijs 2014. Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)"— Transcript van de presentatie:

1 Thema 1: Beelden van onderwijs 2014

2 Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges) Elk thema wordt begeleid door een tutor (taakgroep) en door een pedagoog (colleges) Samenwerkend leren, peerfeedback

3 Doel van het thema Een beeld van het beroep van een leerkracht Een brede oriëntatie op het onderwijssysteem in Nederland Een breder beeld van onderwijs (vanuit verschillende perspectieven) en de krachten die hierin een rol spelen. Weten welke soort vraagstukken een leraar in zijn beroepsmatig handelen tegenkomt en welke vaardigheden dit vraagt

4 Onderzoek Elke periode, elk thema begint met het goed doornemen van de studiehandleiding Onderzoekscyclus: stappenplan om informatie te verzamelen en weer te geven, opbouw in niveau Taken die deels individueel, deels samen worden uitgevoerd. Eindproduct: onderzoeksverslag, presentatie, schema, enz.

5 Begeleiding van onderzoeks- vaardigheden (boek, trainingen) Begeleiden van het samenwerkingsproces Inhoudelijke begeleiding Beoordeling van het onderzoeksproduct Rol van de tutor

6 Rol van de student Wees een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig Ondernemend: leren zelfverantwoordelijk te leren; Praktijkgericht: leren om te gaan met niet-standaard (creatieve) praktijkproblemen; Onderzoekend: leren systematisch informatie te verzamelen en te presenteren; Communicatief: leren samen te werken (teamleren) en leren klantgericht te werken; Reflectief: leren eigen handelen te analyseren en bij te sturen; Deskundig: leren het vakgebied bij te houden en verder te ontwikkelen.

7 Toetsing ToetsonderdelenToetsvormwegingSchaal 1. Kennis onderwijssysteemSchriftelijk tentamen100 %Cijfer (10-100) 2. Onderzoek beelden van onderwijs Werkstuk 100 %Cijfer (10-100)

8 studiehandleiding We nemen de studiehandleiding door, we nemen de 9 stappen door. routeplanner ontvangen?

9 Voorbereiding taak 2 Groepjes van 3 maken Afspraken samenwerking – Samenwerken; zie blz 12 studiehandleiding en bijlage 2 verslaglegging werkgroep – Individueel verslag in bijeenkomst 3 moeten de interviewvragen (taak 2) klaar zijn! Gebruik hiervoor Ontwikkeling door Onderzoek §6.2.3 en skill sheets C14,31, 32 en 33

10 Doen voor bijeenkomst 2 Meenemen; Ontwikkeling door onderzoek, studiehandleiding, Meer dan onderwijs Lezen; H1 en 5 Ontwikkeling door onderzoek Lezen §1.8 Meer dan Onderwijs Taak 1; opstellen onderzoeksvragen, deelvragen over je eigen basisschool; – Levensbeschouwelijk – Pedagogisch – onderwijskundig

11 Aan de slag! We werken nu verder aan taak 1 en voorbereidingen taak 2 Mogelijkheid om vragen te stellen

12 Taak 1 (individueel) Literatuur lezen over 3 aspecten van identiteit Onderzoeksvragen beantwoorden voor je eigen basisschool. Bron: herinneringen, website, schoolgids, gesprek met leerkracht Dezelfde vragen beantwoorden voor je praktijkschool. Bron: observaties, website, schoolgids, gesprek met praktijkbegeleider Twee scholen vergelijken Product: onderzoeksverslag

13 Beeld van je basisschool Mijn basisschool: Koningin Beatrixschool Culemborg Oud en nieuw gebouw, basisschool Lezen, schrijven en toneelspelen Juf spelen Afscheid …

14 Beeld van je basisschool En jij??? Welke school, waar? Identiteit? Pedagogisch, onderwijskundig, levensbeschouwelijk Sfeer Wat deed je graag en wat niet? Welke meester/juf maakte indruk en waarom? …

15 Taak 2 (groepje) Onderzoeksvraag opstellen binnen het thema: wat houdt het beroep ‘leraar’ nu werkelijk in? Interview voorbereiden Interview afnemen, ieder op zijn eigen praktijkschool Uitkomsten vergelijken Product: onderzoeksverslag (eigen verslag met gezamenlijk verslagje over de samenwerking)

16 Taak 3 (individueel) Literatuur lezen over de organisatie van een basisschool Organogram maken van je praktijkschool Beschrijven: groepsindeling, schoolcultuur, aspecten van vernieuwingsscholen Product: toelichtend verslag

17 Taak 4 (individueel) Literatuur lezen over het Nederlandse onderwijssysteem Onderzoeksvraag opstellen binnen het thema ‘de organisatie binnen de klas’ Onderzoeksstrategie bedenken: op welke manier kun je jouw vraag beantwoorden? Informatie verzamelen en uitwerken Product: onderzoeksverslag

18 Succes!!


Download ppt "Thema 1: Beelden van onderwijs 2014. Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)"

Verwante presentaties


Ads door Google