De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek 1 Inkoop.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek 1 Inkoop."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek 1 Inkoop

2 Programma vandaag: 1. Introductie 2. Inkoopfunctie 3. Inkoopproces Afsluiting

3 …is meer dan inkopen doen…

4 …is meer dan bestellen…

5 …niet alleen bij bedrijven…

6 …niet alleen van goederen…

7 “Vroeger ging het bij inkoop voornamelijk om de afhandeling van bestellingen, tegenwoordig zijn daar allerlei zaken bijgekomen. Twee heel belangrijke functies van de inkoop van nu betreffen de uitbestedingsbeslissing en het ontwerp en management van de relatie met leveranciers. Nederlandse inkoper in Inkoop en Logistiek, Oktober 2002 …breed vakgebied…

8

9 Case Scheepsbouwer van o.a. coasters, veerboten, sleepboten en binnenvaartschepen. 32 werven wereldwijd Jaren ’90: Scheepsbouw in Nederland heeft het moeilijk concurrentie uit lage loonlanden; Casco’s zijn niet meer dan een deel van de voorraad Focus op uitbesteding en assemblage  Time-to-market verkort;  Efficiency gestegen  …  ….

10 Gevolgen voor het KOOP

11 Programma 1. Introductie 2. Inkoopfunctie Commerciële inkoop en inkooplogistiek (§5.2) Verantwoordelijkheden van de inkoper ( § 5.4) 3. Inkoopproces 4. Afsluiting

12 Inkoopfunctie

13 Analyse, planning, implementatie en beheersing activiteiten Ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden relaties met leveranciersmarkt Korte en lange termijn inkoopbehoefte Teneinde optimale bijdrage aan ondernemingsdoelstellingen te bewerkstelligen Commerciële Inkoop

14 specifi- ceren selecteren contrac- teren Commerciële inkoopfunctie klant / product activiteiten Commerciële Inkoop

15 Damen vertaalt markteisen één op één door naar de toeleveranciers Inkoopquota: 85%!!! Casco, electrische-, pijpwerk installaties, schilderwerk + arbeidskrachten!! Haalbaarheid overeenkomst (o.a. risico-analyse, toekomst, wat draagt toeleverancier bij aan ontwikkeling?) Totstandkoming van de overeenkomst (contract) Commerciële Inkoop

16 Inkoopfunctie

17 Concepten uit vakgebied inkoop & logisiek Activiteit/functie die ervoor zorg draagt dat de juiste producten tegen de juiste prijs ter beschikking komen Zoekt naar optimale kosten door de gehele keten in beschouwing te nemen Uitvoering en besturing (fysieke activiteiten) Korte en lange termijn Inkooplogistiek

18 bestellen bewaken nazorg Logistieke inkoopfunctie Leverancier (operationele) activiteiten Logistieke inkoopfunctie

19 Orders aanmaken= Casco, electrische-, pijpwerk installaties, schilderwerk + arbeidskrachten!! 100% materiaal beschikbaarheid (wanneer nodig!) Commerciële eindafrekening Managen van capaciteit van leveranciers op tactisch en operationeel niveau Optimaliseren en beoordelen relaties met leveranciers maar ook afhandelen van claims, gevolgen van meer- en minderwerk Logistieke inkoopfunctie

20 Totaal aan activiteiten Commerciële functie legt de basis, de logistieke functie voert de activiteiten uit (binnen de contracten/condities) 6 trajecten inkoopfuncties

21 Totaal aan activiteiten Commerciële functie legt de basis, de logistieke functie voert de activiteiten uit (binnen de contracten/condities) Inkooplogistiek

22 Waar is inkoop verantwoordelijk voor? 1. Continuïteit bedrijfsproces 2. Bijdragen aan resultaat 3. Strategische kwetsbaarheid 4. Representeren onderneming 5. Bijdrage aan innovatie Verantwoordelijkheden inkoper

23 Waar is inkoop verantwoordelijk voor? 1. Continuïteit bedrijfsproces Onderdelenvoorziening, vroeger voorraden, nu gereduceerd (85% van de materialen en arbied wordt ingekocht) 2. Bijdragen aan resultaat 3. Strategische kwetsbaarheid Veel toeleveranciers, met sommige een zeer nauwe samenwerking 4. Representeren onderneming Onderhandelen…. Representeren onderneming Onderhandelen…. 5. Bijdrage aan innovatie Technisch ontwerp en ontwerpproces doet Damen zelf, echter de inkoper staat hierover voortdurend in contact met de leveranciers Verantwoordelijkheden inkoper

24 Representeren van de onderneming…hoe ver ga je?

25 Programma 1. Introductie 2. Inkoopfunctie 3. Inkoopproces Strategisch inkoopproces (Kraljic matrix) (§5.5) Leveranciersbeoordeling (§5.8) 4. Afsluiting

26 Inkoopproces De activiteiten zijn duidelijk, maar hoe doorloop je nu het proces?

27 Doel: bepalen welke inkoopstrategie je wilt volgen Analyseren van de huidige inkoopsituatie Hulpmiddel: raamwerk van Kraljic Bepalen van acties, zoals: Uitbesteden van activiteiten (zelf maken of niet) Kiezen van de relatie met toeleveranciers Centraal of decentraal inkopen … Inkoopproces: strategisch

28 - aantal potentiële toeleveranciers - marktvorm (vvm, oligopolie monopolie enz) - plaats van de leverancier aandeel van ingekochte materiaal/dienst in kostprijs invloed op rendement Inkoop - Portfolio (Kraljic Matrix)

29 - 1 purchasing management Normale producten hoog laag hoog complexiteit van de inkoopmarkt strategische kwetsbaarheid

30 2 material management Opbrengstverhogende producten - hoog laag hoog complexiteit van de inkoopmarkt strategische kwetsbaarheid

31 - 3 sourcing management Knelpunt producten hoog laag hoog complexiteit van de inkoopmarkt strategische kwetsbaarheid Pompmonteur (arbeid): inbouwen van scheepspompen doet Damen Shipyard zelf en koopt zij niet in (riscomijdend!)

32 4 supply management Strategische producten - hoog laag hoog complexiteit van de inkoopmarkt strategische kwetsbaarheid Bv.: Software (maatwerk), Technisch personeel (Ingenieursbureau) Chirurgie verpleegkundige (EMC)

33 2 material management Opbrengstverhogende producten 4 supply management Strategische producten - 3 sourcing management Knelpunt producten 1 purchasing management Normale producten hoog laag hoog complexiteit van de inkoopmarkt strategische kwetsbaarheid

34 Leveranciersbeoordeling: waarom? “Twee heel belangrijke functies van de inkoop van nu betreffen de uitbestedingsbeslissing en het ontwerp en management van de relatie met leveranciers” Nederlandse inkoper in Inkoop en Logistiek, Oktober 2002 Inkoopquota van 85%

35 Leveranciersbeoordeling: Subjectieve methode

36 Voordeel: -Eenvoud; Nadeel: - Subjectief => persoonlijke beoordeling geen duidelijke norm (harde cijfers))

37 Leveranciersbeoordeling: gewogen factorscore methode Leverings- betrouwbaarheid Kwaliteits- betrouwbaarheid Prijs 1,0 Welk LBC behaalt leverancier A?

38 Programma 1. Introductie 2. Inkoopfunctie 3. Inkoopproces 4. Afsluiting

39 Afsluiting Inkopen is meer dan goederen bestellen; Meerdere stappen Inkoopstrategie die je volgt hangt af van het type product De huidige tendens is “Back-to-core” en “make-or-buy”=> je zelf afhankelijk maken van je leverancier leidt’; Goed aandacht voor relatie én beoordeling

40 Afsluiting Damen koopt slim in! Scheepsbouw = lastige markt, maar Damen overleefde en maakte weer winst door goed inkoopbeleid Scheepswerf Gorinchem zijn 380 mensen in dienst, waarvan slechts 70 mensen bij het productieproces zijn betrokken Damen heeft intensieve samenwerkingsverbanden met toeleveranciers (85% wordt ingekocht) Damen doorloopt een proces met zijn toeleveranciers zodat zij kan streven naar een optimale samenwerking met toeleveranciers Damen beoordeelt haar toeleveranciers

41


Download ppt "Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek 1 Inkoop."

Verwante presentaties


Ads door Google