De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Business Model Canvas. Klantsegmenten = groep klanten met gemeenschappelijke behoeften, gedragingen of andere attributen. Organisatie neemt bewuste.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Business Model Canvas. Klantsegmenten = groep klanten met gemeenschappelijke behoeften, gedragingen of andere attributen. Organisatie neemt bewuste."— Transcript van de presentatie:

1 Business Model Canvas

2

3 Klantsegmenten = groep klanten met gemeenschappelijke behoeften, gedragingen of andere attributen. Organisatie neemt bewuste beslissingen over welek segmenten zij gaat bedienen en welke genegeerd zullen worden. Klantgroepen zijn segment als: Hun behoeften een afzonderlijk aanbod rechtvaardigen. Zij via verschillende distributiekanalen worden bereikt. Zij verschillende soorten relaties vereisen. Zij in winstgevendheid van elkaar verschillen. Zij bereid zijn te betalen voor verschillende aspecten van het aanbod.

4 Waardepropositie bestaat uit een geselecteerde bundel producten/diensten die voorzien in de eisen van een specifiek Klantsegment. = dus verzameling voordelen. Elementen die kunnen bijdragen: Nieuwheid Performance Customization ‘De klus klaren’ Ontwerp Merk/Status Prijs Kostenbeperking Risicobeperking Toegankelijkheid Gemak/bruikbaarheid

5 Kanalen Communicatie-, distributie- en verkoopkanalen zijn raakpunten met klanten die een belangrijke rol spelen in de klantervaring. Functies van kanalen: Awareness vergroten bij klanten over producten en diensten van het bedrijf. Klanten helpen de Waardepropositie van het bedrijf te beoordelen. Het voor klanten mogelijk maken specifieke producten en diensten aan te schaffen. Een Waardepropositie leveren aan klanten. Klantsupport bieden ná aankoop. Soorten kanalen: o Groothandel o (Partner)winkels o Eigen winkels o Webverkoop o Verkoop

6 Klantrelaties beschrijven de soorten relaties een bedrijf wil aangaan met elk Klantsegment. Relaties kunnen worden aangestuurd door de volgende motieven: Klantacquisitie. Klantretentie. Verkoop stimuleren (cross- en up-selling) Categorieën van relaties: o Persoonlijke hulp o Toegewezen persoonlijke hulp o Selfservice o Geautomatiseerde diensten o Communities o Cocreatie

7 Inkomstenstromen de cash die uit elk klantsegment wordt gegenereerd. Transactie-inkomsten uit eenmalige klantbetalingen. Terugkerende inkomsten die voortvloeien uit aanhouden betalingen ofwel een Waardepropositie aan klanten te leveren, ofwel klantsupport te leveren na aankoop. Verschillende manieren van genereren van inkomstenstromen: o Goederenverkoop o Gebruikersfee o Abonnementsgelden o Uitlenen/huren/leasen o Licentieverlening o Brokerage fees o Reclame

8 Key resources belangrijkste assets die nodig zijn om te zorgen dat een businessmodel werkt. Key resources kunnen: fysiek, financieel, intellectueel of menselijk zijn. Key rsources kunnen eigendom van het bedrijf zijn, of worden geleased, of worden verkregen bij partners.

9 Kernactiviteiten beschrijven de belangrijkste dingen die een bedrijf moet doen om te zorgen dat het businessmodel werkt. Categorieën van Kernactiviteiten: Productie Probleemoplossing Platform/Netwerk

10 Key partners het netwerk van leveranciers en partners die zorgen dat het businessmodel werkt. Soorten partnerschap: Strategische allianties tussen niet-concurrenten. Coöptatie; strategische partnerschappen tussen concurrenten. Joint ventures om nieuwe business te ontwikkelen. Koper-leverancierrelaties om betrouwbare leveranties te waarborgen. Drie motivaties om partnerschappen te creëren: o Optimalisering en schaalvoordelen o Beperking van risico en onzekerheid o Acquisitie van bepaalde resources en activiteiten

11 Kostenstructuur beschrijft alle kosten die worden gemaakt om een businessmodel te laten werken. Uitersten: kosten gestuurd waarde gestuurd Kenmerken zijn: o Vaste kosten o Variabele kosten o Schaalvoordelen o Scopevoordelen

12

13 Patronen voor nieuwe modellen Unbundling The long tail Multi-sided platforms FREE as a business model Open business models

14 Unbundling Er bestaan 3 soorten businesses (Hagel & Singer): Customer relationship businesses Product innovation businesses Infrastructurele businesses Vragen: Hoe verhoudt zich dit tot theorie Treacy en Wiersema? Pas dit nu eens toe op KPN (mobiele telefonie) of Wijs en van Oostveen (private banking)

15 Business Model Canvas – Wijs & van Oostveen 8. Key Partners Lehmann (nieuwe producten) Staal Bankiers (infra) 1. Customer Segments vermogende particulieren >€250k vrij vermogen 2. Value Proposition advies vermogens- groei (beleggen) platform risico reductie (garantie producten) 7. Key Activities Verkopen Beleggen 6. Key Resources Sales reps Analisten 4.Customer Relationships account manager web 3. Channels direct web 9. Cost Structure Vast: Huisvesting + personeel Variabel: xxxxx 5. Revenue Streams Vaste vergoeding OF % over vermogensgroei % over transacties Extern – klantenfocus => PULL Intern – middelenfocus => PUSH

16 The long tail Theorie gebaseerd op Chris Anderson: 3 principes liggen er aan ten grondslag Wat is het verschil in benadering tussen enerzijds Selexys / Barnes & Nobles en anderzijds Bol.com / Amazon? Wat zijn voorwaarden voor een aanbieder via het long-tail patroon om te kunnen overleven en groeien? Noem eens andere voorbeelden van onderneming, die werken via dit patroon…

17 Business Model Canvas – Bol.com 8. Key Partners Centraal Boekhuis (inkoop) Docdata (verwerking) PostNL (distributie) 1. Customer Segments studenten consumenten 2. Value Proposition assortiment goede prijs snelle levering after-sales 7. Key Activities Web sales Marketing 6. Key Resources webplatform S&M personeel 4.Customer Relationships web 3. Channels web 9. Cost Structure inkoop/huisvesting/personeel 5. Revenue Streams transacties + inkomsten affiates Extern – klantenfocus => PULL Intern – middelenfocus => PUSH

18 Multi-sided platforms Patroon brengt 2 of meer verschillende, maar onderling afhankelijke groepen samen. Het werkt slechts als beide groepen in grote aantallen deelnemen. Toegevoegde waarde bestaat uit het vereenvoudigen van interactie tussen de verschillende groepen. Geef (zelf) eens voorbeelden… Apple’s evolutie in een platform operator

19 Business Model Canvas – rijschoolmetschade.nl 8. Key Partners webdesigner 1. Customer Segments rijscholen schadeherstel- bedrijven 2. Value Proposition informatie gratis lesauto platform exclusiviteit (binnen postcode) 7. Key Activities Platform Sales 6. Key Resources Platform Ondernemer 4.Customer Relationships in persoon telefoon 3. Channels direct keten(s) 9. Cost Structure Platformontwikkeling Platformonderhoud 5. Revenue Streams Fee (€40/maand) per jaar per postcode gebied (89) – 3 jaar vooruit!!! Extern – klantenfocus => PULL Intern – middelenfocus => PUSH

20 FREE as a business model Minimaal 1 omvangrijk klantsegment heeft profijt van een gratis aanbod. Verschillende patronen maakt het gratis aanbod mogelijk. In zijn algemeen zijn er 3. Welke? Hoe verdient de aanbieder aan dit business model??? Geef (zelf) voorbeelden van Free:

21 Business Model Canvas - Skype 8. Key Partners telecom providers (netwerk) 1. Customer Segments consumers free – pc / pc abonnement pc / telefoon businesses 2. Value Proposition “gratis” bellen voordelig bellen kosten besparingen integratie 7. Key Activities web platform Sales & Market 6. Key Resources web platform S&M personeel 4.Customer Relationships web 3. Channels web 9. Cost Structure netwerkvergoedingen 5. Revenue Streams abonnementen Extern – klantenfocus => PULL Intern – middelenfocus => PUSH Wat is Skype waard????

22 Open business models Waarde toevoegen door systematisch samen te werken met partners van buiten af. Outside in => externe ideeën worden binnen de organisatie uitgewerkt Koop innovatie Inside out => externe partijen worden voorzien van ideeën en/of bezittingen van binnen de organisatie, die niet werden gebruikt. Verkoop innovatie

23 Business Model Canvas 8. Key Partners 1. Customer Segments 2. Value Proposition 7. Key Activities 6. Key Resources 4.Customer Relationships 3. Channels 9. Cost Structure5. Revenue Streams Extern – klantenfocus => PULL Intern – middelenfocus => PUSH


Download ppt "Business Model Canvas. Klantsegmenten = groep klanten met gemeenschappelijke behoeften, gedragingen of andere attributen. Organisatie neemt bewuste."

Verwante presentaties


Ads door Google