De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in herhaalprogramma’s 13 juni 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in herhaalprogramma’s 13 juni 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in herhaalprogramma’s 13 juni 2014

2 2 Agenda  Mediq – Samen de beste Zorg  Therapietrouw  Doel van het project  Wat gebeurt er in de apotheek  Wat verwachten we van jou

3 3 Mediq – Samen de beste zorg! Missie Wij verbeteren de gezondheid van patiënten met de beste en meest efficiënte levering van gezondheidszorg. We doen dat door het leveren van medische hulpmiddelen, geneesmiddelen en de beste gerelateerde zorgdiensten. Mediq – internationale onderneming Mediq levert de bovengenoemde drie elementen als internationale onderneming op drie manieren:  Direct aan huis, zo nodig met verpleegkundige begeleiding (Direct)  Via professionele afnemers zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen en huisartsen (Instellingen)  Via Mediq Apotheek. Met circa medewerkers is Mediq werkzaam in vijftien landen.

4 4 Terugblik: we hebben in 2012 en 2013 al veel gerealiseerd!  Voor patiënten is het cardiovasculaire risico gereduceerd.  patiënten die minder risico lopen om iets te breken door een verbeterde osteoporosetherapie.  risicopatiënten hebben minder kans op een maagbloeding door toevoeging van een PPI aan ASA of een NSAID.  En bovendien is er in 2012 en 2013 voor €5,5 miljoen aan kosten bespaard. Dat gaan we in 2014 voortzetten met therapietrouw!

5 5 In alles wat we doen, staat de patiënt centraal Gezondheid Geld Gemak

6 6 Agenda  Mediq – Samen de beste Zorg  Therapietrouw  Doel van het project  Wat gebeurt er in de apotheek  Wat verwachten we van jou

7 7 Focus ligt op includeren van patiënten in een herhaalprogramma: dit verbetert de kwaliteit van de therapie en vergroot het gemak Inclusie grote aantallen Inclusie Tweede Uitgifte / Vervolguitgifte

8 8 Waarom includeren in een herhaalservice? Patiënt  Betere therapietrouw, te beginnen bij betere afhaaltrouw leidt tot gezondheidswinst. GFZ heeft dit wetenschappelijk en vanuit richtlijnen onderbouwd, ook financieel in de 1e en 2e lijn.  Altijd voldoende medicijnen in huis en hoeft minder vaak langs de apotheek.  Hoeft zelf niet meer aan de medicijnen te denken. Huisarts  Lagere werkdruk: herhalen van recepten verschuift van huisarts naar apotheek en de patiënt.  Kan bepalen welke medicijnen worden geïncludeerd. Apotheek  Meer (logistieke) rust  Vooruitwerken (bijv. voor drukke periodes)  Meer receptregels

9 9 Uit dit project leren we wat precies werkt en wat niet werkt  Wat werkt goed (best practices)?  Wat werkt niet goed?  Waar loop je tegenaan?  Wat werkt goed (best practices)?  Wat werkt niet goed?  Waar loop je tegenaan? Afstemmen met huisarts Arts toevoegen aan herhaalpost HIS Team instrueren Herhaalservice toelichten aan patiënt Includeren en synchroniseren Focus voor studenten

10 10 Agenda  Mediq – Samen de beste Zorg  Therapietrouw  Doel van het project  Wat gebeurt er in de apotheek  Wat verwachten we van jou

11 11 Zoveel mogelijk patiënten includeren in de Herhaalservice (Herhaalservice is een module in het AIS (apotheker informatie systeem)) Het project heeft een duidelijk doel  9 op de 10 wil gemak van de herhaalservice.  De doelstelling betekent in de apotheek: 20-30* mensen per dag includeren. * Afhankelijk van het type patiënten

12 12 Agenda  Mediq – Samen de beste Zorg  Therapietrouw  Doel van het project  Wat gebeurt er in de apotheek  Wat verwachten we van jou

13 13 Wat gebeurt er in de apotheek?  Patienten komen voor een Eerste Uitgifte  Krijgen medicatie mee voor 2 weken, worden gewezen op HHS.  Patienten komen voor een Tweede Uitgifte  Moeten vaak nog voor controle langs HA, worden gewezen op HHS.  Patienten komen voor een Vervolg Uitgifte  Inclusie in een gratis herhaalservice  Om te worden opgenomen in de Herhaalservice van het AIS is het volgende nodig:  Klantinfo ( adres)  Goedkeuring van huisarts  Voor alle medicatie?  Alles wat voorspelbaar is

14 14 Agenda  Mediq – Samen de beste Zorg  Therapietrouw  Doel van het project  Wat gebeurt er in de apotheek  Wat verwachten we van jou

15 15 Wat verwachten we van jou?  Op een enthousiaste en duidelijke manier patienten op het voordeel van de herhaalservice wijzen  Het inclusiegesprek voeren met de patient  Het invoeren in het systeem (Pharmacom en Mira)  Bijhouden hoeveel mensen je includeert  Je best practices  Je mogelijke knelpunten  Actief meedenken over hoe het beter kan

16 16 Hoe ga je dit doen?  Je gaat patiënten zoveel mogelijk telefonisch benaderen  Start met makkelijke patiënten (Een of twee chronische middelen)  Wanneer je aan het proces gewend bent, krijg je een overzicht van ondertrouwe patiënten geprint worden die je kan gaan benaderen  Alles in overeenstemming met de apotheker

17 17 Welke medicijnen is geschikt voor de herhaalservice?  Alle voorspelbare medicatie!  Meeste chronisch, maar niet perse  Groepen oa:  CVRM  Diabetes  Astma/COPD  Depressie  ADHD  Maar bijvoorbeeld ook oogdruppels!

18 18 Welke patienten?  Leeftijd tussen 40 en 70 jaar: deze mensen gebruiken ook vaak /mobiel  makkelijk te benaderen  Brieven sturen is verhoudingsgewijs duur  Patienten met veel chronische middelen  HHS is voor stabiele patienten! Daarom pas aanbieden bij TU/VU

19 19 Een patiëntgesprek ziet er ongeveer zo uit  Uitleg werking van HHS  Gezamenlijke dienst huisarts en apotheek  Medicatie op tijd klaar en gesynchroniseerd  Notificatie per mail/brief  Wijzigingen moet een patiënt doorgeven aan apotheek  Patiënt invoeren in AIS  Controle / update NAW-gegevens en medicatie  / 06 nummer  Daggebruik / dosering  Corrigeren einddata  Synchroniseren receptuur  Bevestiging dat de patiënt volgens dit gesprek geïncludeerd gaat worden

20 20 Tips voor een goed patiëntgesprek  Maak een inschatting van de cliënt  Goede openingszinnen  Ik zie dat u deze medicatie chronisch gebruikt……  Wilt u een berichtje krijgen wanneer de medicatie klaar ligt?  (Wilt u minder lang wachten….)  Samenwerking tussen apotheek en huisarts  Denk altijd vanuit klantperspectief

21 21 Waar loop je tijdens een patiëntgesprek vaak tegenaan? Tegenwerpingen:  Is de huisarts hiervan op de hoogte?  Mijn medicatie wisselt vaak.  Ik ervaar geen probleem. Het is er altijd.  Heb geen .  Moet het dan in afhaalautomaat?

22 22 Voortgang en best practices bijhouden doen we via de volgende link https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AmFXns9kc3qydEpyQm5 uamE0N2ZFOTliV3BBTE9QMEE&usp=sharing

23 23 Goedkeuring van huisarts Koppeling tussen AIS en HIS. Zonder koppeling: Huisarts krijgt briefjes om te fiatteren per patient. Zonder koppeling: Huisarts krijgt lijsten om in een keer meerdere medicijnen te fiatteren. Zonder koppeling: Huisarts keurt goed voor een heel jaar, per patient.  Van HHS proces is het intakegesprek het belangrijkst!  Bezwaren wegnemen en synchronisatie


Download ppt "Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in herhaalprogramma’s 13 juni 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google