De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fedor bij de Wehkamp OPTIMAAL KETENBEHEER Wehkamp homeshopping.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fedor bij de Wehkamp OPTIMAAL KETENBEHEER Wehkamp homeshopping."— Transcript van de presentatie:

1

2 Fedor bij de Wehkamp

3

4 OPTIMAAL KETENBEHEER Wehkamp homeshopping

5 Homeshopping in Nederland Totale omzet: 1,4 miljard = ruim 3% afgezet tegen het aandeel van de non-food omzet in de totale detailhandel Andere homeshopping bedrijven: Neckermann - Otto - Klingel

6 Wehkamp B.V. Klanten:1,6 miljoen Oplage catalogi/mailings:25 miljoen Zendingen :6,6 miljoen Omzet:365 miljoen € artikelen van ‘hardware’ tot ‘supermarkt’ Leveranciers:700 FTE’sca 1350 Vestigingen:3 ZwolleDedemsvaartMaurik

7 Dag 1 Klant doet bestelling op de bus Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Dag 6 Dag 7 Dag 8 Order komt binnen Order wordt verponst Verwerking (batchgewijs) Order picken Ontvangst door post Aflevering bij klant Klant bestelt Order wordt verwerkt Magazijnverwerking Aflevering bij klant

8 Ontwikkeling van de logistiek als marketingtool : Total quality assurance : –Kwaliteitscontrole in de magazijnen –Waardetoevoeging 1994 – 1997 : Snelheid in levering naar de Klant –24 uur levering : als eerste in Nederland grootschalig toegepast voor gehele assortiment 1997 – heden : betrouwbaarheid levering –Niet alleen snel, maar ook kompleet en foutloos –SCM : ketenintegratie, operational excellence –WMS in dcMaurik(2000) en dcDedemsvaart ( 2002) –Distributiestructuur twee man bezorging

9 De logistieke opdracht Bezorgen volgens wens van de klant –juiste product –juiste dag –juiste tijdstip –juiste plaats –juiste wijze Tegen de laagst mogelijke kosten voor –klant –wehkamp

10 Ketenschakels en verbindende stromen in de keten Leveranciers Jobbers Reparatiecenters Klanten Voorraadbeheer Assortimentbeheer Warehousing Retour Distributie Inkomende goederen Factuur Order entry Bestellen

11 Supply Chain Procesgericht denken en werken Voorraadbeheer : aantallen, levertijden Transport : vervoer van leverancier naar magazijn ( douane, consolidaties,volume) Inslag Magazijnen : leveringsplan, waarde toevoeging Opslag Magazijnen : fysieke beschikbaarheid ; opslag efficiency. Uitslag magazijnen : planning, picken, combinatiegraad Distributie :ritplanning, afspraak nakomen, performance derden Opruimen/afstoten : prijsbepaling, opkoper contracten, vervoer, afstoten non-kwaliteit

12 Opslag en distributie zendingen retouren 40 landen 700 leveranciers zendingen Wehkamp Maurik m2 Dedemsvaart m2 - meubelen - beeld/geluid - huish.app - kleding - klein technisch zendingen retouren klanten

13 DC Maurik Dagelijks Klanten ( colli bulklocaties( hoogbouw ), 6500 picklocaties EDI gegevensoverdracht aan Selektvracht Dagelijks 50 trucks met wissellaadbak laden en ‘s nachts pendelen DC Maurik in bedrijf van uur

14 Twee man bezorging Leveren op gewenste plaats, aansluitservice, meenemen wit- en bruingoed Leveren op gewenste plaats Pendelstructuur ( nacht )Vanuit Maurik Dagelijks naar iedere plaats in Nederland Geen landelijke dekking Levering binnen 1 week en indien gewenst binnen 24 uur Levering gemiddeld na 2 weken Telefonische afspraakSchriftelijke aankondiging Heden1999

15 Twee man bezorging (2) 45 auto’s en 90 wissellaadbakken 50 auto’s 14 Vervoerders werken samen in DuoDistriNet 15 Vervoerders Niet thuis 3,5 %Niet thuis 7,5% Netto afleveringen 90 %Netto afleveringen 80 % Heden1999

16 Bezorgen bij de Klant Levering aan consumenten Visitekaartje van het bedrijf Kritisch t.a.v. bezorgtijdstip –24-uurs levering –Op afspraak –voor-/namiddag –Avondbezorging –Zaterdagbezorging

17 DC Dedemsvaart Dagelijks 30 – klanten palletplaatsen en picklocaties 2 Sorteerinstallaties : klant- en postcode niveau. In bedrijf van 0600 – 0100 EDI gegevensoverdracht aan Selektvracht : T&T Nachtelijk transport van dcD naar SV-depots Selektvracht, 3000 pakjesbezorgers : middag, avond, zaterdag ; 2000 Mail bezorgers. EDI terugmelding door SV : waar en wanneer inclusief eventuele afwijkingen. 93 % binnen 24 uur ; 7 % niet thuis en diversen. Dagelijks gemiddeld retouren van Klanten; binnen twee dagen weer op voorraad.

18 In Beeld

19 Procesflow Dedemsvaart

20 Ketenintegratie goed voor Wehkamp en de klant

21 After Sales Sales (inbound) ,75 mln Orders, catalogus aanvraag, adres wijzigingen # doorverbinden # doorverwezen 9 mln ,6 mln mln Jimmy ( ) (333) 1,5 mln 1 mln Brieven Contactstromen 3,3 mln TeleMarketing (outbound) 0,3 mln Retourenlijn (345) Informatielijn (364) Betaaltelefoon (345) ? Bestelfax (830) wap.wehkamp.nl IVR InternetPost/faxlive WAP Campagnes (outbound) Klantingangen Analyse huidige situatie Netbellen

22 Huidige werkwijze Consumenten Front office Distributie- centrum Leveranciers Wehkamp Selektvracht Catalogus Catalogusaanvraag Telefonische order Fax order Schriftelijke order VR order BKR Orderpakket T&T Artikelen Order Krediet- waardigheid Picklist Website order nieuwe/restartikelen E-Picklist Catalogus / info aanvraag (Elektr.) catalogus


Download ppt "Fedor bij de Wehkamp OPTIMAAL KETENBEHEER Wehkamp homeshopping."

Verwante presentaties


Ads door Google